اهداف بلندپروازانه اسپانیا در تولید هیدروژن سبز

دولت اسپانیا تولید هیدروژن سبز را کلید دستیابی به اقلیم-خنثی در این کشور می‌داند و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴.۶ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و ۲۵ درصد از مصرف هیدروژن آن تجدیدپذیر باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای وزیران اسپانیا سندی را به نام "نقشه راه هیدروژن: تعهد به هیدروژن تجدید پذیر" تصویب کرد که در چشم‌انداز آن اقتصاد سبز متمرکز بر تولید پایدار هیدروژن به‌عنوان منبع سوخت پاک است. در صورت انجام صحیح این سند، یک سیستم نیروی برق کاملاً تجدید پذیر در بخش ایبری (Iberian) تا سال ۲۰۵۰ ایجاد شده و همچنین منجر به ایجاد مشاغل پایدار متعدد برای جمعیت آن خواهد شد.

نقشه راه هیدروژن از ۶۰ اقدام تشکیل شده است

در نقشه راه، اهداف ملی که با استراتژی هیدروژن اروپا برای سال ۲۰۳۰ (European Hydrogen Strategy 2030) هماهنگ است، با جزئیات مشخص شده است. در صورت دستیابی به اهداف، تا آن زمان کشور باید بتواند ۴.۶ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و ۲۵ درصد از مصرف هیدروژن آن باید تجدید پذیر باشد.

 اهداف بلندپروازانه اسپانیا در تولید هیدروژن سبز

برخلاف نور خورشید و باد، هیدروژن منبع اصلی انرژی نیست بلکه به‌عنوان یک حامل انرژی در نظر گرفته می‌شود. این ماده به هیچ وجه روی زمین به صورت خالص یافت نمی‌شود، بنابراین روش‌های استخراج آن به دست بشر است. یکی از این روش‌های صنعتی اصلاح بخار با متان است و روش دیگر از طریق الکترولیز آب است که آب را به اجزای تشکیل‌دهنده آن (هیدروژن و اکسیژن) می‌شکند. در روش اول دی اکسید کربن در جو آزاد می‌شود، در حالی که روش دوم در صورتی که از برق تولید شده از منبع تجدید پذیر استفاده شود پایدار تلقی شده و هیدروژن سبز نامیده شود.

هیدروژن تولید شده بسیار ارزشمند است زیرا دارای قابلیت ذخیره انرژی است (مثل باتری‌های هیدروژنی) که در مرحله بعد آزاد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۱۵۰ اتوبوس هیدروژنی، پنج هزار وسیله نقلیه و ۲ خط قطار در این کشور استفاده شود و ۵ بندر و فرودگاه اصلی دارای ایستگاه‌های شارژ هیدروژن خواهند بود.

هدف بلندپروازانه دولت این است که تجهیزات تولید هیدروژن با ظرفیت کل چهار گیگاوات نصب کند که این مقدار ۱۰ درصد از کل تولید اروپا است و تولید انرژی تجدید پذیر را به کانون اصلی اقتصاد اسپانیا در آینده تبدیل می‌کند.

 اهداف بلندپروازانه اسپانیا در تولید هیدروژن سبز

کد خبر 480584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.