بهره‌برداری از ۱۲ ایست کار کارگران ساختمانی در مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: تعداد ۱۲ ایست کار در مشهد به عنوان کلان پروژه‌ای اجتماعی و یک الگوی ایده‌آل در کشور پیاده‌سازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی یعقوبی امروز _شنبه ۲۳ اسفندماه ۹۹ _ در آئین افتتاح جایگاه‌های دائمی ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت، اظهار کرد: یکی از مناظری که روزانه در سطح شهر شاهد هستیم، حضور افراد در حاشیه برخی معابر و میادین شهر به عنوان کارگر ساختمانی و فصلی است.

وی با بیان این که شرایط کرونایی تأثیر منفی بر کسب و کارها گذاشته و تعداد این کارگران را افزایش داده است، تاکید کرد: بی‌شک حضور این افراد در حاشیه معابر در شأن آنها نیست زیرا برای توزیع کار انضباطی وجود ندارد و از سوی دیگر کارفرمایان نیز از شرایط فعلی ناراضی هستند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: در سال‌های قبل به صورت مقطعی با امید به ساماندهی کارگران از سوی حوزه‌های متولی اقداماتی شده و جایگاهی برای استقرار این نیروها احداث شده است، اما به دلایل مختلف از جمله همراهی نکردن جدی سازمان‌های ذی‌ربط یا کم بودن تعداد جایگاه‌ها و سایر دلایل راه به جایی نبرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته برای انجام اقدام ضابطه‌مند آسیب شناسی لازم شد و با بکارگیری مشاور، مطالعاتی انجام شد و اواخر سال نتیجه مطالعات بر اساس محل‌های اصلی تجمع کارگران و آسیب‌های پیرامون آن نسبت به اقدامات انجام شده قبلی ارزیابی شد و مقرر شد تعداد جایگاه‌های ساماندهی کارگران افزایش یابد.

یعقوبی گفت: برای این که شهرداری به عنوان وظیفه اجتماعی برای تکریم کارگران و تأمین رفاه حال بیشتر شهروندان به رفع این معضل کمک کند، باید خارج از وظایف سازمانی کمک و مساعدت‌هایی می‌شد از این رو برای موفقیت طرح، استانداری خراسان رضوی نهادهای متولی را فرا خواند تا در این مسیر شهرداری را همراهی کنند.

وی با بیان این که ابتدای سال جاری مقرر شد بین ۱۰ تا ۱۲ جایگاه در محل‌های ازدحام جمعیت کارگران ایجاد شود، افزود: با توجه به شیوع کرونا و افزایش تعداد کارگران، بنا بر دستور شهردار مشهد مقرر شد ضمن پیگیری برای اجرای جایگاه‌های ثابت کارگران ساختمانی، کارگران از متکدیان تفکیک شوند و در کنار آن جایگاه موقت سریع اجرایی و خدمات لازم به کارگران ارائه شود که بلافاصله چهار جایگاه موقت با سازه‌های سبک ایجاد شد و در مجموع پنج جایگاه برای ارائه خدمت در نظر گرفته شد.

بکارگیری کارگران فصلی و ساختمانی در تمام پروژه‌های عمرانی شهرداری

معاون خدمات شهری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در این راستا انجمن صنفی کارگران ساختمانی با شهرداری همراهی خوبی داشت و ثبت نام از کارگران و تشکیل پرونده آنها انجام شد و در ادامه لایحه دو فوریتی به شورای شهر ارسال و تصویب شد؛ همچنین پس از دریافت مجوزهای لازم، اعتبار مورد نیاز برای ساخت جایگاه دریافت شد.

وی اظهار کرد: بر اساس تاکید شهردار مشهد مقرر شد در روند اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری از کارگران فصلی و ساختمانی ثبت نام کننده در جایگاه‌های ایجاد شده، استفاده شود که این موضوع نیز ابلاغ شد و اخیراً برای انجام درختکاری در حاشیه کشف رود از این کارگران به صورت روزمزد استفاده شد.

یعقوبی با بیان این که در قالب پروژه درختکاری بالغ بر پنج هزار نفر روز از کارگران استفاده شده است، ادامه داد: حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر روز نیز با همراهی حوزه قضائی ازکمپ‌ها معرفی و بکارگیری شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به اعزام به کارها، ارائه خدمات رفاهی و توزیع دو نوبت بسته معیشتی بین آنها بنا بر دستور شهردار، استقبال چشمگیری صورت گرفت به طوری که در حال حاضر بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر با هماهنگی انجمن صنفی کارگران ساختمانی راستی آزمایی اطلاعات شده و پس از تشکیل پرونده، برای آنها کارت صادر شده است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: از ۱۰ اردیبهشت ماه تاکنون بالغ بر ۹۰ هزار نفر روز فقط بر اساس درخواست‌های شهروندی برای انجام امور شهروندان اعزام شده‌اند.

وی با بیان این که با پیگیری‌ها توسط استانداری، تعداد ۱۱ دستگاه اجرایی علاوه بر شهرداری همچنین دو سازمان مردم نهاد به میدان آمده‌اند، گفت: در این راستا تفاهم نامه‌ای امضا شده تا بلافاصله پس از اجرای جایگاه‌های دائمی، کارگران خدمات خود را در این جایگاه ارائه کنند.

رونمایی از اپلیکیشن کارگران ساختمانی

یعقوبی با ابراز خرسندی از این که ۱۲ ایست کار با امکانات مناسب در مشهد طراحی و اجرایی شده و امروز بهره‌برداری شد، تاکید کرد: در این ایست کارها ثبت نام از کارگران و نوبت دهی انجام می‌شود تا شهروندان با خیالی آسوده کارگران شناسنامه دار را بکارگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اپلیکیشن کارگران ساختمانی با همکاری سازمان فاوای شهرداری طراحی شده و امروز رونمایی می‌شود تا شهروندان بدون حضور در ایست کارها درخواست خود را برای استفاده از کارگران و استاد کاران اعلام کرده و از این طریق نیروی کاری مورد نیاز خود را تأمین کنند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد تاکید کرد: برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام این کار شده، اما بی‌شک در روزهای آغازین ایرادها و ابهاماتی وجود دارد که تلفن ۳۱۷۵ آماده پاسخگویی است.

وی با بیان این که این اقدام به عنوان کلان پروژه اجتماعی و یک الگوی خوب در مشهد اجرا شده است، تاکید کرد: انتظار از نهادهای متولی این است که با فعال شدن ایست کارها سایر نهادها خدمات خود را در این ایستگاه‌ها به کارگران واقعی از جمله خدمات بیمه‌ای، آموزشی رایگان، ارائه کنند.

کد خبر 481037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.