تامین ارز واردات بدون نیاز به منابع مسدودی

رییس کل بانک مرکزی در خصوص تامین ارز واردات کشور بدون نیاز به منابع مسدودی به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش ایمنا، عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: امروز در خبرها آمده بود که وزیر خارجه آمریکا گفته است تا ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، منابع ایران در کره را آزاد نمی‌کنیم. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است:

از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره از طرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره‌ای‌ها انجام شد و من در جلسه، از این که اجازه لازم را از آمریکایی‌ها گرفتن یا نه ازایشان سوال کردم.

بانک مرکزی، برنامه خود را برای تأمین نیازهای ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشورها تنظیم کرده است. لذا تأمین ارز کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط منابع در جریان بانک مرکزی و تأمین ارز سایر کالاهای ضروری و نیز مواد اولیه واحدهای تولیدی از طریق منابع صادرات غیر نفتی در سامانه نیما و نیز واردات در مقابل صادرات به صورت روان در جریان است.

از اول سال تا کنون، بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کرده است و ۲۴ میلیارد دلار ارز صادرات (غیر نفت خام) نیز از روش‌های مختلف در خدمت واردات کشور قرار گرفته است.

از اول بهمن ماه تا کنون ۳.۳ میلیارد دلار صرفاً در سامانه نیما تأمین ارز شده است و این علاوه بر تأمین ارز خود بانک مرکزی و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است. فقط در روز گذشته عرضه در نیما ۶ برابر معاملات بود. میانگین نرخ معاملات دیروز نیز ۲۲,۵۰۰ تومان برای هر دلار بود. چ

کد خبر 480748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.