بازار مسکن کرج و علل نوسانات آن را بشناسید

‌قیمت‌های کاذب مسکن در استان البرز، تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی مهاجران به این استان، شده است. بسیاری از ساکنان این شهر، چون توانایی خرید آپارتمان را ندارند، مجبورند همچنان به اجاره‌نشینی تن بدهند.

افزایش قیمت‌ها و نوسانات بازار، سبک زندگی خانواده‌ها را تغییر داده است؛ همشهری آنلاین گزارش می‌دهد که برخی مشاوران املاک از تقاضا برای هم‌خانگی دو خانوار در یک واحد آپارتمان خبر می‌دهند.

افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها

بازار مسکن از دیرباز دارای نوسان بوده و افزایش قیمت‌ها تا حدودی برای مردم طبیعی است. اما این نوسانات با شیوع کرونا افزایش یافته و بسیاری از مردم بیش از آنچه که انتظار داشتند، شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌اند. به طوری که به گزارش ایسنا؛ «حدود ۸۵ هزار خانوار البرزی و تهرانی در فهرست متقاضیان مسکن مهر البرز باقی ماندند.» چرا که توانایی خرید خانه و آپارتمان در شهر کرج برای مردم بسیار محدود شده است.

کرونا بلای جان بازار مسکن

سال ۹۹ شروعی طوفانی داشت. شیوع و گسترش بیماری کرونا سبب شد بسیاری از معادلات اقتصادی مردم به هم بریزد. به طوری که به یک‌باره قیمت‌های مسکن به طرز عجیبی افزایش پیدا کرد. کرج به دلیل ارزان بودن، به مکانی برای مهاجرت از کلان‌شهرها تبدیل شده است. اما در حال حاضر بسیاری از ساکنان این شهر، مایل به حاشیه‌نشینی هستند. رئیس اتحادیه املاک کرج به تجارت نیوز می‌گوید: «متوسط قیمت خانه‌های کرج به متری هفت میلیون تومان می‌رسد. همچنین قیمت خانه در عظیمیه کرج از متری ۱۴ تا ۱۸ میلیون تومان است.» به عبارتی بیماری کرونا باعث شده که بازار مسکن از روند طبیعی‌اش فاصله بگیرد. به همین دلیل میزان تقاضای مردم برای خرید خانه و آپارتمان در شهر کرج افت کرده است.

استقبال از خانه‌های بی سند

اگر یک بار تجربهٔ اجاره‌نشینی داشته باشید، به خوبی با دردسرها و استرس‌های آن آشنا شده‌اید. ادامه پیدا کردن اجاره‌نشینی برای خانوارهای پرجمعیت، عذابی دوچندان است. از این رو ممکن است بسیاری از خانواده‌ها برای خلاصی از اجاره‌نشینی به خرید خانه‌های ارزان روی بیاورند. شاید بپرسید با وجود وضعیت نامناسب بازار مسکن، خانه‌های ارزان در کجا یافت می‌شوند؟ باید گفت بسیاری از خانه‌ها در استان البرز به دلیل نداشتن سند از قیمت پایینی برخوردارند. البته این امکان وجود دارد برخی از خانه‌ها به دلیل نداشتن امکانات مناسب و قرار گرفتن در حاشیهٔ شهر با قیمت پایین به فروش می‌رسند.

بازار مسکن کرج و علل نوسانات آن را بشناسید

بازار رقابتی قیمت‌های مسکن

رکود بازار مسکن در سراسر ایران، مشاهده می‌شود. این مسئله نشان از آن دارد که قیمت‌های مسکن در حال پیشی گرفتن از یکدیگر هستند. می‌توان نبود نظارت سازمانی را از دلایل افزایش قیمت مسکن در کشور دانست. به طوری که عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری مهر گفته که «دولت در مباحث اقتصادی و به ویژه کنترل قیمت و بازار مسکن هیچ برنامه و مسئولیتی ندارد از این رو می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که آشفته بازار قیمت‌های مسکن در سراسر کشور با تأثیرپذیری از یکدیگر در حال رقابت هستند. چرا که برای خرید خانه در یکی از بهترین مناطق کرج باید به ازای هر متر حدود ۵ تا ۷ میلیون پرداخت کرد. این در حالی است که واحدهای مسکونی مناطق جنوبی تهران نیز تقریباً با همین قیمت به فروش می‌رسند. همچنین بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که در گرمدره ملک بخرند تا اینکه ساکن کرج شوند. یا مجبور شوند برای خرید خانه قیمت‌های بالایی بپردازند. چراکه گرمدره به تهران نزدیک‌تر است. از این رو کاهش تقاضای مسکن در بازار کرج را می‌توان یکی از علل رکورد این بازار دانست.

کد خبر 480526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.