برترین فناوری‌های پزشکی سال ۹۹ چه بود؟

فناوری‌های برتر پزشکی در سال ۹۹ شامل میکرونیدل‌هایی برای تزریقات بدون درد، بیماران مجازی، معاینه پزشکی مجازی و اسپری‌های هوشمند می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اکنون سال‌ها است که فناوری و پزشکی با یکدیگر عجین شده‌اند، به طوری که پیشرفت‌های مداوم در داروسازی و پزشکی جان میلیون‌ها انسان را نجات داده و به بهبود سلامت دیگران نیز کمک شایانی کرده است. علاوه بر این با پیشرفت علم، درمان بسیاری از بیماری‌ها امکان‌پذیر شده و نقش فناوری در حوزه پزشکی بسیار پررنگ است. در ادامه به معرفی و بررسی بعضی از فناوری‌های برتر پزشکی در سال گذشته می‌پردازیم:

میکرونیدل‌هایی برای تزریقات بدون درد

میکرونیدل‌ها که سوزن‌های بسیار کوچک هستند به منظور کاهش درد تزریقات و خون‌گیری، با جلوگیری از تماس با انتهای عصب، از درد جلوگیری می‌کنند. این میکرونیدل‌ها که قطری کمتر از موی انسان دارند، می‌توانند تزریق بدون درد را امکان‌پذیر کنند. سوزن‌های کوچک که می‌توانند به سرنگ متصل شوند، بدون ایجاد درد در انتهای عصب، به پوست نفوذ می‌کنند. بنابراین افراد می‌توانند در خانه نیز آزمایش خون انجام دهند و نمونه خون را به آزمایشگاه ارسال کنند. آن‌ها به لایه بالایی و مرده پوست که روپوست نام دارد نفوذ کرده تا به لایه دوم (اپیدرم) دسترسی پیدا کنند.

از این میکرونیدل‌ها در درمان دیابت، سرطان، درد نوروپاتیک و تزریق واکسن استفاده می‌شود. این محصول می‌تواند خطر انتقال ویروس‌هایی که از طریق خون منتقل می‌شوند و همچنین ضایعات خطرناک حاصل از استفاده سوزن‌های معمولی را کاهش می‌دهد. زمانی که این سوزن‌های کوچک به حسگرها متصل می‌شوند، می‌توانند در مدت چند دقیقه علائم بیولوژیکی نشان دهنده سلامت یا بیماری مانند گلوکز، کلسترول یا سلول‌های ایمنی را اندازه‌گیری کند.

برترین فناوری‌های برتر پزشکی سال ۹۹ چه بود؟

بیماران مجازی

با توجه به اینکه به زودی کامپیوترها جایگزین پزشکان خواهند شد، ممکن است بتوانند جایگزین بیماران نیز بشوند. به عنوان مثال در صورتی که بیماران مجازی جایگزین افراد واقعی شوند، واکسن‌های احتمالی که کارایی مناسبی ندارند، زودتر شناسایی می‌شدند و در این صورت روند همه گیر شدن بیماری کاهش پیدا می‌کند. این روش باعث کاهش هزینه‌های آزمایش و انجام دادن آزمایش‌های متعدد روی داوطلبان واقعی می‌شود. به همین دلیل پژوهشگران با محاسبات و شبیه‌سازی رایانه‌ای، اندام‌های مجازی را طراحی کرده‌اند تا تأثیر بعضی روش‌های درمان و حتی داروها را بررسی کنند.

به عنوان مثال سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای ارزیابی سیستم‌های ماموگرافی جدید، از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری به جای آزمایش انسان استفاده می‌کند. از این فناوری برای مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت نیز استفاده می‌شود. نظریه ایجاد و شبیه‌سازی عملکرد یک شیء در صدها شرایط عملیاتی، از قرن‌ها پیش وجود داشته، اما با وجود پیشرفت‌های زیاد، همچنان موانع مختلفی برای اجرای گسترده این فناوری در تحقیقات پزشکی و درمانی باقی مانده است. ابتدا باید قابل اعتماد بودن این فناوری تأیید شود، بنابراین به پایگاه‌های اطلاعاتی با کیفیت از مجموعه بیماران مختلف نیاز است.

برترین فناوری‌های برتر پزشکی سال ۹۹ چه بود؟

معاینه پزشکی مجازی

مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی می‌توانند اختلالات ذهنی و جسمی را به طور مستقیم و خودکار تشخیص دهند و حتی درمان کنند. این نرم افزارها هنگام دسترسی نداشتن به مراقبت‌های بهداشتی یا محدود بودن آن‌ها، مراقبت‌های پزشکی لازم را انجام داده و از بیماران حمایت می‌کنند؛ این نیاز در روزهای شیوع بیماری کووید -۱۹ تشدید پیدا کرده است. بسیاری از وسایل تشخیص و شناسایی به گوشی‌های هوشمند متصل می‌شوند تا ویژگی‌هایی مانند حالات چهره، خواب و فعالیت افراد را ضبط کنند، سپس هوش مصنوعی نوع بیماری را تشخیص می‌دهد یا در صورت امکان آن را درمان می‌کند. به عنوان مثال بعضی از ساعت‌های هوشمند به نوعی حسگر مجهز هستند که به صورت خودکار ضربان قلب نامنظم یا کاهش میزان اکسیژن خون را هشدار می‌دهد. ابزارهای مشابه دیگری نیز طراحی شده‌اند که می‌توانند اختلالات تنفسی، افسردگی، آلزایمر و دیگر بیماری‌ها را نیز شناسایی کنند.

برترین فناوری‌های برتر پزشکی سال ۹۹ چه بود؟

اسپری تنفسی هوشمند

به منظور بهبود وضعیت سلامت بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم، ابزارهای هوشمندی تولید شده است که می‌تواند به آن‌ها کمک کند. یکی از این ابزارها اسپری هوشمند است که از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند کاربر متصل می‌شود و اطلاعات مرتبط به بیماری فرد را به کمک وسیله کوچکی که به اسپری متصل شده است، به تلفن همراه بیمار ارسال می‌کند. بنابراین بیماران می‌توانند وضعیت تنفسی خود را از این طریق کنترل کنند. یکی دیگر از کاربردهای مهم این محصول هوشمند در حوزه سلامت، هشدار دادن به بیمار در صورت فراموش کردن مصرف دوز مورد نیاز دارو از طریق تلفن همراه است. انتظار می‌رود با پیشرفت این فناوری، مدیریت بیماری‌های تنفسی در چند سال آینده بهبود پیدا کند. با توجه به اینکه گسترش جمعیت جهان، افزایش آلودگی هوا و همینطور افزایش مصرف سیگار، باعث بالا رفتن آمار افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی می‌شود، انتظار می‌رود تقاضا برای اسپری‌های تنفسی هوشمند افزایش یابد.

کد خبر 481057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.