تاخیر در تصویب لوایح FATF؛ با کدام توجیه؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

رهبر انقلاب نمی‌پذیرند نظامی‌گری در کشور دنبال شود

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا، در رابطه مطرح شدن بحث کاندیداتوری لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: این یک بازی تبلیغاتی بیش نیست که منجر به تخریب جایگاه لاریجانی می‌شود، احمدی نژاد مسیر تخریب جایگاه لاریجانی در نزد اصولگرایان را در پیش گرفت و در این بین برخی از اصلاح طلبان هم در این مسیر قرار گرفتند. لاریجانی یک نیروی اصولگرا است البته نظراتی متفاوت با او در برخی از بخش‌ها دارم اما آنچه مسلم است این است که لاریجانی یک اصولگرا است. احمدی نژاد تلاش زیادی کرد که لاریجانی را تخریب کند و این تخریب را هم به دست برخی از نیروهای اصولگرا صورت داد. مانند آنچه که در قم و جاهای مختلف علیه او صورت گرفت تحریک آن با احمدی نژاد بود اما توسط خیلی از کسانی که نمی‌دانستند در چه میدانی بازی می‌کنند صورت گرفت.

وی افزود: تلاش کردند لاریجانی را از طیف اصولگرایی جدا کنند اما هرگز تخم مرغ‌های خودشان را در سبد ایشان قرار نخواهند داد، فقط می‌خواهند یک ژستی بگیرند کما اینکه در حوزه ناطق نوری هم فراتر از این ژست نرفتند. لذا من فکر می‌کنم این یک بازی سیاسی است. خیلی از کارهای سیاسی امروز مباح تلقی می‌شود این هم یکی از موارد است.

فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با سکوت لاریجانی اظهار کرد: لاریجانی همانند گذشته با این بازی همراه نخواهد شد و اینگونه وارد میدان نخواهد شد، طبیعتاً لاریجانی اگر بخواهد کاندیدا شود چشم به اصولگرایان خواهد داشت، اگر جریانات مؤثری از طیف اصولگرا از او حمایت نکنند قطعاً لاریجانی به میدان نخواهند آمد.

سلیمی نمین همچنین در مورد کاندیدا شدن یک چهره نظامی گفت: برخی از اصلاح طلبان مطرح کردند که در این مقطع برای پیشرفت امور یک نظامی مد نظر قرار بگیرد و از او پشتیبانی شود تا او بتواند مسائل کشور را حل کند این بحث را آقای حجاریان مطرح و برایش مصادیقی عنوان کرد این هم یک بازی ناشایستی بود، بحث ما روی کار آمدن یک نظامی نیست بلکه همه قابلیت‌ها مطرح است سوال این است آیا قانون هم اجازه می‌دهد یک نظامی کاندیدا شود؟ بله می‌تواند اما به عنوان نظامی می‌آید یا به عنوان یک فرد حضور می‌یابد؟ پاسخ این است که خیر به عنوان یک قابلیت می‌آید که این قابلیت می‌تواند پزشکی یا مهندسی و یا نظامی باشد. حرفه در بحث اصلی قابلیت است اگر انسانی قابلیت‌هایی به لحاظ مدیریتی تحرک و پایبندی به آرمان‌های ملت داشته باشد این بحث‌ها مطرح است وگرنه فرقی نمی‌کند که طرف پزشک است یا مهندس است یا نظامی است.

وی افزود: خصوصیات اصلی یک نامزد این است که در چهارچوب قانون حرکت کند نه در چهارچوب قانون نظامی‌گری یا نظام پزشکی یا نظام مهندسی. هر کدام از اینها بیایند به نظامات خودشان پایبند نخواهند بود، به قانون اساسی و چهارچوب‌های کلان کشور پایبند می‌شوند، بحث نظامیان یک بحث غلطی است که برخی مطرح کردند که اکنون دورانی است که نظامی باید بیاید اینها یک اهداف تخریبی از این بحث داشتند که گویا دیگر کشور بر اساس دموکراسی اسلامی قابل اداره نخواهد بود و نظام اسلامی به بن بست خورده و باید دیگر دموکراسی را کنار گذاشتند و نظامی‌گری را در کشور دنبال کرد، خیر اصلاً چنین چیزی مطرح نیست. در سخت‌ترین شرایط نه امام و نه رهبری نپذیرفتند که حتی انتخابات را تأخیر بیندازیم و یک شرایط ویژه اعمال کنیم. در شرایط جنگ بعضی‌ها مایل بودند که یک شخصیت نظامی هم امور اداری کشور را به عهده داشته باشد هم امور جنگ را در دست داشته باشد، اما امام هرگز نپذیرفت، امروز هم رهبری چنین چیزی را نخواهند پذیرفت که چهار چوب‌های قواعد دموکراسی را کنار بگذاریم و نظامی‌گری را در کشور دنبال کنیم، به هیچ‌وجه چنین چیزی مدنظر نخواهد بود.

سردار سعید محمد در مشهد اعلام کاندیداتوری کرد

سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (عج) برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد. وی در ویدئویی که منتشر شده است می‌گوید راه سختی در پیش دارد اما محکم جلو خواهد رفت.

کدام کاندیدای اصولگرا، جبهه پایداری، شورای ائتلاف و شورای وحدت را متحد می‌کند؟

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در همایش کمیته جوانان این شورا با عنوان " جوان، پیشران انتخاب ۱۴۰۰" اظهار کرد: هیئت اجرایی موفق شد کمیته‌های متعددی را از جمله کمیته کارگران، بانوان، جوانان، صنعت‌گران کشاورزی و امنیت غذایی، کمیته دانشجویان، اساتید و پزشکان ساماندهی کند. کمیته جوانان با ۲۱ نفر تشکیل شد. از این رو برخی گمان نمی‌کردند در این فاصله بسیار کوتاه در ارتباطات بسیار خوب و صمیمانه برگزار کننده چنین همایشی باشیم.

وی افزود: در طول هفته گذشته کمیته جوانان درباره جامعه شناسی جوانان و یافتن راه‌های برون رفت از وضع موجود به وضع مطلوب، همفکری و بحث و تبادل نظر کردند که آن را تبدیل به مانیفستی برای دولت آینده خواهیم کرد. جوانان ایران در طول تاریخ این کشور نقش‌آفرین بودند.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان یادآور شد: بعد از نادرشاه و افشاریه بیش از ۲۰۰ سال این کشور اقتدارش را روز به روز از دست داد تا جایی که بزرگترین قدرت این مملکت در رژیم گذشته یعنی شاه به فرمان سفیر انگلیس و آمریکا می‌بایست حکمرانی می‌کرد و امام در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ بزرگترین ارمغانی که برای ما آورد استقلال، کشور بود.

متکی با بیان اینکه مردم ایران پیام امام را گرفتند و انقلاب را به وجود آوردند، گفت: خداوند قسم خورده که هر جا ما کار کردیم پیروز هستیم اما ادامه راه امام با پادکستی، درستی و همراهی با رهبری را می‌طلبد و لذا نظام اسلامی بر دو محور محتوای پاک و کارگزاران پاک می‌چرخد.

وی افزود: در سال‌های اخیر اتفاق‌هایی برای کشور و کارگزاران نظام پیش آمد که امید مردم را هدف قرار داد و مردم در حال ناامید شدن کامل بودند تا اینکه آقای رئیسی آمد و مبارزه با فساد را جدی کرد و بارقه امید ایجاد شد.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان اضافه کرد: پس از آن در گام دوم مجلس به وجود آمد که علیرغم نارسایی‌ها و مشکلات تصمیم‌سازی اما در نهایت به جای خوبی رسید هر چند نیاز به بهتر شدن دارد؛ اکنون در آستانه برداشتن گام سوم هستیم؛ باور به ظرفیت جوانان را مقام معظم رهبری هویت واقعی بخشید که جوانان را باور کنیم و چقدر زیبا در کنار مقام معظم رهبری جوانی گفت که جنگ را ۱۸ سال‌ها پیروز کردند و شصت و چند ساله‌ها اقتصاد را با شکست مواجه کردند.

علی مطهری: بدون اطلاع لاریجانی کاندیدا شدم

علی مطهری، نماینده سابق مجلس که اخیراً به شکل رسمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرده است، در نشست انتخاباتی که عصر امروز در محل حزب ندای ایرانیان برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ما در درجه اول باید تلاش کنیم که مشارکت مردم در انتخابات بالا برود چراکه این مسئله هم از نظر بالا بردن جایگاه سیاسی ایران در دنیا اثرگذار خواهد بود و هم اینکه با مشارکت بالا انتخاب مردم به انتخاب واقعی نزدیک‌تر خواهد بود.

وی افزود: البته مردم از سختی معیشت و ناامیدی از اینکه با انتخاب آنها آیا واقعاً تغییری در روندها صورت می‌گیرد یا خیر مواجه هستند که این وظیفه ماست که در آنها این باور را ایجاد کنیم که حضور مردم تأثیر مستقیمی در امورات کشور دارد. بنابراین بنده احساس کردم وارد میدان شوم و نتیجه هر چه شود برای شخص بنده اصلاً مهم نیست و مهم این است که به تکلیف عمل کنیم.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به نسبت خانوادگی شما با آقای لاریجانی برخی‌ها معتقدند که شما به عنوان کاندیدای پوششی وی وارد صحنه رقابت‌ها شدید تا به نوعی رأی آن دسته از بدنه اجتماعی اصلاح طلب که نگاه مثبتی به شما دارد را به سمت آقای لاریجانی جذب کنید، گفت: درباره حضور آقای لاریجانی اطلاعی ندارم و صحبتی نداشتم و نمی‌دانم خواهد آمد یا خیر. اعلام نامزدی خودم هم بدون اطلاع ایشان بوده است. هیچ هماهنگی وجود نداشته و ندارد و کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم.

وی افزود: اگر لاریجانی را اصلح می‌دانستم نمی‌آمدم، من خودم را اصلح دانستم و آمدم.

کنایه جهانگیری به محسن رضایی؛ هرکسی هوس می‌کند برای انتخابات جمله‌ای می‌گوید

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در واکنش به صحبت‌های محسن رضایی اظهار کرد: برجام یک توافق بین‌المللی است ما مقید به آن هستیم و به آن برمی‌گردیم اما پیش نیاز آن این است که آمریکایی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند درباره مسائل خارجی، برجام و مسئله هسته‌ای هم آن کسی که از طرف نظام صحبت می‌کند در مقابل خارجی‌ها وزیر خارجه است.

وی افزود: اعتبار موضع‌گیری وزیر خارجه را نباید مخدوش کرد وزیر خارجه تنها کسی است که از بیانات رهبر انقلاب و سیاست‌هایی که ترسیم می‌کند و سیاست‌هایی که شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌کند اطلاعات کامل دارد و از طرفی مذاکره کننده ایران با طرف خارجی است موضعی که وزیر خارجه اعلام می‌کند موضع جمهوری اسلامی است.

معاون اول رئیس جمهور با کنایه به محسن رضایی و فعالیت‌های انتخاباتی‌اش گفت: حال هر کسی هوس می‌کند و جمله‌ای می‌گوید هیچ مسؤولیتی هم در این زمینه ندارد حالا به انتخابات فکر می‌کند یا مسائل دیگری وجود دارد من کاری به آن ندارم نمی‌توانیم جلوی کسی را بگیریم بگوییم.

لازم به ذکر است محسن رضایی درمصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفته بود: ما از ملت‌های منطقه که با تجاوز روبرو هستند، دفاع خواهیم کرد به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود می‌دانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمک‌ها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود.

وی افزود: از این به بعد، هر یک ریال که به هرکسی بدهیم، یک ریال را ادعا خواهیم کرد، زیرا اقتصاد برای ما بسیار مهم است. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و سپس ببینیم که سایر کشورها از مزایای اقتصادی بهره مند می‌شوند.

واعظی: تحریم‌ها باشد یا نباشد، ارتباطی با FATF ندارد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه مجمع منتظر اسناد مکتوب دولت در رابطه با FATF است، گفت: بحث ما در مجمع دو لایحه پالرمو و CFT است که در مجمع تشخیص ماند، نه صرفاً FATF. این دو لایحه برای روابط بانکی، شفافیت و مقابله با پول‌شویی حتی در ایران بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این لایحه آن مقدار که در اختیار بانک مرکزی و دولت برای ایجاد شفافیت و جلوگیری از پول‌شویی است، هم اکنون در حال اجراست، گفت: وقتی این لایحه تبدیل به قانون شود قدرت بانک مرکزی و دولت برای اجرای شفافیت و جلوگیری از پول‌شویی بیشتر می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: این دو لایحه می‌تواند مقداری بار فشارهای مالی را بر روی ما کم کرده و تعامل ما را با کشورهای خارجی ارزان‌تر کند و در نتیجه مردم برای کالاها قیمت ارزانتری پرداخت می‌کنند.

واعظی خاطرنشان کرد: دولت برای حضور فعال وزیران ذیربط در مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی کامل دارد و وزیران امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، نفت و رئیس کل بانک مرکزی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در جلسات چند ساعته حضور داشتند و اگر باز هم لازم باشد در این نشست‌ها شرکت می‌کنند تا به سوالات و ابهامات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ دهند.

وی درباره اینکه مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF بحث تحریم‌های اقتصادی، رفع این تحریم‌ها و شرط تحفظ (حق شرط) را مطرح کردند، تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است چه تحریم باشد چه نباشد با این دو لایحه ارتباط خاصی پیدا نمی‌کند.

آخرین وضعیت ملک ریاست‌جمهوری در جماران از زبان سخنگوی دولت

علی ربیعی، سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت ساخت ملک جماران که پیش‌تر با مخالفت اعضای شورای شهر و اهالی محله جماران روبرو شده بود اظهار کرد: ظاهراً این موضوع بسیار مورد علاقه برخی از دوستان است. اساساً دولتی که کمتر از ۶ ماه به پایانش باقی مانده چه جای نگرانی در مورد یک ملک می‌تواند وجود داشته باشد که شایسته پیگیری‌های مداوم باشد؟

وی افزود: این هم مثل باقی ساختمان‌های وزارتخانه و سازمان‌های که دولت در هر منطقه‌ای در کشور دارد مجوز می‌گیرد، با شهرداری مذاکره می‌کند به تفاهم می‌رسد یا نمی‌رسد. هر چه هست این ساختمان هم برای دولت بعدی است.

داستان ملک ریاست‌جمهوری از حدود ۷ ماه پیش در رسانه‌ها مطرح شد، با توجه به محدودیت ارتفاع در محله جماران، ساخت طبقات اضافی آن مورد انتقاد شدید برخی از اعضای شورای شهر تهران و حتی اهالی جماران قرار گرفت. اختلاف بر سر ساخت و ساز این ملک در جماران تا جایی پیش رفت که پیروز حناچی شهردار همسو با دولت نیز مورد غضب رئیس‌جمهور قرار گرفت و از حضور در جلسات هیئت دولت منع شد.

سخنگوی دولت در این گفت‌وگو با بیان اینکه بنا بر اعلام وزیر محترم راه و شهرسازی ساختمان موسوم به نهاد بر اساس ضوابط طرح جامع شهر تهران در حال ساخت بود، تصریح کرد: در موضوع بافت پیرامونی بیت و حسینیه حضرت امام خمینی (ره) فرآیند بررسی و تصویب طرح مطابق روال طبیعی شده، مشاور طرح نسبت به تهیه طرح ویژه تفصیلی به شرح هر پلاک اقدام نموده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح ضمن حفظ بافت سنتی و تاریخی حسنی کیا، ضوابط ساخت و ساز روی هر پلاک به طور مشخص تهیه و تدوین کرده و به ویژه برای مردم عزیز جماران که مالک پلاک‌های کوچک کمتر از ۲۰۰ مترمربع هستند امتیازاتی معین گردیده که بر آن اساس بتوانند با دریافت مابه‌التفاوت از شهرداری نسبت به تعیین تکلیف ملک شأن اقدام نمایند. ملک مربوط به ساختمان ریاست جمهوری هم مشابه سایر پلاک‌ها تصمیم‌گیری شده است. بنابراین مصوبه شورای عالی شهرسازی برای رعایت حال مردم جماران و در جهت کاهش محدودیت‌ها بوده است.

کد خبر 480229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.