بهبود یافتگان سرطان ملانوما چگونه از پوست خود مراقبت کنند؟

بهبودیافتگان از سرطان پوستی ملانوما باید بیش از پیش از پوست خود مراقبت کنند و در صورت بروز هرگونه علائم پوستی به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان ملانوما، خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است، اما اگر به موقع تشخیص داده شود، احتمال درمان آن افزایش پیدا می‌کند. در این بیماری سلول‌های تولید کننده رنگدانه (ملانین) به طور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند. ملانوما به طور ناگهانی و بدون هیچ علامتی بروز پیدا می‌کند و حتی ممکن است روی یک خال ساده پوستی پیشروی کند. احتمال اینکه بهبودیافتگان از سرطان ملانوما دوباره به آن مبتلا شوند، وجود دارد. بنابراین لازم است این افراد بیش از پیش از پوست خود مراقبت کنند. در ادامه به بررسی چندین روش مراقبت از پوست پس از بهبود یافتن از سرطان ملانوما می‌پردازیم:

استفاده از ضد آفتاب در تمام طول سال

اشعه فرابنفش خورشید خطر ابتلاء به سرطان ملانوما را افزایش می‌دهد، اما استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب، این خطر را کاهش می‌دهد. بهتر است از کرم ضدآفتابی استفاده کنید که فاکتور حفاظت در برابر نور خورشید (SPF) آن حداقل ۳۰ باشد. افراد باید هر روز تمام قسمت‌های پوست خود را که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، با کرم ضد آفتاب بپوشانند. توصیه شده است آنها هر دو ساعت یک بار، کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنند، زیرا پس از این مدت میزان تأثیرگذاری آن تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

چگونه بهبود یافتگان سرطان ملانوما از پوست خود مراقبت کنند؟

بررسی کردن پوست خود

بهبود یافتگان سرطان پوستی ملانوما باید یک بار در ماه، پوست خود را به صورت کامل بررسی کنند تا اگر خال یا لکه جدیدی پدیدار شده است، از وجود آن مطلع شوند، زیرا ممکن است این مشکلات نشانه سرطان جدید باشد. افراد باید برای بررسی پوست قسمت‌هایی از بدن مانند پوست سر یا پشت گوش که به راحتی قابل مشاهده نیستند، از فردی دیگری کمک بگیرند. اگر افراد متوجه مشکل پوستی مانند بروز خال و لکه جدید شدند، باید به پزشک خود اطلاع دهند.

بیش از حد در معرض آفتاب قرار نگیرید

از آنجایی که شدت تابش اشعه‌های UV خورشید از ساعت ۱۰ صبح تا چهار بعد از ظهر در شدیدترین حالت خود قرار دارد، بهتر است در این زمان روز در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. اگر بین ساعات ذکر شده در خارج از منزل به سر می‌برید، از چتر استفاده کنید، زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. موضوع قابل توجه اینکه اشعه‌های UV می‌توانند از پارچه عبور کنند یا از سطوح اطراف منعکس شوند؛ حتی اگر در سایه نشسته باشید.

چگونه بهبود یافتگان سرطان ملانوما از پوست خود مراقبت کنند؟

استفاده از کلاه

سر افراد، به ویژه بینی و گوش‌ها، شایع‌ترین نقاط برای بروز سرطان پوستی ملانوما است. بنابراین زمانی که در معرض آفتاب قرار دارید، باید از کلاه استفاده کنید. افراد باید کلاهی را انتخاب کنند که دور تا دور آن لبه داشته باشد تا از گردن و گوش‌های آنها نیز محافظت کند. قطعاً استفاده از کلاه به تنهایی مانع بروز سرطان ملانوما نمی‌شود، اما استفاده از آن در کنار دیگر روش‌های ذکر شده می‌تواند خطر ابتلاء به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

استفاده از محافظ PVB برای شیشه خودرو

اشعه فرابنفش خورشید می‌تواند از شیشه‌های خودرو نیز عبور کند. بنابراین حتی در صورتی که درون اتومبیل نشسته‌اید و شیشه‌های آن نیز بسته است، احتمال دارد به پوست شما آسیب وارد شود. در این صورت خطر ابتلاء به سرطان پوستی ملانوما افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل توصیه شده است که افراد حتماً کرم ضدآفتاب مصزف کنند و برای شیشه‌های خودرو از محافظ PVB استفاده کنند که می‌تواند اشعه UV خورشید را دفع کند.

چگونه بهبود یافتگان سرطان ملانوما از پوست خود مراقبت کنند؟

استفاده از مرطوب کننده

پوست افراد طی درمان سرطان پوست و پس از آن خشک می‌شود. بنابراین بهبود یافتگان سرطان ملانوما باید روزی دو بار از کرم یا پماد مخصوص استفاده کنند. علاوه بر این افراد باید از صابون‌ها و شوینده‌های ملایم و بدون بو استفاده کنند، زیرا محصولات معطر پوست افراد را تحریک می‌کند.

کد خبر 480352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.