نگاه اصلاحات به مردم و حاکمیت

حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰ و  وضعیت بازار طلا و سکه در سال آتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۳ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «فراخوان برای سیدحسن خمینی» به بررسی حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: انتخابات ۱۴۰۰ همچنان پیچیده و رازآلود است. شاید مبهم‌ترین جای ماجرا نیز ابهام در نحوه مشارکت مردم و کاندیداهای اصلی حاضر در رقابت‌های انتخاباتی باشد. اما بسیاری معتقدند که در نگاه مردم باید شخصی روی کار بیاید که بتواند دولت ملی تشکیل دهد و از تمام ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کند تا هم راندمان کاری دولت بالاتر رود و هم بتواند گره‌ی از مشکلات کشور باز کند. در این راستا عده‌ای معتقدند سید حسین خمینی به جهت جوان بودن می‌تواند مصداق دولت جوان مدنظر مقام معظم رهبری باشد و با تکیه بر اعتبار تبار خود یعنی خمینی کبیر می‌تواند دولت ملی تشکیل دهد و با وسعت دید و نظر کشور را از برخی بن‌بست‌ها و مشکلات نجات دهد. این در حالی است که جمعی از صاحبنظران سیاسی و اقتصادی بر این عقیده‌اند که یک چهره فراجناحی، ملی و مذهبی به میدان بیاید از طرفی می‌توان به هم‌افزایی نیروها در جهت تشکیل یک دولت ملی، قوی و کارآمد دست پیدا کرد و از سوی دیگر می‌توان به اقناع افکار عمومی در راستای تغییر شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از وضع موجود و عزیمت به وضع مطلوب پرداخت. چهره‌هایی همچون سید حسین موسوی تبریزی، فیاض زاهد، علی نجفی‌توانا، حجت‌الاسلام ناصر قوامی، حسین کنعانی‌مقدم، فاطمه راکعی، اشرف بروجردی، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، سیده حمیده زرآبادی، حجت‌الاسلام مصطفی درایتی، عزت‌ا… یوسفیان ملا، محمد سلامتی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، حسین کاشفی و حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد همگی بر این باورند سید حسن خمینی را می‌توان در قامت یک رئیس‌جمهور محبوب، کارآمد و مردمی محسوب کرد که توانایی تشکیل «دولت ملی» را دارد. فراخوان فعالان سیاسی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نشان می‌دهد که این چهره‌ها دنبال این امر هستند که شرایط به سمت و سویی برود که سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نامزد شود و برای تشکیل «دولت ملی» استارت بزند. حال همه منتظرند تا ببینند یادگار امام (ره) چه واکنشی به درخواست‌ها و فراخوان‌های حضور خواهد داد. باید منظر اتفاقات سیاسی در ۳ ماه مانده تا انتخابات بود. هر چند هنوز تلاش‌ها برای حضور وی در انتخابات به ثمر ننشسته و معلوم نیست سید حسن خمینی به عرصه انتخابات وارد خواهد شد یا خیر.

نگاه اصلاحات به مردم و حاکمیت

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «دوراهی طلا برای صعود یا نزول» به بررسی وضعیت بازار طلا و سکه در سال آتی پرداخت و نوشت: این روزها بازار طلا و سکه برخلاف اوایل سال ۹۹ در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته و حالا بیشتر فعالان و کارشناسان سال آتی را سالی کاهشی برای این بازار پیش‌بینی می‌کنند. به گفته آنها عواملی همچون افت قیمت جهانی طلا، افزایش قیمت نفت و کاسته شدن نااطمینانی به واسطه تزریق واکسن کرونا بی تاثیر در بازار داخلی نخواهد بود و بدون‌شک بازار را در مسیر ثبات و یا کاهش قیمت قرار می‌دهد، به‌گونه‌ای که قیمت طلا به زیر یک میلیون و قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان می‌رسد و ممکن است وارد کانال ۸ میلیون تومانی هم بشود. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند روند بازارهای اقتصادی قابل پیش‌بینی نبوده و نمی‌توان با اطمینان روند قیمت طلا و سکه را پیش‌بینی کرد البته گروه دیگری از فعالان معتقدند که بازار شاهد افت بیشتر قیمت نخواهد بود و بعید است سکه به ۸ میلیون برسد.

همانطور که اشاره شد این که بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۰ چه مسیری را در پیش خواهد گرفت پرسشی است که کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند. میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در این راستا به «ابتکار» گفت: کارشناسان با بررسی سطح کلان اقتصاد وضعیت بازارها را پیش‌بینی می‌کنند که این پیش‌بینی گاهی محقق می‌شود و گاهی خیر. ما باید بدانیم که روند و جنس بازارهای اقتصادی با یکدیگر متفاوت است، بنابراین اینکه بازار سکه و طلا در سال آتی چه مسیری را در پیش بگیرد به چند عامل بستگی دارد. بخشی از قیمت طلا به نرخ دلار و بخش دیگر به قیمت انس جهان باز می‌گردد و برای هرگونه پیش‌بینی برای قیمت طلا باید نرخ دلار و انس جهانی را در نظر بگیریم. این کارشناس بازار مالی با اشاره به وضعیت نرخ دلار ادامه داد: اکنون شرایط نرخ دلار و آینده آن نسبت به دوره‌های قبل با خوش‌بینی بیشتری همراه است. البته باید اشاره کرد که کشور ما با معضلاتی همچون تورم و کسری بودجه همراه است و از گذشته تا کنون ریال درحال تضعیف شدن در مقابل دلار بوده است اما این دوره امیدواری‌هایی همچون برجام و مذاکرات به وجود آمده است که می‌تواند بازار ارز را تا حدودی آرام کند چراکه اکنون زمزمه بازگشت منابع ارزی ایران و افزایش درآمدهای ارزی به گوش می‌رسد.

نگاه اصلاحات به مردم و حاکمیت

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «‌رقابت انتخاباتی فرماندهان» به بررسی حضور رضایی و قالیباف در سفرهای استانی پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد قالیباف و رضایی در سفرهای استانی با هم مسابقه گذاشته‌اند؛ سفرهایی که شائبه‌های انتخاباتی آن بیش از چیزهای دیگر است. این دو نفر که در جنگ یکی فرمانده ارشد و دیگری فرمانده زیردست بود، یک بار دیگر نیز یعنی سال ۹۲ با هم مسابقه گذاشته بودند؛ اگرچه هر دو از آن رقابت ناکام بیرون آمدند. حالا به نظر می‌رسد دوباره عزم رقابت دارند. رئیس مجلس به اسم نظارت بر قوانین و دبیر مجمع هم به‌عنوان بررسی مسائل استان، به سفرهای استانی می‌روند. اواخر بهمن، یک سایت خبری حساب کرده بود که محسن رضایی در شرایط کرونایی در کمتر از پنج ماه اخیر دست‌کم به ۱۵ استان و البته شهرهای مختلف استان تهران سفر کرده است. در این فاصله کمتر از یک ماه البته همه سفرهای او نیز با عنوان دبیر مجمع تشخیص انجام می‌شود. جالب این که در این بین، سایت رضایی حتی خبر کاندیداتوری او برای مجلس را هم ترفند مخالفان برای سوزاندن او در انتخابات ریاست‌جمهوری دانسته است. در همین یک ماه اسفند نیز سه، چهار استان دیگر هم به سفرهای استانی دبیر مجمع اضافه شده است؛ اصفهان، مرکزی، لرستان و فارس. دیدار با حزب جبهه ایستادگی استان‌ها همواره یکی از برنامه‌های ثابت دبیر مجمع تشخیص بوده است. اگر این سفر غیرانتخاباتی و غیرتبلیغاتی بود، دلیلی نداشت رضایی با یک سِمت و سفر سازمانی، با حزبی که او نقش پدر معنوی‌اش را دارد، دیدار کند تا شائبه تبلیغاتی انتخاباتی‌بودن آن تقویت شود. مثلاً معمولاً این دبیران جبهه ایستادگی استان‌ها هستند که درباره اهداف و برنامه‌های این سفرها مصاحبه می‌کنند. دبیر این جبهه در استان لرستان گفته بود: در این سفر مسائل استان در موارد مربوطه با حضور دبیر تشخیص مصلحت نظام بررسی خواهد شد. دیدار مردمی هم یکی دیگر از برنامه‌های ثابت این دیدارها بوده که آن‌هم باز شائبه تبلیغاتی انتخاباتی‌بودن سفرهایش را زیاد می‌کند. معمولاً هم اخباری از حاشیه این سفرها منتشر می‌شود که از او می‌خواهند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

نگاه اصلاحات به مردم و حاکمیت

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «نگاه اصلاحات به مردم و حاکمیت» به بررسی چالش‌ها و موانع در مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان در تدارک برای چند انتخابات ۱۴۰۰ هستند. از همه مهم‌تر اما قاعدتاً انتخابات ریاست‌جمهوری است و طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم که جریان‌های سیاسی تمرکز خود را بر آن متمرکز کرده‌اند. البته اصلاح‌طلبان می‌گویند فضا برایشان مانند اصولگرایان مساعد نیست. آنها از نگرانی‌های خود می‌گویند و به نظر می‌رسد، مساله مشارکت شهروندان و تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب دو عمده نگرانی اصلاح‌طلبان است. نگرانی‌هایی که موجب شده آنان مشغول رایزنی و ارایه راهکار برای آن باشند. در همین حال هم البته توانسته‌اند، گامی بلند را به سوی وحدت بر زمین سیاست محکم کنند و به هر میزان که در این مدت اصولگرایان دچار اختلافات داخلی بودند، اصلاح‌طلبان با تشکیل «جبهه اصلاحات ایران» بخش عمده‌ای از اختلافات احتمالی‌شان را پشت سر گذاشته و حال در روزهای پایانی اسفند ماه ۹۹ خود را برای روزهای سرنوشت‌ساز خرداد ۱۴۰۰ آماده می‌کنند.

در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بسیاری از کاندیداهای جریان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدند و نتوانستند وارد گود رقابت شوند. از آن زمان به بعد نگرانی از ردصلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری در بین این جریان تشدید شد و در ماه‌های گذشته ایده‌های متعددی در این جریان برای مواجهه با احتمال ردصلاحیت مطرح شده است. حالا محمود صادقی که ازجمله امیدی‌های مجلس دهم بود و حالا به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از اعضای «جبهه اصلاحات ایران» است درباره ایده‌های این جریان برای مواجه با شورای نگهبان سخن گفته و معتقد است: «درحال حاضر دو گرایش وجود دارد. یک گرایش اینکه شرکت در انتخابات اصل و نتیجه فرع است. بنابراین باید به حداقل‌های بعد از تایید صلاحیت‌ها هم تن بدهیم و استفاده کنیم. گرایش دیگر این است که اگر بعد از تایید صلاحیت‌ها توانستیم کاندیدای مطلوب اصلاح‌طلب را داشته باشیم، کاندیدا معرفی می‌کنیم و اگر نتوانستیم کاندیدا معرفی نمی‌کنیم. هر دو این طیف‌ها دارند همکاری می‌کنند و بنا دارند به اجماعی برسند و از فرصت انتخابات که از نظر اصلاح‌طلبان تنها راه موجود برای اصلاح وضع کشور است، بتوانند استفاده کنند.»

پیش از این نیز برخی اصلاح‌طلبان احتمال ائتلاف با کاندیدای غیراصلاح‌طلب را مطرح می‌کردند اما گویا این ایده چند صباحی است از دستورکار «جبهه اصلاحات ایران» خارج شده و خلاصه نظرات همانی است که صادقی گفته است. دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها که در یک نشست خبری مجازی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد و از قضا در بخشی از سخنانش وقتی نوبت به اعلام نام کاندیدای حزبی تشکل سیاسی مطبوعش رسید تلویحاً و بدون اشاره مستقیم از خود به این عنوان نام برد و گفت که آمادگی حضور در صحنه را دارد در ادامه درباره مساله کاهش مشارکت اجتماعی و وجود یأس در جامعه نیز صحبت کرده است. او مهم‌ترین چالش اصلاح‌طلبان را حفظ «امید اجتماعی» و «اعتماد» دانسته و گفته که برای حل آن به محرک‌های قوی، شوک و اعتماد نیاز است. صادقی البته نگفته باید چگونه به جامعه شوک وارد و امید اجتماعی را دوباره احیا کرد ولی توضیح داده که انتخابات فرصتی است که می‌تواند به بازسازی گفتمانی آنان کمک کند. طی ماه‌های اخیر هم کنشگران سیاسی و هم مسوولان کشوری از این گفته‌اند که نظرسنجی‌ها تاکنون نشانه‌ای از افزایش مشارکت نداشته و اغلب از این حکایت دارند که درصد مشارکت اجتماعی در مردم پایین است. هر چند احتمال دارد در ماه‌های آینده این وضعیت تغییر کند. چنانکه کنشگران سیاسی به خصوص اصلاح‌طلبان تاکید دارند، بهبود وضعیت اقتصادی همچنین تایید صلاحیت نامزدهایی از جناح‌های سیاسی مختلف می‌تواند مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کند.

نگاه اصلاحات به مردم و حاکمیت

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «آقای روحانی! راهبرد کشور روشن است دشمن را امیدوار نکنید!» نوشت: حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور چهارشنبه گذشته (۲۰ اسفند) در جلسه دولت باز هم اظهاراتی عجیب و قابل تاملی بیان کرد که با حاشیه‌های زیادی همراه بود و واکنش‌های متعددی در پی داشت.

رئیس‌جمهور از یکسو در حالی که هنوز چند ساعتی از اعلام موافقت دولت آمریکا با درخواست نمایندگان کنگره برای گسترش برجام به حوزه‌های دیگر و اولین تحریم دولت جدید آمریکا نگذشته بود بایدن را پشیمان خواند و تلویحاً با بازگشت به تعهدات برجامی به‌صورت جزء در برابر جزء اعلام موافقت کرد و از سوی دیگر مشکلات موجود در بازار را به‌خاطر نبودِ وزیربازرگانی دانست و متوجه مجلس کرد.

روحانی در جمع اعضای کابینه گفت: «ما در برابر کاخ سفید آماده‌ایم، به صراحت اعلام کرده‌ایم که برگردید به راه قانون، خجالت نکشید. ۱۵ گزارش آژانس نشان داده که ایران تا آخرین روز پای پیمان خود می‌ایستد.»

وی افزود: «شرایط برای ۷ کشور که به تعهد قبل برگردند آماده است، آمریکا باید پیش‌قدم باشد. برای بازگشت به تعهدات به‌صورت کل در برابر کل و یا جزء در برابر جزء آماده‌ایم این شما هستید که می‌توانید مسیر درست و صحیح را انتخاب کنید.»

اظهاراتی که متأسفانه با استقبال رسانه‌های معاند و ضدانقلاب از جمله رادیو فرانسه، العربیه فارسی، بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا هم مواجه شد و این رسانه‌های با استناد به این موضع رئیس‌جمهور مدعی عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از سیاست قطعی جمهوری اسلامی درباره برجام شدند.

این اظهارات روحانی در حالی است که پیش از این دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که تنها زمانی به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت که نخست ایران کاهش تعهدات خود را متوقف کرده و کاملاً به تعهداتش پایبند شود.

در مقابل مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به این درخواست واشنگتن تأکید کرده بودند که آمریکا نخست از برجام خارج شده و تنها پس از پایبندی کامل به برجام یعنی رفع همه تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از سوی ایران، کاهش تعهدات برجامی خود را باز خواهد گرداند.

این اظهارات تأمل‌برانگیز رئیس‌جمهور علاوه بر اینکه برخلاف سیاست و راهبرد قطعی اعلام شده جمهوری اسلامی از سوی رهبر انقلاب است که در شورای عالی امنیت ملی نیز رد شده است.

یک مقام ارشد امنیتی کشورمان به شبکه خبری «پرس تی‌وی» گفته است که ایران با پیشنهاد بازگشت گام‌به‌گام به توافق هسته‌ای مخالف است و تهران تنها در صورتی به تعهدات برجامی خود کامل باز خواهد گشت که تحریم‌ها به‌صورت مؤثری برداشته شوند.

این مقام امنیتی که خواسته هویتش افشاء نشود، تصریح کرد که دولت جدید آمریکا تحریم‌های دولتی قبلی را لغو نکرده است. وی تأکید کرد که تنها راه بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود این است که واشنگتن تمامی تحریم‌ها را بردارد.

وی خاطرنشان کرد اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، ایران اقدامات بیشتری را در آینده نزدیک اتخاذ خواهد کرد که فراتر از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای است. ایران قبل از رفع تحریم‌ها هیچ مذاکره رسمی و غیررسمی با آمریکا نخواهد داشت.

این اظهارات از یک سو ارسال پالس اظهار ضعف و امیدوار کردن دشمن محسوب می‌شود و از سوی دیگر نتیجه‌ای هم جز شرطی کردن دوباره جامعه ایران و ممانعت از فروپاشی کامل ساختار تحریم‌ها با کمک به سیاست اعمال فشار غربی‌ها علیه ملت ایران، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

نگاه اصلاحات به مردم و حاکمیت

کد خبر 480914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.