«کلاس شهر» مهارتی برای زندگی شهروندی

کتب طرح کلاس شهر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون هزینه دارد که به صورت مجانی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد اما یقیناً اگر این آموزش‌ها به دانش آموزان دو پایه اول و ششم ابتدایی انتقال یابد، هزینه‌های اجتماعی که شهر در آینده متحمل می‌شود کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانش آموزان شهروندان امروز و فردای این شهر و کشور هستند و لازم است برای زندگی، رفتار شهروندی صحیح را آموزش ببینند؛ بدین سبب از سال ۹۷ مقرر شد شهرداری اصفهان به عنوان نهادی که متولی آموزش فرهنگ شهروندی است در این زمینه با همکاری آموزش و پرورش ورود کند.

زندگی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها ایجاب می‌کند تا شهروندان قوانین و مقررات مربوط به آن را در زندگی خود رعایت کنند و همین رویکرد باعث شد تا «کلاس شهر» به عنوان یک طرح آموزشی و مهارتی با همکاری بین شهرداری اصفهان و اداره کل آموزش و پرورش اجرا شود.

سال گذشته این طرح به صورت پایلوت برای یک هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز اجرا شد و از سال گذشته کمیته‌ای به صورت هفتگی روند اجرای این طرح را رصد می‌کرد و نتایج پژوهش‌ها نیز در کتبی برای پایه‌های اول و ششم ابتدایی جمع‌آوری شد. اخیراً نیز شورای شهر اصفهان با چاپ شش عنوان کتاب و یک نشریه برای این طرح موافقت کرده است.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص می‌گوید: کلاس شهر طرحی آموزشی و مهارتی و ابتکار مدیریت شهری اصفهان است؛ این طرح یک کار خلاقانه است که مورد استقبال دانش‌آموزان، اولیا و نظام تعلیم و تربیت استان و کشور قرار گرفت. در قالب این طرح یک هدف گذاری در برنامه‌های آموزشی و مشارکت مدیریت شهری در کنار آموزش‌های مهارتی و همکاری با آموزش و پرورش شکل گرفته است به گونه‌ای که مفاهیم شهروندی، زیست محیطی و مهارتی در قالب آموزش‌های مشارکتی و روش‌های جذاب برای مقاطع پایه تعریف شده است.

وی ادامه می‌دهد: وزیر آموزش و پرورش در سفری که به اصفهان داشت از مجموعه و اجرای سرفصل‌های مرتبط با این طرح بازدید کرد و قرار شد این کتب مهارتی در اختیار مربیان مشترک حوزه‌هایی که در بین مدیریت شهری و آموزش و پرورش وجود دارند قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: کتاب‌هایی که برای کلاس شهر طراحی شده در مجموعه کتب مهارتی وزارت آموزش و پرورش در سامانه مربوطه منتشر شده و در واقع وزارت آموزش و پرورش از این طرح به عنوان یک الگو استفاده کرده است و به سایر استان‌ها تکلیف شده که از این روش استفاده کنند. در یک سال گذشته که این طرح برگزار شد شاهد استقبال زیادی بودیم که در همین رابطه قرار است کتب کار و آموزشی برای دانش آموزان، معلمان و مربیان در سال ۱۴۰۰ به میزان تعداد دانش آموزان اصفهان چاپ و منتشر شود.

محمدی اضافه می‌کند: برای چاپ این کتاب‌ها نیاز به مجوز شورا بود که با تأیید کمیسیون و تصویب شورا، این مجوز صادر شد تا شاهد اثرات اجرای این طرح آموزشی به‌طور مستقیم بر سیستم آموزشی شهر اصفهان و دیگر شهرهای استان اصفهان باشیم.

کلاس شهر ابزاری برای مهارتی شدن آموزش‌ها

همچنین فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: کلاس شهر یک طرح خوب بود و اکنون سه سال است که از آغاز اجرای آن می‌گذرد؛ هدف کلاس شهر ارتقای فرهنگ شهروندی است تا کودکان ما در آموزش و پرورش با واژه‌های شهری آشنا شوند.

وی تاکید می‌کند: سعی داریم این طرح را به سمت و سوی آموزش‌های مهارتی ببریم، آموزش‌های ما باید از نظری به سمت مهارتی برود که یکی از حسن‌های این کتاب حالت مهارتی آن است که از این راه آموزش‌های شهروندی به دانش‌آموزان داده خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: این طرح با استقبال آموزش و پرورش رو به رو شده است و این دستگاه اگر بخواهد این کتب را به کتاب‌های درسی اضافه کند شایسته است که در کل استان این کار را عملیاتی کند.

این آموزش‌ها در رده‌های پایه نیاز شهر است

محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان کلاس شهر را یک گام بسیار قابل تأمل در نظام آموزشی دانسته و می‌گوید: این طرح مصوبه‌ای است که حاصل عملکرد کارگروه‌های تخصصی بین شهرداری و آموزش و پرورش است که برای اولین بار اجرا خواهد شد. این یک گام مفید است که در کنار سیستم تکلیف محور آموزش و پرورش آموزش‌هایی در رابطه با زندگی اجتماعی و اخلاق شهروندی اضافه شود.

وی با بیان این که این آموزش‌ها در رده‌های پایه نیاز شهر است، ادامه می‌دهد: این مصوبه باعث افتخار مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر است، این کتب دارای مصوباتی است و به لحاظ روش شناختی می‌توانیم در زوایای مختلف هزاران مسئله را در قالب آن پردازش کنیم. ۱۵ مسئله شهروندی در پایه اول دبستان و ۱۴ مسئله در پایه ششم احصا و در این کتب برای استفاده دانش آموزان تدوین شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: این کتب برای سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است اما باب این کار بسته نیست و ما می‌توانیم به نسبت نیازهای موجود وارد مذاکره شویم تا این کتاب‌ها را نسبت به موضوعات شهری و آموزش و پرورش تدوین کنیم؛ این کتاب‌ها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون هزینه دارد که به صورت مجانی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد اما یقیناً اگر این آموزش‌ها را به دانش آموزان این دو پایه انتقال دهیم هزینه‌های اجتماعی که شهر در آینده متحمل می‌شود، کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 480665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.