۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از وجود ۳۲۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور خبر داد و گفت: سرانه آب در کشور از پنج هزار متر مکعب در سال ۱۳۴۵ به یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب در زمان حاضر رسیده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی اظهار کرد: ایران کشوری است که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، در این منطقه در ۵۰ سال گذشته با توجه به نمودارها هر سه چهار سال یک‌بار تر سالی و نیمه تر سالی و در طول ۷ یا ۸ سال و حتی ۱۰ سال اخیراً خشکسالی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه امسال ۴۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به پارسال داریم که در نقاط مختلف این رقم متفاوت است، گفت: مقایسه اصلی با سال‌های نرمال است، نسبت به نرمال ۲۹ درصد کاهش بارندگی داریم و البته در برخی نقاط مانند سیستان و بلوچستان اصلاً بارندگی نداشتیم و میزان بارندگی این استان ۷۷ درصد از میانگین عقب است و نسبت به نرمال فقط ۳ یا ۴ استان جلو هستند.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: همه آب شرب ما از سدها تأمین نمی‌شود و این را باید در نظر داشت، حتی اگر همه سدها مانند چند سال گذشته پر باشد باز هم نمی‌توان گفت که مشکل آب در برخی نقاط وجود ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: آنچه از سدها تأمین می‌شود کم هم نیست مانند شهر تهران، ۳۰ درصد آب از چاه‌ها و ۷۰ درصد از سدهای پنج‌گانه این استان تأمین می‌شود.

وی گفت: اول آب شرب را باید تأمین کنیم و با وجود کاهش ۴۰ درصد بارندگی، مخازن سدها تنها ۱۰ درصد کاهش داشته است. تقی‌زاده خامسی افزود: در جاهایی که سد وجود دارد نگرانی نخواهیم داشت اما باید رعایت بهره‌وری و صرفه‌جویی صورت گیرد که مردم این کار را همیشه انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه تأثیر چاه‌های غیرمجاز به اندازه بهره‌وری نیست، گفت: ۳۲۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد. این یک موضوع و مصرف آب موضوعی دیگر است.

تقی‌زاده خامسی یادآوری کرد: در سال ۱۳۴۵ سرانه آب کشور ۵ هزار متر مکعب بود و اکنون به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است، اما اراضی زیر کشت ما ۲۵ درصد افزایش یافته است. در آن زمان جمعیت ۲۵ میلیون نفر بود که اکنون به ۸۰ میلیون نفر رسیده است.

کد خبر 480857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.