سه نوع واکسن ساخت داخل را در اختیار مردم می‌گذاریم

رئیس جمهور گفت: در سال آینده سه نوع واکسن ساخت داخل رازی، برکت و پاستور را در اختیار مردم خواهیم گذاشت؛ این واکسن‌ها اکنون هم تزریق می‌شود، اما تا زمانی که اجازه واکسیناسیون عمومی داده شود، چند ماهی طول می‌کشد.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز -پنج شنبه ۲۱ اسفندماه- در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی بنیاد شهید و ایثارگران، افزود: این یک حماسه بزرگ است و «داعیا الی الله باذنه» را تداعی می‌کند و به همه آزادی خواهان و جهانیان ندا می‌دهد که در مقابل تجاوز و ظلم بایستند تا خداوند پیروزی را نصیب آنان کند.

وی با بیان اینکه مردم ما رنج بسیار زیادی در مدت این سه سال کشیدند، افزود: مردم ما روزهای بسیار سختی مخصوصاً از لحاظ اقتصادی طی کردند اما از نظر اخلاقی و سیاسی و حقوقی پیروزی‌های بزرگ و درخشانی به دست آوردند.

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند کاری کنند که این نظام فرو بریزد اما مردم ما در این سه سال رنج را تحمل کردند و نظام امروز در سایه فداکاری این ملت مقاوم و بزرگ، اقتدار بیشتری نسبت به سه سال قبل دارد.

روحانی با اشاره به اهمیت رعایت اخلاق نبوی برای الگو شدن مسلمانان در جهان تصریح کرد: رعایت اصول اخلاقی است که می‌تواند همه دنیا را به اسلام و راه حق دعوت کند.

وی با بیان اینکه ایثارگران ما در دوران هشت سال دفاع مقدس با فداکاری شأن برای همه جهانیان الگو شدند، خاطرنشان کرد: ایثارگران در همه زمینه‌ها قله‌ها را طی کردند اما قله ایثار، قله بلندتری نسبت به دیگر قله‌هاست و ایثارگران در دوران دفاع مقدس، در آن روزهای سخت و تنهایی این قله‌های پرافتخار را فتح کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس، ایران مظلوم تنها در کنار راهبری چون امام حکیم و بزرگوار در مقابل متجاوزانی که مورد حمایت تمام قدرت‌های عالم با جنگ افزارهای متعدد بودند روی پای خود ایستاد و فرزندان عزیز و جوانان دلاور ما، بسیجیان و سپاه و ارتش و جهادگران ما و همه به میدان جنگ و جهاد شتافتند و آنکه «داعیا الی الله» بود حماسه بزرگ ایثار رزمندگان ما بود و آن حماسه همه مردم را جذب کرد و به عنوان یک عمل بزرگ افتخارآفرین از طرف جوانان عزیز یک سرزمین در دوران تنهایی و مظلومیت که خداوند پیروزی را نصیب آنها کرد، در تاریخ همه را جذب می‌کند.

روحانی با اشاره به فداکاری‌های کادر درمان در دوران کرونا خاطرنشان کرد: امروز ملت ایران حماسه جدیدی آفریده و همانطور که در هشت سال دفاع مقدس، حماسه ایثار و فداکاری آفرید امروز در سه سال اخیر، در جنگ اقتصادی دشمن، ملت ما با ایستادگی و مقاومت، حماسه افتخارآفرین جدیدی را به وجود دارد.

وی افزود: بهترین و پربرکت‌ترین و والاترین روزی که بزرگترین انسان تاریخ بر قلب مبارکش وحی نازل شد، مبعث است. وحی‌ای که موجب نجات جامعه دیروز و امروز و فردا خواهد بود تا روز قیامت، که هدایت و نور او به عنوان مشعل دار بزرگ برای همه انسان‌هاست.

رئیس جمهور ادامه داد: او رحمت برای همه انسان‌ها و همه جهانیان بوده و امروز هم دنیا از رحمت او بهره برداری و استفاده می‌کند.

روحانی تاکید کرد: در روز بعثت نبی اکرم، بار مسؤولیت سنگین بر دوش ما قرار می‌گیرد، پیامبر مشعل فروزنده هدایت را بر دوش گرفت از امروز یعنی روز بعثت تا پایان عمر مبارکش و بعد هم آن راه را امامان معصوم و در زمان غیبت امام دوازدهم علما، دانشمندان و فرهیختگان را بر دوش دارند.

وی افزود: همه ارزش‌های ما در سایه انتخاب است اگر ما انتخاب‌گر خوبی باشیم سعادت دنیا و آخرت ما تأمین می‌شود، اخلاق، دین، نوع حکومت ما بر مبنای انتخاب جامعه و امت اسلامی است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز هم ما باید کاری کنیم که این مشعل را بر دوش بگیریم، پیامبر داعی بود و مردم را هم با بیان، حکمت و پندش و اخلاق زیبا و کریمش فرا می‌خواند و امروز هم مسلمانان و ایرانیان که پیرو آن پیامبر عظیم و شأن هستیم با اخلاق و کردار و درست حرکت کردن باید جاذبه داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه امروز روز بعثت نبی مکرم اسلام (ص) و فردا روز بزرگداشت شهداست، خاطرنشان کرد: بنیاد شهید در طول انقلاب خدمات زیادی را به خانواده‌های شهدا و ایثارگران انجام داد اما خانواده‌های شهدا آنقدر گرانقدر و بلندمرتبه هستند که خدمات دولت در مقابل ایثار آنها کوچک است.

وی به تلاش‌های دولت برای پرداخت مطالبات ایثارگران و خانواده‌های شهدا اشاره کرد و افزود: وقتی دولت یازدهم را شروع کردیم اولین گزارشی که مرحوم شهیدی رئیس پیشین بنیاد ارائه کرد بدهکاری فراوان دولت به خانواده‌های شهدا بود و در یک سال و نیم اول دولت، بیش از پنج هزار میلیارد تومان بدهکاری‌های قبلی به این خانواده‌ها را پرداخت کردیم.

رئیس جمهور از پرداخت ۱۳ هزار میلیارد تومان تا امروز برای تأمین مطالبات خانواده‌های شهدا و ایثارگران خبر داد و گفت: هفت هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ جهت پرداخت مطالبات ایثارگران پرداخت کردیم و چند ماه پیش به سازمان امور استخدامی دستور دادم که ۱۲ هزار جوان از خانواده‌های شهیدان و جانبازان ۷۰ درصد را استخدام کند که بعداً با اصرار آقای اوحدی رئیس بنیاد شهید این رقم به ۱۶ هزار نفر افزایش یافت که در اوایل سال آینده کار استخدامی آنها انجام خواهد شد.

روحانی بسیاری از فرزندان شهدا و جانبازان را نخبه و دانشمند ارزیابی کرد و گفت: تعداد زیادی از اعضای کابینه دولت از جمله ستاری، معاون علمی رئیس جمهوری و آقای جهانگیری معاون اول و شخص آقای اوحدی رئیس بنیاد شهید از خانواده‌های شهدا و ایثارگر و آزاده هستند و اینها از افتخارات ما هستند و هر قدمی که برداریم، این قدم کوچک برای ما افتخار است.

وی تأمین مسکن ایثارگران را یکی از دغدغه‌های دولت عنوان کرد و افزود: بعضی از خانواده‌های ایثارگران و شهیدان مسکن نداشتند یا اینکه مسکن داشتند اما مسکنشان مشکل داشت؛ امروز افتخار می‌کنیم ۲۵ هزار زمین برای ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی در اختیار بنیاد شهید قرار گرفته است و برخی طرح‌های مربوط به آن هم امروز افتتاح شد و برای آماده سازی این زمین‌ها کمک خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه خانواده‌های شهدا برای ما بسیار ارزشمند هستند و کار بسیار بزرگی انجام داده اند، گفت: برخی فکر می‌کنند پرونده شهادت سال ۶۷ و بعد از اتمام دوران دفاع مقدس بسته شد، ولی دیدیم که عده‌ای از عزیزان ما در سوریه، لبنان و عراق در دفاع از حرم اهل بیت (ع) فداکاری کردند و در پایان سال ۹۸، شاهد ظهور مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی و در مبارزه با بیماری کرونا بودیم که فداکاری بزرگی کردند.

روحانی تصریح کرد: ما در دنیا سرافکنده نیستیم و باوجود فشار و تحریم و اینکه راه رسیدن همه امکانات را به کشور ما بستند، اما به لطف خدا سربلند هستیم و امروز تمام امکانات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا از نظر آی سی یو، ونتیلاتور و دارو را شرکت‌های دانش بنیان درست کردند و در بعضی زمینه‌ها، قدرت صادرات داریم و دولت هم باوجود فشارها، بودجه‌های لازم را تأمین کرد و معوقات پرستاران را هم پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه پرستاران و پزشکان کار بسیار بزرگی انجام دادند، گفت: از آنجا که کادر درمان در وسط میدان مبارزه با کرونا هستند در اولویت دریافت واکسن‌های وارداتی قرار گرفتند.

رئیس جمهور در خصوص تأمین واکسن برای عموم مردم نیز گفت: در داخل، هم برای تولید واکسن اقدامات خوبی صورت گرفته و حتماً در سال آینده سه نوع واکسن ساخت داخل رازی، برکت و پاستور را در اختیار مردم خواهیم گذاشت و این واکسن‌ها اکنون تزریق می‌شود، اما تا زمانی که اجازه واکسیناسیون عمومی داده شود، چند ماهی طول می‌کشد.

روحانی در پایان این مراسم، با اهدای لوح سپاس از تعدادی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای عرصه امنیت و سلامت قدردانی کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 480644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.