نمای ساختمان‌ها در قزوین تناسبی با فرهنگ این شهر ندارد

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قزوین با بیان اینکه نمای یک ساختمان متعلق به شهر است و باید برای آن ضابطه‌ای تعریف شود، گفت: نمای ساختمان‌ها در قزوین تناسبی با فرهنگ این شهر ندارد.

به گزارش ایمنا، سید کاظم مجابی با اشاره به اقدامات جدید این سازمان اظهار کرد: برای کاهش تردد و اجتماع سامانه پرتال طراحی در نظام‌مهندسی آغاز به کار کرد.

وی افزود: سامانه ارتباط با شهرداری به عنوان نخستین استان در کشور ایجاد شد و از این پس تمامی مکاتبات، ترخیص نقشه، مدارک فنی پروژه‌ها و دیگر اقدامات مرتبط از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قزوین ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت تا پایان آبان سال جاری ۱۳۵۰ پروژه از طریق سامانه ارجاع نظارت که کاری جدید است به چهار هزار و ۱۸۷ ناظر در چهار رشته سپرده شده و فرآیند نظارت شفاف و دقیق شده است.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشی این سازمان از انتشار کتاب «پیشینه مهندسی در قزوین حکایت از آبادانی» خبر داد و تصریح کرد: این کتاب در تیراژ یک هزار نسخه و در باب اقداماتی که از دیرباز در راستای آبادانی قزوین صورت گرفته منتشر شده است.

مجابی عنوان کرد: راه‌اندازی مرکز پژوهشی مدیریت شهری در تاکستان با استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد از دیگر اقدامات حوزه پژوهش بوده است.

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل زندان‌های استان قزوین با رویکردی جدید تنظیم شد تا از ظرفیت مهندسین و اساتید برای آموزش زندانیان استفاده شود تا این عزیزان دارای کارت مهارت فنی شده و پس از آزادی با یک حرفه مشغول زندگی شوند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قزوین ادامه داد: واحد طرح و برنامه نیز در سازمان نظام‌مهندسی ایجاد شد تا استان قزوین پس از استان تهران دومین استانی باشد که این واحد مهم را در خود راه‌اندازی کرده است.

وی با اشاره به لزوم ورود نظام‌مهندسی به حوزه نظارت بر ساخت‌وساز در روستا گفت: ماده چهار قانون نظام‌مهندسی تمام ساخت‌وسازها را تنها با نظارت سازمان نظام‌مهندسی ممکن می‌داند اما وجود سازمان‌هایی همچون بنیاد مسکن باعث شده بخشی از وظایف نظام‌مهندسی در نهادها و دستگاه‌های دیگر تعریف شود.

مجابی ادامه داد: در پی امضا تفاهم‌نامه‌ای از این پس سامانه کنترل روستایی در دهیاری‌ها نصب می‌شود و امیدواریم این سامانه مقدمه‌ای برای نظارت بر مسکن روستا باشد.

وی با بیان اینکه نمای یک ساختمان متعلق به مالک نیست بلکه متعلق به شهر است و باید برای آن ضابطه‌ای تعریف شود، اظهار کرد: نمای ساختمان‌ها در قزوین تناسبی با فرهنگ این شهر ندارد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قزوین با بیان اینکه حفظ حقوق بهره‌بردار باید در دستور کار قرار بگیرد، افزود: نظارت عالیه با توجه به پیچیدگی‌های ساختمان جوابگوی کیفیت ساختمان نیست.

مجابی تأکید کرد: شاخصه‌های کیفی باید تعیین کننده قیمت ساختمان باشد، اما متأسفانه امروز خدمات فنی مهندسی در قیمت‌گذاری ساختمان نقش ندارد.

وی گفت: آمادگی داریم به‌صورت رایگان به ازای هر واحد شناسنامه کیفی صادر کنیم تا سازنده و کیفیت ساختمان برای همیشه مشخص باشد.

مجابی با بیان اینکه نزدیک به ۱۱ هزار نفر مهندس در هفت رشته عضو نظام‌مهندسی هستند، یادآور شد: حدود ۵۰ درصد مهندسان فاقد پروانه هستند.

منبع: مهر

کد خبر 480511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.