تشریح جزئیات قطار ملی مترو/ ورود نسل چهارم قطارها

مدیر عامل متروی تهران با تشریح جزئیات قطار ملی، درباره اشتغال ۲۵ هزار نفر و ورود نسل چهارم قطارهای مترو توضیحانی را ارائه کرد.

به گزارش ایمنا، علی امام در تشریح جزئیات ویژگی‌های قطار ملی با بیان اینکه قطار ملی مترو، نماد خودباوری و خلاقیت ایرانی است، اظهار کرد: با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاه‌های مترو در کلانشهرها، نیاز به افزایش و همچنین تجهیز واگن‌ها، بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل تحریم‌های سخت بین المللی درسال‌های اخیر، عملاً امکان توسعه ناوگان مربوطه و حتی در برخی موارد تعمیر و به روز رسانی تجهیزات قطارها از متروی کلانشهرها سلب شده و تنها راه برون رفت از این بحران بومی‌سازی قطعات باشد.

مدیر عامل متروی تهران تصریح کرد: در راستای تحقق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه از تیرماه سال گذشته، همکاری مشترکی بین معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، شرکت مترو، صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قراردادی ۱۸ ماهه، پروژه " قطار ملی مترو " به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: در این پروژه می‌بایست سهم ۲۵ الی ۳۰ درصدی شرکت‌های داخلی از دانش طراحی و ساخت و تأمین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش یابد تا گامی بلند در زمینه شکست انحصار تولید قطار از سوی شرکت‌های خارجی برداشته شود.

امام با بیان اینکه قطار ملی مترو با همکاری شرکت‌های مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش بنیان و چهار مجموعه صنعتی همچون شرکت واگن‌سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو ساخته شده است، افزود: این طراحی و ساخت بر اساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از سه نسل واگن‌ها صورت پذیرفته است که طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، ترمز، راهروی بین واگنی، درب‌ها، دکوراسیون داخلی و هوشمند سازی سیستم اطلاع رسانی از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح پیشنهادی قطار ملی مترو، پیش بینی شده است که پس از عقد قرارداد تولید یک رام قطار، قرارداد تولید انبوه آن نیز آماده و به دنبال تأمین منابع مالی لازم، به مرحله اجرا درآید.

مدیر عامل متروی تهران تاکید کرد: تکمیل این پروژه ملی و در ادامه تولید انبوه قطارهای مترویی، نه تنها باعث کاهش وابستگی شبکه متروی کلانشهرهای کشور به محصولات شرکت‌های خارجی خواهد شد؛ بلکه دستاوردهای متعدد دیگری نیز برای صنعت داخلی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به دستاوردهای قطار ملی مترو نیز گفت: ایجاد حداقل ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، فعال شدن حدود ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و همچنین سازندگان قطعات صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده واگن‌های مترو، صرفه جویی ارزی، توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با این صنعت، استفاده از ظرفیت کامل پنج شرکت واگن ساز و … بخشی از ثمرات پروژه قطار ملی مترو است.

امام با بیان اینکه حالا در سال جهش تولید این پروژه با هم افزایی شرکت‌ها و نهادهای داخلی به ثمر نشسته و نسل چهارم قطارهای مترو متولد شده است، ادامه داد: از این به بعد کشورمان ایران به یکی از معدود کشورهای توانمند در امر داخلی سازی صنعت تولید قطار مترو تبدیل شده و به نظر می‌رسد که حتی امکان حضور صنعتگران ایرانی در بازارهای جهانی طی سال‌های آینده وجود خواهد داشت.

منبع: ایسنا

کد خبر 480773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.