پاسداری میراث ناملموس راه رسیدن به توسعه پایدار شهری است

شهردار زرین شهر گفت: احیا میراث ملموس و ثبت و معرفی آثار ناملموس زمینه رونق گردشگری تاریخی- فرهنگی را مهیا می‌سازد برهمین اساس این مهم مورد توجه مدیریت شهری زرین شهر قرار گرفت و در کنار بازسازی برج کبوتر باغ برجی ریز ثبت دمپخت لاخلی در میراث ناملموس کشور در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم محمدی در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: طی سالهای اخیر با استقرار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان لنجان در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدامات خوبی به سرانجام رسید.

وی افزود: برخی اقدامات که در ذهن شهروندان و شهرداران شهرهای ۹ گانه شهرستان وجود داشت به منصه ظهور رسید و براساس برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های خوبی در این راستا انجام شد شاهد هم افزایی و همکاری بین مدیریت شهری و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و حرکت در مسیر ثبت آثار ناملموس و احیا آثار ملموس بودیم.

شهردار زرین شهر با بیان اینکه حافظت و پاسداری میراث ناملموس از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار شهری است، تصریح کرد: احیا میراث ملموس و ثبت و معرفی آثار ناملموس زمینه رونق گردشگری تاریخی- فرهنگی را مهیا می‌سازد برهمین اساس این مهم مورد توجه مدیریت شهری زرین شهر قرار گرفت و در کنار بازسازی برج کبوتر باغ برجی ریز ثبت دمپخت لاخلی در میراث ناملموس کشور در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه شاهد تحقق این مهم بودیم.

وی با بیان اینکه میراث ناملموس در ابعاد مختلف زندگی روزمره شهروندان نقش دارد، ادامه داد: بر خلاف میراث ملموس محدود بجا مانده از گذشته در خطه طلایی ایران، میراث ناملموس این خطه گستره‌ی وسیعی دارد و معرفی آنها با بهره گیری از تنوع قومیتی ساکن در زرین شهر می‌تواند ظرفیت‌های تازه ای را با تکیه بر آداب و آئین‌ها و نیز باورها و اعتقادات در مسیر توسعه‌ی گردشگری شهری فراهم کند.

محمدی با بیان اینکه شهرداری زرین شهر در مسیر حفظ معدود آثار باقی مانده کهن در شهر گام برداشته است، گفت: ملکی قدیمی در طرح احداث پارکینگ قرار داشت که از نظر معماری معرف معماری منطقه بود از این رو تصمیم گرفتیم در اولین فرصت این خانه توسط شهرداری، تملک و بازسازی شده و به عنوان سند تاریخی شهر احیا شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع لایحه تملک این ملک توسط شهرداری به شورای اسلامی زرین شهر تقدیم شد تا مجوز خرید این خانه تاریخی که مساحتی حدود ۵۰۰ متر مربع دارد را با هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیارد تومان خریداری کرده و به خانه فرهنگی تبدیل شود.

شهردار زرین شهر وی خاطرنشان کرد: این خانه از جمله معدود خانه‌های قدیمی شهر به شمار می‌آید که هویت و سند شهر هستند و امیدواریم با تملک آن زمینه حفظ و احیای این میراث را فراهم ساخته و به مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی مبدل شود.

کد خبر 480860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.