بلینکن: پیش از تبعیت ایران از برجام، تحریم‌ها لغو نمی‌شود

وزیر خارجه آمریکا با تکرار موضع خود مبنی بر اینکه ایران باید گام نخست را برای پایبندی به برجام بردارد، گفت: پیش از آن، تحریم‌ها برداشته نخواهند شد.

به گزارش ایمنا، آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: ما می‌خواهیم به دموکراسی قوی و همکاری با متحدانمان برای بازگرداندن ایران به برجام بازگردیم.

وی به سوال برد شرمن عضو دموکرات مجلس که آیا موضع ما این است که پس از آنکه ایران به تعهداتشان پایبند شود، ما به برجام بازمی‌گردیم، پاسخ مثبت داد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به این سوال که آیا می‌توانیم اطمینان یابیم که پیش از لغو تحریم، ایران به طور راستی آزمایی شده به تبعیت از توافق درآمده باشد هم پاسخ مثبت داد.

مایک مک کال عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در اظهاراتی گفت: تحت دولت ترامپ فشار حداکثری علیه ایران اعمال شد، هم اکنون این تحریم‌های فلج کننده در اختیار دولت بایدن است و نباید از دست بدهیم.

وی افزود: هر توافقی در آینده باید شامل انقضای مدت، موشک بالستیک، اقدامات ایران در منطقه و آزاد کردن همه زندانیان آمریکایی باشد. از این رو، انتظار داریم که این توافق به یک پیمان (مورد تصویب کنگره) تبدیل شود.

این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا پرسید: آیا پیش از لغو تحریم با کنگره مشورت خواهید کرد؟

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: بله، حتماً این کار را خواهیم کرد. هنوز کاری را شروع نکرده‌ایم. کنگره در رتبه نخست است و باید با شرکای منطقه‌ای هم رایزنی کنیم.

بلینکن درباره باب لوینسون افسر پیشین اف بی آی و سایر زندانیان آمریکایی هم گفت: درباره زندانیان به شدت احساس قوی داریم و اولویت ما این است که هر آمریکایی در هر کشور خارجی به طور غیرقانونی بازداشت شده است، به میهن بازگردد.

وی افزود: به صورت مجازی با تمام خانواده‌های بازداشت شدگان از جمله خانواده باب لوینسون صحبت کردم.

وزیر خارجه آمریکا درباره برجام اظهار کرد: پیش از هر چیزی باید با جهان تعامل داشته باشیم. اگر فقط به برجام نگاه کنیم از این نظر که توانست جلوی رسیدن ایران به ساخت سلاح اتمی را بگیرد، موفقیت‌آمیز بود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تأیید کرد.

بلینکن اعتراف کرد: با خروج آمریکا از برجام، ایران هم محدودیت‌ها را کاهش و الان سه تا چهار ماه تا رسیدن به سلاح اتمی فاصله دارد. تلاش ما این است که ایران را به محفظه هسته‌ای بازگردانیم. فعالیت‌های دیگر ایران نگران کننده است و اگر سلاح اتمی داشته باشد با ظرفیتی که دارد به طور کلی گریزان و کنترل ناشدنی خواهد شد.

وی افزود: ما دیپلماسی سرسخت را پیش می‌بریم و آمادگی خود را برای مذاکره در قالب ۱+۵ مطرح کردیم اما تا کنون ایران به آن جواب منفی داده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره محورهای دیدار با مقامات چینی که قرار است در ۲۹ اسفندماه در ایالت آلاسکا برگزار شود، گفت: با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به ژاپن و کره جنوبی خواهیم رفت. در برگشت در آلاسکا توقف خواهم داشت و همراه با جیک سالیوان با مقامات چینی دیدار می‌کنم.

بلینکن افزود: این فرصت مهمی است تا به صراحت نگرانی خود را از رفتار چین ابراز کنیم. برخی از این مسائل قبلاً مطرح شده است. درباره راه‌های همکاری و رقابت با چین صحبت خواهیم کرد تا شرکت‌ها بتوانند از این رقابت نفع ببرند.

وی تصریح کرد: اگر پیشرفت ملموسی پس از این نشست داشته باشیم، می‌توانیم نشست‌های دیگری را ترتیب دهیم.

وزیر خارجه آمریکا درباره حقوق بشر در چین هم اظهار کرد: ما مصمم هستیم که حقوق بشر و دموکراسی را بار دیگر در هسته مرکزی سیاست خارجی قرار دهیم. با ابزاری که کنگره در اختیار ما گذاشته است برای پیشبرد این اهداف استفاده خواهیم کرد.

بلینکن با بیان اینکه ناقضان حقوق بشر را تحریم خواهیم کرد، اضافه کرد: می‌خواهیم با کشورهای دیگر که ارزش مشترکی دارند، ائتلاف ایجاد کنیم.

وی درباره دادگاه کیفری بین‌المللی که در حال تحقیق از جنایات سربازان آمریکایی در افغانستان و همچنین جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان است، هم گفت: ما کاملاً مخالف هستیم که حیطه کار دادگاه کیفری بین‌المللی بر روی سربازان آمریکا متمرکز شود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما ظرفیت لازم را برای پیگیری قضائی داریم. البته اگر این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شود، شرایط متفاوت است.

بلینکن درباره وضعیت پرونده جنایت رژیم صهیونیستی هم نظر مشابهی ارائه کرد.

وی درباره رویکرد دولت بایدن به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هم گفت: ما می‌خواهیم روابط کشورهای عربی با اسرائیل ادامه یابد و کارهای انجام شده را تحسین می‌کنم.

وزیر خارجه آمریکا درباره شورای حقوق بشر سازمان ملل هم گفت ایالات متحده معتقد است که بهترین راه برای اصلاح این شورا، اصلاح آن از داخل و سپس اصلاح "اقدامات یکطرفه شورای حقوق بشر علیه اسرائیل" است.

کد خبر 480608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.