افزایش میزان استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: تا شش ماهه نخست سال آینده ۱۵ درصد استفاده فعلی از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر را به ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش خواهیم داد.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به درختکاری در محل احداث مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی، اظهار کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ و شاخص شهرداری به شمار می‌رود که با توجه به برخورداری از موقعیت خاص به نام پر افتخار سردار دل‌ها نام‌گذاری شده است.

وی افزود: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان در بخش‌های مختلف شهرداری، پروژه شهید سلیمانی از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: حدود هفت کیلومتر از پروژه شهید سلیمانی در منطقه ۱۵، شش کیلومتر در منطقه ۱۴ و همچنین حدود سه کیلومتر آن در منطقه ۱۰ شهرداری قرار گرفته و در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای این پروژه، گفت: اجرای این پروژه حرکت بسیار خوبی بوده که می‌تواند نقش بسیار مناسبی در توسعه و عمران منطقه ۱۵ و کل شهر اصفهان داشته باشد، همچنین به عنوان یکی از مبادی مهم ورودی شهر اصفهان با توجه به تردد بسیار زیاد آن از شرق کشور و استان نقش ترانزیتی قابل توجهی دارد.

امیری با اشاره به هفته بزرگداشت منابع طبیعی و درختکاری، از همه نقش‌آفرینان فعال در توسعه فرهنگ درختکاری قدردانی کرد.

وی با اشاره به افتتاح گلخانه گیاهان گرمسیری در باغ گل‌ها، اظهار کرد: در این گلخانه که در سطح کشور کم‌نظیر است، علاوه بر تنوع گیاهان گرمسیری کاشت شده، نقش آموزشی و پژوهشی برای متخصصین و اقشار مختلف جامعه دارد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به آغاز عملیات پارک جنگلی پرتو، خاطرنشان کرد: در نخستین روز از هفته درختکاری، آغاز کاشت نهال در ۵۳ هکتار از فاز نخست فضای سبز پارک جنگلی پرتو (در محدوده منطقه دو شهرداری اصفهان) آغاز شده که تا ۱۷۰ هکتار قابل افزایش است.

وی هدف فعالیت‌های شهرداری اصفهان در خصوص فضای سبز را حفظ سرانه فضای سبز متناسب با رشد جمعیت دانست و گفت: سرانه اکولوژیک در شهر اصفهان ۲۷ متر مربع بوده که در حال حاضر با توجه به جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان به بیش از ۲۸.۲ متر مربع رسیده است.

اضافه شدن ۳۰۰ هکتار به فضای سبز شهر

امیری ادامه داد: در سه سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ هکتار با اقدامات مدیریت شهری به فضای سبز شهر اصفهان اضافه شده است.

وی با اشاره به چگونگی تأمین آب مورد نیاز فضای سبز، اظهار کرد: در جهت تأمین منابع آب با توجه به اقلیم شهر اصفهان و شرایط خشکسالی و فصلی بودن رودخانه زاینده رود تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان افزود: در دو سال گذشته بالغ بر یکصد میلیارد تومان سالانه جهت تأمین منابع آب و تبدیل آب‌های خاکستری به آب تصفیه شده مناسب آبیاری فضای سبز شهرداری هزینه شده است.

وی با بیان این که در کشور کمتر شهرداری توانسته است از ظرفیت پساب جهت تأمین منابع آبی فضای سبز استفاده کند، تاکید کرد: در حال حاضر از ۸۵ کیلومتر خط انتقال و کلکتور طراحی شده ۷۰ کیلومتر آن اجرایی شده است.

امیری با اشاره به بهره‌برداری دو تصفیه خانه به منظور تصفیه پساب فاضلاب، گفت: در حال حاضر دو تصفیه خانه شمال و جنوب فعالیت می‌کند و دو تصفیه‌خانه دیگر نیز در دست اجرا است که در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین احداث دو تصفیه خانه در حال انجام اقدامات قانونی به منظور شروع عملیات است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته در سال‌جاری ۱۵ درصد آب مورد نیاز فضای سبز از طریق تصفیه پساب تأمین می‌شود به این معنا که در واقع هفت میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استفاده نشده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: شهرداری در راستای اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های زیست محیطی، توانسته علاوه بر حفظ فضای سبز نسبت به توسعه آن اقدام کند؛ همچنین تا شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در تلاش هستیم ۱۵ درصد استفاده فعلی از پساب را به ۳۵ تا ۴۰ درصد برسانیم که حدود ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده جهت نگهداشت فضای سبز شهر اصفهان خواهد شد.

کد خبر 480345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.