رشد قارچ گونه ساخت و سازهای غیر مجاز

با توسعه شهرها و نیاز روزافزون مردم به مسکن رفع این دغدغه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه مسئولان قرار گرفته، اما در سال‌های اخیر با توجه به رفع نشدن این نیاز میدان برای برخی سودجویان باز شده تا در شهر جولان دهند و این موضوع امنیت شهر و شهروندان را نشانه گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد قارچ گونه ساخت و سازهای غیر مجاز گریبان‌گیر شهر شده است؛ کنترل ساخت و سازهای شهری جهت توسعه متوازن و بهینه شهر و به طور عمده از طریق ضوابط و مقررات ساخت و ساز شهری صورت می‌گیرد. اجرایی نشدن بسیاری از ضوابط و احکام مذکور، مدیریت شهری را به اقدامات گوناگون نظیر کنترل مستمر ساخت و سازها، تعیین ضمانت‌های اجرایی قانونی برای رعایت ضوابط و مقررات و اخذ جریمه واداشته است، اما با وجود اقدامات کنترلی مدیریت شهری که مرجع قانونی اجرای ضوابط و مقررات ساختمانی و نظارت بر ساخت و سازهای شهری است، سالانه موارد قابل توجهی از تخلفات ساختمانی در شهرها گزارش می‌شود.

گلپایگان نیز یکی از شهرهایی است که در آن تخلفات ساخت و ساز به وضوح دیده می‌شود، البته راهکارهای مختلفی در راستای جلوگیری از آن انجام شده، اما باید اقدامات ویژه‌تر صورت بگیرد.

تشکیل پلیس ساختمان در شهرداری

«مجید طاهری دمنه» عضو هیئت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فریدن در این باره به ایمنا می‌گوید: بر اساس قانون طرح جامع و تفصیلی امکان صدور مجوز از سوی شهرداری برای ساخت و ساز وجود ندارد و یا به دلیل فرار از پرداخت عوارض مالکان به صورت غیرمجاز اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

وی می‌افزاید: اگر در این موارد استحکام ساختمان مورد تأیید مهندسان مربوطه قرار گیرد امکان طرح در کمیسیون ماده ۱۰۰ و اخذ پایان کار وجود دارد.

این کارشناس حوزه شهرسازی تصریح می‌کند: اگر استحکام بنای ساختمان توسط مهندسان تأیید نشود و مالکان اقدام به افزایش طبقه کنند این ساختمان‌ها بلاتکلیف باقی می‌ماند.

وی می‌افزاید: در شهرهای کوچک مالکان، بعد از گذشت چند سال از احداث بنای خود اقدام به افزایش زیربنا یا طبقه جدید می‌کنند که این موضوع از نظر قانونی خلاف است چراکه سلامت شهر و شهروندان را به خطر می‌اندازد.

طاهری دمنه با تاکید بر لزوم تشکیل پلیس ساختمان در شهرداری برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز تاکید می‌کند: پلیس ساختمان می‌تواند مانع از ساخت و سازهای غیرمجاز در همان مراحل اولیه شود.

فعالیت اکیپ‌های گشت‌زنی در شهر

«پیمان شکرزاده» شهردار گلپایگان در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر می‌گوید: در طرح جامع شهری حریم و محدوده شهر مشخص می‌شود و اگر فردی بخواهد در حریم شهر ساخت و ساز انجام دهد نخست باید از جهاد کشاورزی مجوز تغییر کاربری بگیرد.

وی می‌افزاید: جهاد کشاورزی نیز تمام درخواست‌ها را به کمیسیون تبصره یک قانون حفظ کاربری زراعی ارجاع می‌دهد و پس از صدور مجوز تغییر کاربری به شهرداری برای ساخت و ساز باید مراجعه شود و شهرداری بر اساس میزان تغییر کاربری که جهاد کشاورزی تعیین کرده با احداث بنا موافقت می‌کند.

شهردار گلپایگان با بیان اینکه برخی بدون کسب پروانه یا بر خلاف پروانه دریافتی ساخت و ساز انجام می‌دهند، عنوان می‌کند: در شهر گلپایگان تعداد ساخت و سازهای بدون پروانه در ماه تقریباً ۱۵ تا ۲۰ مورد و ساخت و سازهای برخلاف مقررات پروانه ساخت بوده ۷۰ مورد در ماه است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد ساخت و سازهای غیر مجاز یکسال اخیر به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شده است، می‌افزاید: در حریم شهر ۲۰ مورد تخلف صورت گرفته است که جهاد کشاورزی به آن‌ها مجوز تغییر کاربری داده است، اما بدون کسب پروانه از شهرداری ساخته‌اند.

شکرزاده می‌گوید: دو اکیپ به صورت روزانه (حتی در روزهای تعطیل) در سطح شهر گشت دارند و با مشاهده ساخت و ساز غیر مجاز به شهرداری گزارش می‌دهند، امسال با همکاری ریاست دادگستری و دادستان گلپایگان احداث بناهای بدون پروانه در حریم و اراضی کشاورزی شهر شناسایی و حکم به تخریب صادر شده است.

حفظ کاربری اراضی کشاورزی در اولویت است

«حسین زاهدی» رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان در این باره به ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه نظارت بر ساخت و سازهای در محدوده شهر وظیفه شهرداری است واحد بازرسی و کنترل ساختمان تخلفات را شناسایی و گزارش می‌دهد.

وی می‌افزود: اگر فردی مجوز داشته باشد، اما در ساخت مرتکب تخلف شود در کمسیون ماده ۱۰۰ برای وی جریمه صادر می‌شود که به استناد قانون جهت کاربری مسکونی ضریب تخلف نیم تا سه برابر ارزش ملکی منطقه است.

رئیس شورای شهر گلپایگان ادامه می‌دهد: کمیسیون ماده ۱۰۰ در زمینه تخلفات تغییر کاربری و رعایت نکردن احداث پارکینگ به خصوص در ساخت و سازهای تجاری بسیار حساس است.

زاهدی تصریح می‌کند: برخی اراضی به دلیل اشکال طرح جامع ممکن است از مسکونی به کشاورزی تغییر کاربری شده باشد که این از طریق کمیسیون ماده پنج استان به تناوب در خواست اصلاح می‌شود.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه آبادانی گلپایگان به سرسبزی و وجود اشجار و باغات است لذا حفظ کاربری اراضی کشاورزی در اولویت شورای شهر است و حتی ساخت اتاق کارگری در اراضی نیاز به مجوز دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان خاطرنشان می‌کند: در راستای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و محدوده قانونی شهر حتی اگر فردی از سوی امور اراضی استان مجوز بگیرد باید برای ساخت و ساز از شهرداری پروانه ساخت دریافت کند.

کد خبر 480961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.