۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
مدیریت مواد پسماند در آینده

این روزها، تکنولوژی هوشمند جایگاه ویژه‌ای از طراحی شهری را به خود اختصاص داده و برای تمام شهرهای جهان، با هر اندازه و موقعیتی قابل استفاده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیریت مواد پسماند یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی شهری به شمار می‌رود که اغلب از دید شهروندان و حتی مقامات محلی پنهان است. با این حال زمانی که مشکلی جدی در این زمینه به وجود می‌آید پیامدهای آن گریبانگیر تمام مردم می‌شود و مسئولان شهری را به اقدام فوری برای پیشگیری از وقوع یک بحران سوق می‌دهد. متاسفانه در بسیاری از شهرهای جهان، بازیافت پسماندها از اهمیت زیادی برخوردار نیست و همین امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای شهروندان و به خطر انداختن سلامت آن‌ها شده است.

بدیهی است که در پی رشد شهرها و در نتیجه جمعیت، مصرف مواد غذایی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد که این امر در صورت مدیریت نادرست، سرریز شدن سطل‌های زباله را در پی خواهد داشت. زباله‌های انباشته تازه آغاز ایجاد چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی است که می‌تواند به یک بحران سلامت تبدیل شود. با این حال مدیران شهری می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح و اتخاذ راهکارهای هوشمندانه از وقوع این مشکلات جلوگیری کنند و مدیریت پسماندها را به درستی انجام دهند. اما این کار چگونه ممکن است؟

مدیریت مواد پسماند در آینده

درک مدیریت مواد زائد

آیا می‌دانید بین مدت زمانی که یک فرد ماده زائدی را دور می‌اندازد تا زمانی که آن ماده در دفنگاه زباله قرار می‌گیرد، چه اتفاقاتی می‌افتد؟ بسیاری از مردم شاهد جمع‌آوری مواد زائد از محل سکونت خود توسط کارکنان شهرداری نیستند و نمی‌دانند که سطل‌های زباله آن‌ها چگونه خالی می‌شود. پس از این که خودروهای مخصوص جمع‌آوری مواد زائد پر شد، به نزدیک‌ترین دفنگاه زباله دارای ظرفیت آزاد حرکت می‌کند. این دفنگاه ممکن است نزدیک شهر یا صدها کیلومتر دورتر از آن باشد. در مدت زمان انتقال پسماندها، بر اثر بی‌توجهی رانندگان خودروهای مخصوص حمل مواد زائد ممکن است فرآیندهای زیادی صورت گیرد که منجر به لطمه جدی به مردم و محیط زیست می‌شود. به عنوان مثال پر بودن بیش از حد وسیله حمل و نقل از مواد زائد و حرکت سریع راننده ممکن است به بیرون ریختن ضایعات و پراکنده شدن آن‌ها در خیابان‌ها شود که همین امر، مشکلات زیادی برای سلامت شهرنشینان به بار خواهد آورد.

مدیریت مواد پسماند در آینده

اگرچه رشد در بسیاری از زمینه‌ها مطلوب به نظر می‌رسد، اما در مورد مدیریت پسماندها ممکن است پیامدهای ناخوشایندی در پی داشته باشد. در واقع هر چه  شهرهای جهان گسترش پیدا می‌کنند زیرساخت‌های قدیمی در برآورده‌ کردن نیازهای جمعیت روزافزون مردم با مشکل رو به رو خواهد شد. با این حال همه چیز تنها به این ختم نمی‌شود؛ رشد جمعیت شهرنشینی باعث ایجاد تغییر در الگوهای مصرف می‌شود که این امر به سهم خود می‌تواند اکوسیستم کل شهر را تحت تاثیر قرار دهد. با افزیش رشد جمعیت شهری، سطل زباله‌های شهر به سرعت پر و در بسیاری از موارد سر ریز می‌شود که این امر نه تنها ظاهر زیبای شهر را از بین می‌برد بلکه مواد زائد داخل فضاهای عمومی به بیماری‌های زیادی منجر می‌شود.

اما خبر خوب اینکه تکنولوژی‌های هوشمند می‌تواند تقریبا تمام جنبه‌های زندگی، به خصوص مدیریت مواد زائد را تحت تاثیر قرار دهد و به بهبود آن‌ها بینجامد. یکی از بهترین اقداماتی که برنامه‌ریزان شهری می‌توانند در این زمینه انجام دهند، نصب سنسورهای کوچک اینترنت اشیا روی سطل‌های زباله است که می‌تواند اطلاعاتی مبنی بر زمان پر شدن آن‌ها را به ناظران برساند تا این افراد پیش از سرریز شدن پسماندها، به تخلیه کانتینرها بپردازند. علاوه بر این مقامات رسمی شهرها می‌توانند با نصب این سنسورها روی خودروهای حمل مواد زائد از عملکرد آن‌ها باخبر شوند و از وقوع بحران ناشی از جا به جایی نادرست این مواد خودداری کنند.

مدیریت مواد پسماند در آینده

کد خبر 480438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.