لزوم تقویت همکاری کشاورزان و شهرداری در ناژوان

شهردار اصفهان با بیان اینکه کوه نخودی در شرقی ترین نقطه اصفهان قرار دارد و سرمایه بزرگی است، گفت: با توجه به اینگونه ظرفیت‌ها، اصفهان می‌تواند در ایران محرک توسعه گردشگری باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز _ جمعه ۲۲ اسفند ماه_در آئین بهره برداری و رونمایی از طرح‌های حوزه فضای سبز ناژوان اظهار کرد: با توجه به تعداد زیاد پروژه‌ها و فرصت کم، علاوه بر یکشنبه‌ها روزهای دیگر نیز به افتتاح پروژه‌ها اختصاص یافته تا این روزها به ارائه خدمت به مردم تبدیل شود.

شهردار اصفهان با تأکید بر تعدد پروژه‌های آماده افتتاح در شهرداری تصریح کرد: منطقه ناژوان ثقل مثلثی متشکل از سلسله جبالی است که آن را در محاصره خود درآورده است؛ از یک سو کوه صفه در جنوب و ادامه سلسله جبال زاگرس، از سوی دیگر کوه دنبه یا قائمیه نقطه اوج زیبایی‌های اصفهان و در ادامه آن رودخانه زاینده رود و از سوی دیگر ضلع دیگری به نام کوه آتشگاه قرار دارد.

وی ادامه داد: کوه نخودی در شرقی‌ترین نقطه اصفهان واقع شده و سرمایه بزرگی است؛ کسانی که می‌گویند اصفهان می‌تواند در ایران محرک توسعه گردشگری باشد با تکیه بر این داشته‌های بزرگ این ادعاها را مطرح می‌کنند.

نوروزی گفت: ناژوان، ناژی است که نمونه آن وجود ندارد و همواره توسعه یافته و تکثیر شده است و امروز در این منطقه هشت باغ جدید توسعه می‌یابد.

وی تصریح کرد: بسیاری افراد از ناژوان به عنوان ریه شهر یاد می‌کنند، اما در واقع ناژوان عنصری هویت بخش به اصفهان بوده است و به عنوان نقطه‌ای دارای تاریخ کهن و سابقه طولانی همیشه به عنوان تفرجگاه بزرگ تمام انسان‌ها مطرح بوده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از گذشته‌های دور مردم همیشه در ناژوان و محلات متعدد آن حضور داشته‌اند و امروزه هم شرایط همین گونه است، گفت: باید از این نقطه‌ای که همیشه در اصفهان نقش آفرین بوده حفاظت کنیم، زیرا کسانی که اصفهان را شهر گردشگری می‌خوانند یکی از مکان‌های مهم و طبیعی آن را «ناژوان» می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: باغ پرندگان و میدان‌های تفریحی متعدد ناژوان می‌تواند بیش از این توسعه پیدا کند، لذا همه وظیفه حراست از باغ پرندگان را برعهده داریم.

نوروزی با اشاره به سه ضلع مهم پاسداری از ناژوان اظهار کرد: ضلع نخست تک تک شهروندان، ضلع دوم مالکان اراضی ناژوان و ضلع سوم شهرداری است که باید بتواند محور تمام هماهنگی‌ها باشد.

وی ادامه داد: امروز ناژوان تک مدیریتی نیست، بلکه مدیریت‌های مختلفی در آن دخیل است؛ از جمله اداره کل جهاد کشاورزی با توجه به اینکه بخشی از ناژوان در حریم قرار دارد نقش مهمی برعهده داشته همچنین استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری نیز در این راستا نقش دارند، اما یک جبهه مهم که بیش از همه می‌تواند کمک کند، مردم هستند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر قرار است اقداماتی در ناژوان انجام و مصوبه شورای عالی شهرسازی اجرایی شود، باید در راستای تثبیت حقوق مالکانی باشد که به صورت آبا و اجدادی در اینجا زندگی می‌کنند.

وی تأکید کرد: باید با نگاه عالی‌تر که این مجموعه می‌تواند برای شهر اعتبار و محور بزرگ گردشگری باشد و به توسعه منطقی دست یابد، توجه داشته باشیم.

نوروزی افزود: معتقدم سیاست‌هایی که در این دوره اعمال شده برای همیشه تداوم خواهد یافت.

وی با بیان اینکه کوه قائمیه به لحاظ موقعیت حساس و مجاورت با زاینده رود و ظرفیت آنچه از طریق فضا به کوه آتشگاه وصل می‌شود، می‌تواند به تفرجگاه بزرگی تبدیل شود، تأکید کرد: تحقق این اقدام حداقل سه سال مداوم زمان نیاز دارد تا به نقطه مرکزی گردشگری شهر تبدیل شود و در گردشگری داخلی نقش مهمی داشته باشد.

شهردار اصفهان ادامه داد: دامنه کوه قائمیه تا رودخانه زاینده رود و از آن سو کوه آتشگاه تا دامنه رودخانه می‌توان تله سیژ، تله کابین یا تکنولوژی‌های جدید با استفاده از فضا ایجاد کرد تا افراد از تماشای مناظر زیبای شهر لذت ببرند؛ در این باره مذاکراتی انجام شده که امیدوارم در دستور کار قرار گیرد و به این مهم پرداخته شود.

وی با تاکید بر لزوم تقویت همکاری بین صنف کشاورزان و شهرداری بیش از پیش در ناژوان گفت: باید با کمک هم ناژوان را به سمتی هدایت کنیم که هم شهر منتفع و هم حقوق مالکانه کشاورزان نیز محترم شمرده شود.

نوروزی افزود: ناژوان علاوه بر محدوده گردشگری باید محور تحقیقات و پژوهش دانشکده کشاورزی و گیاه شناسی باشد تا این هم افزایی جایگاه مهم ناژوان را به نحو شایسته‌ای ارتقا دهد.

کد خبر 480784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.