اصفهان موش آزمایشگاهی واکسن نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نباید تصور شود که اصفهان موش آزمایشگاهی است زیرا واکسن مشترک ایران و کوبا مراحل آزمایشگاهی خود را گذرانده است و هرگز نمی‌گذاریم اصفهان موش آزمایشگاهی برای تزریق واکسن شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری صبح امروز _ شنبه ۲۳ اسفندماه_ در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص روند واکسیناسیون بیماری کرونا در اصفهان اظهار کرد: با توجه به اعلام وزارت بهداشت در وضعیت فعلی واکسیناسیون کرونا در حال انجام است و حوزه درمان به عنوان گروه اول در صف واکسیناسیون هستند و بعد گروه‌های هدف در جایگاه بعدی هستند و در کل قرار است در چهار فاز واکسیناسیون انجام خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود بعد از شهریور ماه سال آینده فاز چهارم و مردمی انجام شود؛ تا به امروز ۶ هزار و ۳۰۰ واکسن به اصفهان رسیده است و واکسن ۴ هزار و ۷۰۰ نفر تزریق شده است که نوبت دوم این تعداد بعد از ۲۸ روز انجام خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: جلساتی با بهزیستی و بنیاد جانبازان برگزار شده است و مقرر است اول گروه‌های خطر برای واکسیناسیون مورد توجه قرار بگیرند و واکسیناسیون مراکز تجمعی سالمندان نیز مورد توجه است که در این خصوص پزشکان خانه‌های سالمندان باید شرایط تزریق واکسن در سالمندان را بررسی کنند.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون جانبازان شیمایی، گروه‌های خاص و سالمندان از همین هفته آغاز خواهد شد و بعد از این افراد مابقی کادر درمان در صف تزریق واکسن هستند. بعد از پایان واکسیناسیون کادر درمان، گروه‌های سنی به ترتیب مورد توجه هستند که در این راستا افراد باید در سامانه سیب ثبت نام کنند زیرا بخش زیادی از پروسه تزریق واکسن از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

واکسن مشترک ایران و کوبا مورد تأیید غذا و دارو است

حیدری با بیان اینکه در حال حاضر تمامی واکسن‌های موجود در اصفهان واکسن اسپونتیک روسی است، افزود: همه واکسن‌هایی که تزریق می‌شود تأیید غذا و دارو دارند و اگر قرار باشد غیر از این واکسن دیگری در اصفهان تزریق شود تاییدیه سازمان غذا و دارو را خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه کوبا یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده واکسن است، ادامه داد: واکسن مشترک ایران و کوبا مراحل پایانی خود را طی می‌کند و مقرر است به زودی در حد ۱۰۰ هزار دز از این واکسن تأمین شود که از این تعداد ۴ هزار دز به اصفهان خواهد رسید که به افراد داوطلب تخصیص خواهد یافت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: نباید تصور شود که اصفهان موش آزمایشگاهی است زیرا این واکسن مراحل آزمایشگاهی خود را گذرانده است و هرگز نمی‌گذاریم اصفهان موش آزمایشگاهی برای تزریق واکسن شود.

وی با بیان اینکه تجربه کووید برای مقابله با ویروس انگلیسی کمک کننده بود، تاکید کرد: اگر واکسیناسیون کادر درمان با سرعت بیشتری انجام شود سرویس دهی بهتر می‌شود و امیدواریم با تزریق بیشتر واکسن این ماه‌های آخر ویروس را نیز سپری کنیم و در این بازه زمانی مهم همکاری مردم باعث می‌شود زمان بخریم؛ تضادهایی در خصوص وضعیت سفرها در عید وجود دارد و امیدواریم با عدم انجام سفرها این ماه‌های آخر نیز به پایان برسد و تاکید مؤکد و همیشگی دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت ما به عدم سفر است.

حیدری تصریح کرد: اصفهان به دلیل جاذبه پذیری در عید وضعیت بسیار خطرناکی دارد که در همین راستا دو سناریو را با اداره کل میراث فرهنگی گردشگری بررسی کردیم؛ اولین سناریو وضعیت آبی اصفهان و برقراری سفرها و سناریو دوم عدم انجام سفرها است که به نظر می‌رسد سفرها در ایام عید نیز پابرجا باشد.

هتل‌ها آماده مسافرپذیری

وی گفت: برای پذیرش مسافر در عید تمامی هتل‌ها بازدید شدند و همه هتل‌ها برای پذیرش مسافر آمادگی دارند و تعداد زیادی از بوم گردی‌ها نیز همین مسیر را طی کردند و منتظر تعیین وضعیت زرد یا نارنجی اصفهان هستیم که تا عصر امروز اعلام خواهد شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه بهداشت محیط در ایام عید حساس‌تر خواهد شد، تصریح کرد: جلساتی با اتحادیه‌ها و صمت گذاشته شده زیرا اگر اقلام به درستی توزیع نشود خطرزا خواهد بود؛ همچنین منع تردد از شهرهای شمالی و خوزستان مورد توجه است و اگر کسی بیاید از این شهرها به اصفهان سفر کند باید تست پی سی آر داشته باشد.

وی افزود: بهترین ابزار ما برای شناسایی بیماران نرم افزار ماسک است که در حال توسعه است؛ همچنین گام چهارم طرح شهید سلیمانی در حال انجام است و در تمام مراحل در شناسایی و غربالگری کمک کردند وضعیت فعلی و آرام نتیجه طرح شهید سلیمانی است و دامنه تست با این طرح افزایش یافته است.

حیدری با بیان اینکه جامعه باید به گوش باشد، گفت: کلیه مراکز درمانی در روزهای تعطیل نیز باز هستند و تمام مراکز شبانه روزی همچنان در عید نیز مشغول به کار خواهند بود؛ همچنین بهداشت حرفه‌ای روی ادارات و بهداشت محیط روی اتوبوس و مترو تمرکز دارند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایمنا مبنی بر ابلاغ یا توصیه جدید در خصوص زدن دو ماسک در اماکن عمومی گفت: ابلاغ جدیدی از سوی وزارت بهداشت به ما نشده است و زدن دو ماسک یا عدم لزوم ضدعفونی دست‌ها هنوز مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و تا الان صحبت‌ها همان موارد گذشته است.

کد خبر 480950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.