نصب المان ویژه نوروزی در چهارباغ/ ضرر ۲ میلیاردی کرونا به باغ گل‌ها

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در یکسال اخیر تعامل زیادی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام داده‌ایم و ۵۳ هکتار از اراضی آن در مجاورت شهرک پرتو که آلوده‌ترین نقاط شهر به شمار می‌آید برای انجام درختکاری در اختیار شهرداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فروغ مرتضایی‌نژاد امروز_ سه شنبه ۱۹ اسفند ماه ۹۹ _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر فضای سبز شهر اصفهان پنج هزار و ۶۰۰ هکتار و سرانه هر شهروند حدود ۲۸.۲ مترمربع بوده که سرانه خوب، اما ناکافی برای شهر اصفهان است که در محاصره آلاینده‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر علاوه بر حفظ فضای سبز، ۱.۲ مترمربع به سرانه اضافه شده است، تأکید کرد: در این سال‌ها تلاش کردیم ضمن ثابت نگه داشتن سرانه فضای سبز، آن را افزایش دهیم، از این رو بیش از ۳۰ هکتار به فضای سبز شهر اضافه شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه براساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز شهر توسعه یابد، گفت: درصدد گسترده کردن کمربند سبز شهر اصفهان هستیم از این رو در یکسال اخیر تعامل زیادی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان انجام داده‌ایم و ۵۳ هکتار از اراضی این اداره در مجاورت شهرک پرتو که آلوده‌ترین نقاط شهر به شمار می‌آید برای انجام درختکاری در اختیار شهرداری قرار گرفت و تا سه ماه آینده نیز ۱۲۰ هکتار دیگر برای درختکاری در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان در گذشته ۱۲ هزار هکتار فضای سبز داشته که این میزان در حال حاضر به پنج هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است، گفت: مادی‌های شهر اصفهان نیز از ۷۰۰ کیلومتر به حدود ۳۲۰ کیلومتر رسیده که ۵۰ کیلومتر آن در ناژوان و مابقی در سایر نقاط شهر گسترده شده است.

مرتضایی نژاد با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های برای توسعه فضای سبز در شهر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها استفاده از پساب است که در این راستا به مردم شهر نوید می‌دهیم تا اردیبهشت ماه سال آینده یک سوم نیاز آبی فضای سبز شهر را از طریق پساب تصفیه شده فراهم خواهیم کرد.

افزایش جاذبه‌های گردشگری در شهر

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از ایجاد باغ‌های موضوعی در ناژوان خبر داد و با اشاره به افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان در باغ گل‌ها تصریح کرد: هدف از احداث این مجموعه تکمیل کلکسیون گیاهی و افزایش تنوع گونه‌های گیاهی مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل‌ها و افزایش جاذبه گردشگری است.

وی ادامه داد: تعداد گیاهان استفاده شده در این مجموعه ۳۰۰ جنس و گونه گیاهی از جمله انواع میوه‌های گرمسیری و انواع درختان و درختچه‌های زینتی گرمسیری است.

مرتضایی نژاد با اشاره به جلوه‌های ویژه و طراحی محوطه مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری خاطرنشان کرد: آبنمای صخره‌ای با سنگ‌های طبیعی به ارتفاع هشت متر، سیستم پایدار سرمایش و گرمایش با استفاده از گرمای زمین و بهره‌مندی از روش‌های سنتی اجزای بستر خاک با استفاده از روش‌های علمی و نتایج آمایش‌های آب و خاک، آبیاری گیاهان با استفاده از روش‌های هوشمند و سیستم تهویه و کنترل دما و رطوبت به صورت هوشمند از جمله این جلوه‌ها است.

وی با بیان اینکه برخی از گونه‌های گرمسیری این مجموعه از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان و برخی استان‌های شمالی کشور خریداری شده است، ادامه داد: این مجموعه زیبا می‌تواند مورد استفاده کودکان، دانشجویان دانشکده کشاورزی باشد و شهروندان نیز در بازدید از آن با گونه‌های گرمسیری آشنا شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه تمام برنامه‌ها در سازمان پارک‌ها به صورت علمی دنبال می‌شود، افزود: گاهی انتقاد می‌شود که روند توسعه کمربند سبز شهر کند بوده که در این ارتباط نباید پاسخگوی مسئولان در دوره‌های قبل باشم چرا که در این دوره توسعه فضای سبز در بخش‌های مختلف به خوبی انجام شده است.

وی در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران مبنی بر راه اندازی باغ گل‌ها در چهار نقطه شهر گفت: پیشنهاد این موضوع در شورای سازمان پارک‌ها مطرح خواهد شد.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه درختکاری در عرصه ۵۳ هکتاری مجاور شهرک پرتو با پیگیری‌های زیاد سازمان پارک‌ها انجام شده است، تصریح کرد: در مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان ۳۲ هکتار در سالن نمایشگاه بین المللی اصفهان پنج هکتار و در بازار گل و گیاه ارغوان چهار و نیم هکتار فضای سبز ایجاد شده است، همچنین برای ایجاد پارکی با وسعت زیاد تعامل با اداره کل اوقاف انجام شده و زمین مورد نظر در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

اجازه نمی‌دهیم کاربری اراضی فضای سبز به مسکونی تبدیل شود

وی با تأکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم کاربری اراضی فضای سبز به مسکونی تبدیل شود، گفت: در خصوص پیشگیری از هدرروی آب نیز به کارگران فضای سبز آموزش میدانی داده شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به استفاده از دستگاه توموگراف برای تشخیص پوچی درختان شهر خاطرنشان کرد: سال گذشته درختان خطرآفرین با استفاده از این دستگاه شناسایی و قطع شد.

وی با بیان اینکه جزایر حرارتی با توجه به وجود خرده اقلیم‌ها در شهر اصفهان مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده گرم شدن هوا و کاهش منابع آبی بر روند بیماری درختان در پارک جنگلی بختیار دشت و شرق اصفهان تأثیرگذار بوده که با اقدامات صورت گرفته این موضوع کنترل شده است.

مرتضایی نژاد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۴۹ میلیارد تومان برای فضای سبز شهر اصفهان اعتبار تخصیص یافت که این عدد در سال جاری به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته؛ البته میزان هزینه نگهداری فضای سبز شهر بدون در نظر گرفتن توسعه آن، در سال جاری ۱۴۵ میلیارد تومان بوده است.

وی مهم‌ترین چالش اصفهان را مسئله آب دانست و گفت: ۴۰ درصد آب مورد نیاز فضای سبز شهر از طریق پساب به عنوان منبع آبی پایدار تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به استفاده از گونه‌های مقاوم به کم آبی و شرایط خشکی در فضای سبز شهر خاطرنشان کرد: تولید ۱۰ هکتار چمن رولی در مرکز تحقیقاتی محمودآباد در حال انجام است تا جایگزین چمن‌های پرنیاز آبی در شهر شود.

راه‌اندازی سیستم نظارتی هوشمند در سازمان پارک‌ها

وی با بیان اینکه سیستم نظارتی هوشمند در سازمان پارک‌ها و فضای سبز در حال راه اندازی بوده و البته در برخی مناطق مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: برای اجرای فضای سبز در ناژوان حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که ایجاد باغ‌های موضوعی در ناژوان بخشی از این اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

مرتضایی نژاد با تأکید بر اینکه رسالت سازمان پارک‌ها حفظ فضای سبز و سبزینگی شهر است، گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز شهر اصفهان ۲۸.۲ مترمربع است و فضای سبز در شهر اصفهان نیز پنج هزار و ۶۰۰ هکتار است.

وی از اجرای باغ نارنج در ابتدای چهارباغ خواجو خبر داد و گفت: توسعه فضای سبز فاز سوم باغ رضوان نیز در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: سازمان پارک‌ها ۳۰ درصد نیاز فضای سبز شهر اصفهان را اعم از نهال، درخت، درختچه، گل فصل و گیاهان پیازی تولید می‌کند و برای تأمین مابقی نیاز خود از بخش خصوصی کمک می‌گیرد.

ضرر ۲ میلیاردی کرونا به باغ گل‌ها

وی با اشاره به خسارات کرونا گفت: تنها در اسفند ماه سال گذشته و سال جاری دو میلیارد تومان در ردیف درآمدی باغ گل‌ها ضرر کردیم.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه دستورالعمل‌های علمی در سازمان پارک‌ها اصلاح شده و در سال جاری شاهد خزان زودرس شهر با توجه به تدابیر اندیشیده شده نبودیم، خاطرنشان کرد: برای نوروز ۱۴۰۰ در تمام مناطق شهرداری المان‌های ویژه و باکس‌های گل نصب خواهد شد، همچنین در محور چهارباغ و میدان امام حسین (ع) المان‌های خاص نصب می‌شود.

وی با اشاره به کاشت گل در جداره اتوبان‌های محدوده مناطق دو، هشت و ۱۰ شهرداری در سال گذشته، گفت: این اقدامات برای نوروز سال جاری نیز در دستور کار قرار گرفته و اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای تأمین منابع آبی مورد نیاز فضای سبز شهر تمهیدات ویژه در نظر گرفته شده تا از شدت تنش‌های آبی در سال آینده کاسته شود و با مشکلی مواجه نباشیم.

وی تأکید کرد: توسعه کمربند سبز شهر اصفهان مهم‌ترین برنامه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری برای سال آینده است.

کد خبر 480212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.