حناچی: تنها راهکار کاهش آلودگی هوا برقی کردن خودروها است

شهردار تهران با تأکید بر این که نیمی از سفرهای درون شهری باید با مترو باشد، ترافیک و آلودگی هوا را از چالش‌های کلانشهرها دانست و گفت: تنها راهکار کاهش آلودگی هوا با برقی کردن اتوبوس‌ها و خودروهاست که در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار داریم.

به گزارش ایمنا، پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهم‌نامه ۳۱ رام قطار متروی تهران، طرح نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو اظهار کرد: تهران ۱۴۰۰ فرصتی است که به ۱۰۰ سال قبل و ۱۰۰ سال آینده بعد تهران نگاه کرده و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با بیان این که در حال حاضر با همکاری صورت گرفته قطار شهری طراحی و ساخته شده است و طراحی و ساخت قطارهای بین شهری ملی نیز در حال انجام است. این پروژه پیچیده‌تر خواهد بود، تاکید کرد: توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامه‌ای در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته است که این توسعه به ویژه در بخش مترو صورت گرفته است.

شهردار تهران با بیان این که ما درصدد هستیم تا ۵۰ درصد سفرهای درون شهری از طریق مترو انجام شود، خاطرنشان کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که از حداکثر راندمان موجود استفاده شود و فاصله زمانی قطارها به دو و نیم دقیقه برسد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر در توسعه ایستگاه‌ها و طول مسافت پیشرفت ۵۰ درصدی داریم، ادامه داد: بر اساس بودجه‌های پیش بینی شده سال ۱۴۰۰ شهرداری، ۴۰ درصد اعتبارات مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است و اصلی‌ترین راه تأمین اعتبارات این بخش از طریق اوراق مشارکت صورت می‌گیرد که در این زمینه نگرانی‌هایی برای تأمین مالی اوراق مشارکت ۱۴۰۰ وجود دارد.

حناچی با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه‌ی تأمین مالی اوراق مشارکت ۹۸ شهرداری، گفت: تا پایان سال دو ایستگاه دیگر و در مجموع تا آغاز سال آینده چهار ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌های شهرداری با شیوع کرونا با تاکید بر این‌که این چالش‌ها تنها مختص ایران نیست بلکه اکثر شهرداری‌های دنیا با این مشکلات مواجه بودند، تصریح کرد: شهرداری‌ها با مواجهه با شیوع کرونا کمک‌های مالی دریافت کردند ولی ما شاهد هستیم با شیوع کرونا ۱۱۰۰ مرکز ورزشی وابسته به شهرداری تعطیل شد و باید حقوق کارکنان آنها را نیز پرداخت می‌کردیم.

شهردار تهران با بیان این‌که با بهره‌برداری از هر ایستگاه جدید ۳۰ هزار مسافر به مسافران مترو اضافه می‌شود، ادامه داد: یکی از ایستگاه‌هایی که امروز افتتاح می‌شود ایستگاه تربیت مدرس است که با افتتاح آن خط تهران تکمیل خواهد شد.

وی مغفول ماندن پایانه‌های قطارهای مترو را از چالش‌های این حوزه نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر اقداماتی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

حناچی مشکل آلودگی تهران را از دیگر محورهای شهرداری ذکر کرد و گفت: کنترل سوخت‌های فسیلی در محدوده‌های شهری می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد که در این راستا از سوی سازمان محیط زیست برای صنایع آلاینده اقداماتی در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: ما برای کنترل آلاینده‌های متحرک راهی به جز برقی کردن خودروها نداریم که این امر در برقی کردن اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورها در حال تعقیب هستند.

شهردار تهران با بیان این‌که آلوده‌ترین شهرهای دنیا از طریق برقی کردن خودرو به نتایج خوبی رسیده‌اند، از شهر پکن به عنوان یک تجربه موفق در این زمینه نام برد و تاکید کرد: در حال حاضر میزان آلاینده‌ها رو به کاهش است و نرخ شیب رشد آن در حال کاهش است.

منبع: ایسنا

کد خبر 480973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    1 0
    چرا یه راه حل دیگه داره اونم تکوندن تهران جهت بیرون کردن گرد و غبارش هست درست عین فرش می فهمی؟!
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    اگه تونستی مافیای خودرو را کنار بزنی اونوقت میتونی خودروی برقی هم واردکنی