۳۰ درصد بیماران دیابتی دچار آسیب کلیه می‌شوند

یک فوق تخصص کلیه بزرگسالان، گفت: افراد چاق و کسانی که سابقه بیماری دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت هستند و ۳۰ درصد بیماران دیابتی هم دچار آسیب کلیه می‌شوند.

شیوا صیرفیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بیماران کلیوی که با آسیب کلیه در اثر بیماری دیابت مواجه هستند، اظهار کرد: باید بیماران آگاهی داشته باشند هر فردی می‌تواند دچار بیماری دیابت شود و افراد چاق و کسانی که سابقه بیماری دارند بیشتر دچار بیماری دیابت و در معرض خطر آسیب کلیه هستند.

وی افزود: افراد میانسال احتمال ابتلا به بیماری دیابت را دارند، این گروه سنی باید سالانه یک بار آزمایش خون داشته باشند، انجام این نوع آزمایش‌ها به خصوص برای افرادی که سابقه فامیلی بیماری دیابت دارند و افراد چاق بسیاری ضروری است.

این فوق تخصص نفرولوژی و مجاری ادراری بزرگسالان، تصریح کرد: داشتن رژیم غذایی مناسب، کاستن وزن به همراه ورزش منظم و کم کردن میزان مصرف قند و چربی زیر نظر پزشک معالج برای کنترل دیابت بسیار ضروری است، باید بدانیم همه بیماران دیابتی دچار بیماری کلیه نمی‌شوند.

لزوم انجام آزمایش خون سالیانه برای بیماران دیابتی

صیرفیان، اضافه کرد: ممکن است ۳۰ درصد بیماران دیابتی دچار آسیب کلیه و به تدریج بیماری کلیوی شوند، احتمال دارد بیمار متوجه بروز بیماری کلیه در بدن نشود، باید بیماران دیابتی به طور سالانه آزمایش خون و ادرار داشته باشند تا بیماری کلیوی آنها در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: باید بیماران کلیوی بیماری خود را بپذیرند و مصرف دارو با تجویز پزشک را در اولویت امور زندگی قرار دهند، سعی کنند روش زندگی و سبک غذایی روزانه خود را تغییر دهند، برای تشخیص بهنگام و درمان بیماری و انجام آزمایش‌ها در مراحل اولیه مراجعه به پزشک داشته باشند تا با تأخیر انداختن بیماری به مرحله پیشرفته نرسند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نارسایی کلیه بیماری پیش رونده است، در مراحل پیشرفته احتمال دارد بیمار نیاز به دیالیز و پیوند کلیه داشته باشد، باید هر فردی با دیدن کوچک‌ترین آسیب در کلیه‌ها به پزشک مراجعه کرده و نکات ایمنی مربوط را برای رسیدن به سلامتی کامل رعایت کند تا دچار نارسایی کلیه و لزوم انجام دیالیز نشود.

این فوق تخصص کلیه بزرگسالان درباره فعالیت‌های خیریه حضرت ابوالفضل (ع) در اصفهان برای پوشش حمایتی بیماران کلیوی، گفت: این خیریه از بزرگ‌ترین مراکز دیالیز کشور است افراد خیر و نیکوکار مساعدت و کمک‌های لازم را به این خیریه می‌کنند، این خیریه در سال ۱۳۶۹ شروع به کار کرده و هدف تأسیس آن تحت پوشش قرار دادن بیماران قلبی و کلیوی است.

صیرفیان تاکید کرد: در حال حاضر خیریه حضرت ابوالفضل (ع) بیش از ۲۱ هزار نفر را در سطح کشور تحت پوشش دارد و هر بیمار کلیوی می‌تواند با مراجعه به این مرکز از خدمات درمانی آن بهره مند شود.

کد خبر 480913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.