نخستین کارخانه بازیافت کشور در شهر اصفهان تاسیس شد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان گفت: این استان در حوزه بازیافت زباله پیشقدم بوده و نخستین کارخانه بازیافت در شهر اصفهان توسط صنعتگران این شهر تأسیس شده و دو سال بعد انگلیسی‌ها با الگوبرداری از آن کارخانه بازیافت منطقه صالح آباد تهران را احداث کردند.

علی اصغر ذاکری هرندی در حاشیه آئین افتتاح و بهره برداری از دو پروژه کارخانه آلیاژ و پردازش شرکت بازیافت لنجان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: براساس آمار در ایران روزانه ۵۰ هزار تن زباله تولید می‌شود که از این میزان تنها ۱۰ درصد بازیافت شده و ۹۰ درصد دیگر آن دفن می‌شود در حالی که در کشورهای صنعتی ۱۰۰ درصد زباله صنعتی و خانگی بازیافت می‌شود.

وی با بیان این که سرانه تولید زباله ارتباط مستقیمی با درآمد شهروندان دارد، افزود: کوچکی و بزرگی سفره شهروندان در تولید پسماند اثرگذار بوده و باید توجه داشت که سرانه تولید زباله در دنیا ۷۴۰ گرم برای هر نفر بوده که بین ۱۱۰ تا چهار هزار و ۵۴۰ گرم متغیر است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: میانگین تولید پسماند برای هر نفر در دنیا ۷۴۰ گرم بوده که نیاز به بازیافت دارد در حالی که سرانه تولید زباله شهروندان استان اصفهان روزانه ۵۰۰ گرم است.

وی ادامه داد: چنانچه به سال ۱۳۳۷ نگاهی گذرا داشته باشیم خواهیم دید که استان اصفهان در حوزه بازیافت زباله پیشقدم بوده و نخستین کارخانه بازیافت در شهر اصفهان توسط صنعتگران این شهر تأسیس شده و دو سال بعد انگلیسی‌ها با الگوبرداری از آن کارخانه بازیافت منطقه صالح آباد تهران را احداث کردند.

ذاکری اضافه کرد: حال چگونه است استانی که ۶۳ سال قبل شاهد احداث کارخانه بازیافت بوده امروز در این حوزه با چالش‌های متعدد رو به رو است.

تولید روزانه ۲۵۰۰ تن زباله در استان اصفهان

وی عنوان کرد: امروز در استان اصفهان روزانه دو هزار و ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که تنها پنج تا هفت درصد آن بازیافت می‌شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: از تولید دو هزار و ۵۰۰ تن زباله روزانه هزار و ۳۰۰ تن در مناطق ۱۵ گانه اصفهان و هزار و ۲۰۰ تن در دیگر شهرها و روستاهای استان تولید می‌شود و در شهرستان لنجان روزانه ۲۵۰ تن زباله تولید می‌شود که ۱۰ درصد از تولید زباله استان است.

وی یادآور شد: سرانه جمعیت شهرستان لنجان هفت درصد استان اصفهان است و بر اساس جمعیت تولید زباله در این شهرستان سه درصد از سرانه جمعیت آن بیشتر است که آمار قابل قبولی است.

ذاکری با بیان این که امروز بهترین کود کمپوست در شهرستان لنجان تولید می‌شود، گفت: جمع آوری و تفکیک زباله از مبدا در شهرستان لنجان قابل قبول بوده چنان که در زمانی که همچنان در اصفهان تفکیک از مبدا آغاز نشده بود با همت شهرداران شهرهای ۹ گانه لنجان این شهرستان در این مسیر قرار گرفته بود.

وی با بیان این که تفکیک از مبدا نیازمند همراهی شهروندان است، افزود: در شهر اصفهان همچنان در خصوص اجرای طرح تفکیک از مبدا و دفع پسماندهای پزشکی دچار چالش هستیم و تفکیک نشدن پسماند پزشکی از پسماند خانگی در مطب‌ها به عنوان یک تهدید شناخته شده و با بحران مواجه هستیم.

ذاکری تصریح کرد: شیرابه‌ها و نفوذ آن در آب‌های زیرزمینی یکی دیگر از بحران‌هایی است که با آن رو به رو هستیم، اما خوشبختانه این مباحث در شهرستان لنجان به خوبی رعایت شده است از طرفی در حوزه تفکیک، پردازش و استفاده صحیح از زباله نیز لنجان جز شهرستان‌های پیشتاز استان به شمار می‌رود.

وی با بیان این که دفن کردن زباله نابودی محیط زیست را رقم می‌زند، ادامه داد: امروز زباله در شهرستان لنجان تفکیک شده و به کود کمپوست تبدیل می‌شود البته هنوز به مرحله ۱۰۰ درصد تفکیک نرسیده‌ایم، اما با افتتاح دو پروژه آلیاژ پلاستیک و سالن پردازش قطعاً شاهد تحقق آن خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با بیان این که تحقق توسعه و درآمد پایدار تنها با مشارکت مردم و سرمایه گذار بخش خصوصی امکانپذیر است، گفت: راه اندازی خط تولید گازوئیل یا پیرولز با مشارکت بخش خصوصی یکی دیگر از اقدامات ارزشمند است که سبب جلوگیری از دفن زباله و رسیدن به توسعه پایدار خواهد شد.

وی خواستار حرکت شهرداری‌ها در مسیر جلب اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی شد و عنوان کرد: در کشور پول‌های سرگردان بسیاری وجود دارد که می‌توان آنها را به سمت کسب درآمدهای پایدار هدایت کرد، اما برای تحقق این مهم باید شهرداری‌ها و شوراها به سمت جلب اعتماد و ایجاد احساس امنیت برای سرمایه گذاران حرکت کنند و قطعاً با تحقق این مهم شاهد حضور مؤثر این قشر در میدان عمل خواهیم بود.

ذاکری خاطرنشان کرد: قطعاً راه اندازی پردازش آلیاژ پلاستیک و تولید گازوئیل در توان مدیریت شهری نبوده، اما با تضمین بازگشت سرمایه می‌توان سرمایه گذار را جذب کرد و خوشبختانه شاهد تحقق این مهم و مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در این پروژه مهم زیست محیطی و بهداشتی هستیم و امیدواریم این مسیر تداوم داشته باشد.

کد خبر 480763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.