هر کاری جز رفع تحریم‌ها برای ایران پذیرفته نیست

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: تا زمانی که ایالات متحده بخشی از مشکلات مالی و اقتصادی ایران را برطرف نکند، نمی‌تواند حسن نیت خود را ملموس نشان دهد و تهران نیز آن را قبول نمی‌کند. هر کاری جز رفع تحریم‌ها یا برداشتن موانع آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در خارج از کشور برای ایران پذیرفته نیست.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد سیگنال‌های آمریکا به ایران برای بازگشت به برجام اظهار کرد: وزیر خارجه ایالات متحده در جدیدترین اظهارنظر خود در رابطه مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته است که «ما به روشنی مشخص کرده‌ایم که مسیر دیپلماسی باز بوده و توپ در زمین ایران است که تصمیم‌گیری کند.»

وی افزود: دولت جدید آمریکا با اینکه بارها از تمایل خود برای بازگشت به برجام سخن گفته و مدعی شده است که آماده مذاکره با ایران برای پیوستن دوباره به این توافق است، اما هیچ در این راستا و رفع تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان اقدام نکرده است. واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی خود در شورای حکام را نیز ملغی کرد که نظرات مختلفی در خصوص آن وجود دارد و برخی آن را یک چراغ سبز از سوی آمریکا می‌دانند تا مسیر دیپلماسی همچنان باز باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ایران تهدید کرده است که اگر قطعنامه‌ای علیه کشورمان تصویب شود، توافق با گروسی و آژانس را کنار گذاشته و اقدامات دیگری را در دستورکار قرار می‌دهد. روایت اروپایی‌ها این امر را به ذهن منتقل می‌کند که آنها خواهان گفت‌وگو هستند و مسیر دیپلماسی را در پیش گرفته اند. روایت دوم این امر را نشان می‌دهد که ایران امروز دست برتر را دارد و طرف‌های غربی، تحت فشار مقاومت ایران مجبور به پس گرفتن پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران از شورای حکام شده‌اند. در این میان دو طرف روایت همدیگر را قبول ندارند و بحث‌ها در این خصوص ادامه دارد.

ابوالفتح ادامه داد: تا زمانی که ایالات متحده بخشی از مشکلات مالی و اقتصادی ایران را برطرف نکند، نمی‌تواند حسن نیت خود را به صورت ملموس نشان دهد و تهران نیز آن را قبول نمی‌کند. هر کاری جز رفع تحریم‌ها یا رفع موانع آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در خارج از کشور برای ایران پذیرفته نیست.

وی تصریح کرد: برخی شنیده‌ها حاکی است که ۳ میلیارد دلار از پول‌های ایران در عراق و کره جنوبی وارد کشور می‌شود و اگر این امر صحت داشته باشد یک قدم عملی و رو به جلو از سوی دولت بایدن بوده و ایران هم اعلام کرده است هر اقدام مثبتی را به خوبی پاسخ خواهد داد که این امر، چشم‌انداز یک تفاهم را نمایان می‌کند. اقدامات غیرمالی نمی‌تواند راهگشا باشد.

کد خبر 480370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.