چگونه بیماران با پرفشاری خون و آسیب کلیه زندگی کنند؟

متخصص بیماری های داخلی و نفرولوژی بزرگسالان درباره اینکه چگونه بیماران با آسیب کلیه و بیماری پرفشاری خون زندگی کنند، گفت: افرادی که مبتلا به دیابت و پرفشاری خون هستند دچار بیماری کلیه می‌شوند، باید بیمار بداند کنترل دو بیماری دیابت و فشارخون برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری مزمن کلیه ضروری است.

فیروزه معین‌زاده در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آسیب کلیه همراه با بیماری پرفشاری خون، اظهار کرد: افرادی که مبتلا به دیابت و پرفشاری خون هستند دچار بیماری کلیه می‌شوند، بیمار باید بداند کنترل دو بیماری دیابت و فشارخون برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری مزمن کلیه ضروری است.

وی با بیان اینکه دو نوع فشار خون اولیه و ثانویه وجود دارد، افزود: در فشارخون اولیه علت خاصی برای بروز بیماری وجود ندارد و این بیماری بین افراد ۳۰ تا ۵۰ سال بروز پیدا می‌کند، تعدادی از افراد نمی‌خواهند برای این بیماری دارو مصرف کنند و و تحت درمان باشند، بهتر است این گروه بیماران بدانند انکار بیماری فشار خون و عدم مصرف دارو باعث بروز آسیب‌های قلبی شده و باید بیمار تحت درمان دارویی قرار گیرد.

این متخصص بیماری‌های داخلی و نفرولوژی بزرگسالان، تصریح کرد: گروهی از بیماران عقیده دارند با عصبی شدن دچار فشارخون می‌شوند، باید آگاه باشند اگر بیماری فشارخون کنترل نشود به کلیه‌ها آسیب می‌رساند، بیمار فشار خونی برای کنترل بیماری باید دو یا سه نوع دارو مصرف کند.

داروهای گیاهی درمان موقت برای فشارخون است

معین‌زاده، خاطرنشان کرد: برخی از بیماران مصرف داروهای گیاهی و یا خوردن میوه گریپ فورت را برای کنترل فشارخون در اولویت قرار می‌دهند، این نوع روش‌های درمان موقت است و در طولانی مدت مصرف مداوم داروهای گیاهی احتمال دارد روی بافت کلیه اثر منفی داشته باشد و عوارض این داروها گاهی باعث عدم اثربخشی داروهای ضد درد کلیه می‌شود.

وی ادامه داد: بیماران کلیه سیگار، قلیان و انواع دخانیات را نباید مصرف نکنند و بدانند اضافه وزن و چاقی آنها کنترل بیماری کلیه را مختل می‌کند، مصرف زیاد نمک و فست فودها برای بیماری فشارخون مضر بوده و موجب وارد شدن آسیب به کلیه‌ها می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، گفت: باید خوردن این نوع مواد غذایی مضر در برنامه رژیم غذایی کاهش پیدا کند تا بتوانند فشارخون را کنترل کنند و اثر مخرب روی کلیه‌ها برجا نگذارد و به نوعی جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند.

معین‌زاده با اشاره به اینکه بیماری مزمن کلیه واژه‌ای کلی است و انتهای بیماری دیابت و فشارخون است، اظهار کرد: بیمار در ابتدا علامتی ندارد، مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمایش سالیانه لازم است، گاهی اوقات فرد مبتلا به فشارخون دچار بیماری مزمن کلیه شده است و اگر دفع کراتین و پروتئین بالا باشد دچار آسیب شدید کلیه می‌شود.

این فوق تخصص کلیه بزرگسالان درباره اینکه چگونه بیماران با آسیب کلیه و بیماری پرفشاری خون زندگی کنند، گفت: باید این گروه از بیماران همه عواملی که باعث بیماری مزمن کلیه می‌شود را بپذیرند و روند درمان را به تأخیر نیندازند تا دچار عوارض کمتری شوند، حتماً به پزشک معالج خود اعتماد داشته باشند و داروهای تجویز شده را مرتب مصرف کنند.

کد خبر 481090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.