جنبش تبدیل ۷۰ هزار پارکینگ به فضای سبز در پاریس

پاریس پایتخت فرانسه، در حال حاضر از تعداد ۱۴۰ هزار فضا برای پارک خودروهای شخصی و عمومی برخوردار است که البته به زودی نیمی از آن‌ها به فضای سبز تبدیل خواهد شد تا پایتخت فرانسه را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار خود حمایت کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایجاد "شهرهای سبز، با قابلیت دسترسی برابر برای تمام ساکنان" از مهم‌ترین درس‌هایی به شمار می‌رود که پاندمی کرونا به برنامه‌ریزان شهری آموخته است. در واقع، شیوع بیماری کووید -۱۹ توجه مقامات شهری را به تبعات منفی ناشی از وجود نابرابری و کمبود فضاهای سبز بر سرعت گرفتن شیوع ویروس و پیامدهای مخرب آن جلب کرده و آن‌ها را به ارائه راه‌حل‌هایی برای حل بحران سوق داده است. پیاده‌راه‌سازی از مهم‌ترین اقداماتی است که از نظر بسیاری از برنامه‌ریزان شهری، به برابری میان شهروندان و افزایش فضاهای سبز شهری می‌انجامد. در این راستا، بسیاری از مدیران تلاش کرده‌اند هر چه بیشتر خیابان‌ها را به روی خودروها ببندند و تردد سبز را جایگزین آن‌ها کنند.

تبدیل ۷۰ هزار محل پارک خودرو به فضای سبز در پاریس

آنه ایلداگو، شهردار پاریس نیز تمام توان خود را به کار گرفته تا از پایتخت فرانسه، شهری سبز و دوستدار شهروندان به وجود آورد. وی در نظر دارد از مجموع ۱۴۰ هزار محل پارک خودرو، به خصوص در خیابان‌های کم‌عرض، تعداد ۷۰ هزار فضا را برای همیشه از میان بردارد و حمل و نقل پاک را جایگزین تردد وسایل نقلیه موتوری کند. بد نیست بدانید که طی یک سال اخیر و به خصوص در پی انتشار ویروس کرونا، تنها ۱۳ درصد سفرهای مردم پاریس از طریق خودروها صورت می‌گیرد و سایر رفت و آمدها به وسیله پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دیگر موارد مشابه انجام می‌شود. البته اقدامات ایلداگو و سایر مقامات جهان تنها به حذف محل پارک خودروها منتهی نمی‌شود، سبزسازی شهری تعهدات و مسئولیت‌های زیادی بر سر راه تمام برنامه‌ریزان سراسر دنیا قرار داده است.

تبدیل ۷۰ هزار محل پارک خودرو به فضای سبز در پاریس

شهروندان پاریسی، خواهان فضاهای سبز بیشتر

مقامات محلی پاریس به مشورت با ساکنان شهر برای استفاده از محل پارک خودروها در مقابل منازل خود پرداخته و به این نتیجه رسیدند که اغلب مردم خواهان ایجاد فضاهای سبز در این مکان‌های نسبتاً کوچک هستند. شهروندان پایتخت فرانسه در گفتگوی خود با مقامات، خواهان پرورش محصولات کشاورزی، درختان، سبزیجات، مکان‌هایی برای کمپوست مواد غذایی، زمین‌های بازی برای کودکان و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری در فضای پارک خودروهای محل خود بودند.

ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در پاریس به انتشار ویروس کرونا مربوط نیست، بلکه برای اولین بار به طور جدی، توسط شهردار پاریس پس از رسیدن به مقام کنونی خود مطرح شد. از آنجا که شیوع بیماری کووید -۱۹ نیاز به هوای پاک، برابری میان شهروندان و تردد سبز را تشدید کرد، ایلداگو و سایر مقامات رسمی در نقاط مختلف جهان را به یافتن راه‌حل‌هایی مفید در این زمینه سوق داد.

شهرها، نیازمند بهبود سبز و برابر از بیماری کووید -۱۹

جوزپه سالا، شهردار میلان در ایتالیا، نیز همانند دیگر برنامه‌ریزان شهری سراسر دنیا تلاش کرده است استراتژی‌هایی کارآمد برای ایجاد شهری پایدار و سبز در دنیای پساکرونا اتخاذ کند. از نظر سالا، ایجاد مشاغل سبز، حمایت از کارکنان، سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ایمن و پایدار، گسترش مسیرهای پیاده‌روی و افزایش فضاهای سبز از مهم‌ترین اقداماتی است که مدیران هر شهر باید برای افزایش برابری و پایداری مناطق شهری به کار گیرند.

کاشت درختان و مزایای بیشمار آن برای مردم و حیات وحش

کاشت درختان و افزایش فضاهای سبز در مناطق شهری، از بهترین رویکردها برای بهبود پایداری شهری به حساب می‌آید. یک درخت بالغ نه تنها اکسیژن لازم برای تنفس ۱۰ نفر را فراهم می‌آورد، بلکه به حذف دی اکسید کربن و دیگر آلاینده‌های هوا نیز منجر می‌شود.

سنگاپوری‌ها پروژه "یک میلیون درخت" را مطرح کرده و در نظر دارند تا سال ۲۰۳۰ این تعداد درخت را در سراسر کشور بکارند. بدون شک، در نتیجه این اقدام میزان آلاینده‌های هوا به طور قابل چشمگیری کاهش خواهد یافت، اثرات جزایر گرمایی به حداقل خواهد رسید، تنوع زیستی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و مهم‌تر از همه اینکه سلامت جسمی و روان ساکنان شهری بهبود خواهد یافت.

تبدیل ۷۰ هزار محل پارک خودرو به فضای سبز در پاریس

جنبش شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای

ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای را برای اولین بار آنه ایلداگو مطرح و ادعا کرد پایتخت فرانسه را به شهرک‌هایی خودکفا تبدیل می‌کند که در آن‌ها مردم می‌توانند از طریق ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به تمام امکانات مورد نیاز خود دست یابند. این ایده توجه بسیار از برنامه‌ریزان شهری در نقاط مختلف دنیا را به خود جلب کرد و آن‌ها را به بازطراحی شهرهای خود سوق داد. در نتیجه، بسیاری از مدیران تصمیم گرفته‌اند برای شهرهای پساکرونا، مناطقی ایجاد کنند که در آن‌ها، مردم می‌توانند در نزدیکی محل زندگی خود به فروشگاه‌ها، مدارس، محل کار، پارک‌ها، مراکز تفریحی، امکانات عمومی و سایر خدمات دسترسی داشته باشند. شکی نیست که در صورت پیاده شدن این طرح‌ها، گرایش مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و خودروهای موتوری کمترین جایگاه را از فضاهای عمومی به خود اختصاص خواهند داد.

مدیران شهر کپنهاگ ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ پایتخت دانمارک را به اولین شهر بدون کربن جهان تبدیل خواهند کرد که در آن ۷۵ درصد سفرهای داخل شهری از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل و نقل عمومی صورت خواهد گرفت.

بسیاری از مقامات شهرهای دیگر جهان نیز از قرنطینه‌های دوران کرونا به عنوان بهانه‌ای برای ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بهره گرفته و به گسترش مسیرهای جدید برای تردد پاک پرداخته‌اند. در نتیجه استقبال روزافزون مردم در گوشه و کنار دنیا از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، پیش‌بینی می‌شود تردد پاک آینده شهرهای جهان را در بر گیرد.

تبدیل ۷۰ هزار محل پارک خودرو به فضای سبز در پاریس

کد خبر 480400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.