الکترونیکی شدن پرداخت "کرایه تاکسی" در کرمانشاه از سال آینده

رییس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه از الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی در کرمانشاه از سال آینده خبر داد.

به گزارش ایمنا، غلامرضا شهبازی با اشاره به فعالیت بیش از ۹ هزار دستگاه خودرو در ناوگان حمل و نقل شهری کرمانشاه، اظهار کرد: در حال حاضر شش هزار و۸۹۰ تاکسی، دو هزار خودروی آژانس و بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل شهری کرمانشاه فعالیت دارند.

وی از جابجایی روزانه یک میلیون مسافر توسط ناوگان حمل و نقل شهری خبر داد و افزود: این تعداد در روزهای پایانی سال به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سفر هم رسیده است.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه با اشاره به ضرورت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل شهری گفت: با توجه به حجم بالای جابجایی مسافر، پروتکل‌های بهداشتی با حساسیت و جدیت بیشتری در ناوگان حمل و نقل شهری کرمانشاه اجرا می‌شود.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه از توزیع ۱۰۰ هزار ماسک رایگان در میان رانندگان تاکسی و اتوبوس شهر خبر داد و افزود: همچنین طی مدت شیوع بیماری کرونا ۶۷۰ هزار لیتر مواد و محلول ضدعفونی کننده میان رانندگان و در اکیپ‌های ضدعفونی ثابت و سیار سطح شهر توزیع شده است.

وی با اشاره به غربالگری مستمر رانندگان تاکسی و اتوبوس گفت: در چندین دوره تست غربالگری در محل سازمان حمل و نقل شهری انجام شده و این کار همچنان ادامه دارد و در این مدت تنها ۲۱ راننده تاکسی و هفت راننده اتوبوس مبتلا به کرونا شناسایی شده و خوشبختانه تاکنون مورد فوتی بر اثر ابتلاء به این بیماری نداشته‌ایم.

شهبازی از توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی در میان رانندگان تاکسی و اتوبوس خبر داد و افزود: تاکنون ۲۵۰ بسته میان رانندگان توزیع شده است.

وی به تسهیلات پرداختی به رانندگان جهت جبران بخشی از خسارت کرونا هم اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون هشت هزار و ۴۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به رانندگان پرداخت شده است.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه در تشریح اقدامات نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گفت: در حال حاضر ۲۲۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان داریم که عملاً حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ مورد آنها فعال است.

وی به فرسودگی بالای ناوگان اتوبوسرانی شهر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر میانگین عمر اتوبوس‌های شهر ۱۲ سال بوده و این در حالی است که هر اتوبوس بعد از ۱۰ سال کار عملاً فرسوده است و با این حساب ۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر فرسوده است.

شهبازی گفت: در همین راستا اقدامات بسیاری به اهتمام شهردار برای نوسازی این ناوگان صورت گرفته از جمله اینکه با همکاری سازمان برنامه و بودجه، صندوق کارآفرینی امید و شهرداری کرمانشاه تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شده که شهرداری اقساط آن را پرداخت می‌کند.

وی افزود: از طرفی بحث اوراق مشارکت را هم در این زمینه پیگیری کردیم که در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت صرفاً برای خرید اتوبوس جذب کریم و پیشنهاد ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق را برای سال آینده دادیم که با ۱۰۰ میلیارد تومان آن موافقت شد.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد این اوراق توسط شهرداری و ۵۰ درصد دیگر توسط دولت پرداخت می‌شود و اتوبوس‌های خریداری شده از این محل در اختیار چهار شرکت بخش خصوصی قرار می‌گیرد و بخش خصوصی ۱۷.۵ درصد هزینه آن را پرداخت کرده و مکلف است این اتوبوس‌ها را به مدت ۱۰ سال در ناوگان حمل و نقل شهری بکارگیری کند و بعد از ۱۰ سال بخش خصوصی مالک این اتوبوس‌ها می‌شود.

وی عمر تاکسی‌های شهر را هم ۹.۵ سال اعلام و تصریح کرد: نوسازی تاکسی‌های شهر هم به تدریج در حال انجام است و امسال ۱۱۵ دستگاه را نوسازی کردیم؛ در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد تاکسی‌های شهر فرسوده هستند و وضعیت تاکسی‌ها در این زمینه نسبت به ناوگان اتوبوسرانی بهتر است.

شهبازی در خصوص الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی و اتوبوس، از اجرایی شدن این طرح در سال آینده خبر داد و افزود: از سال آینده با نصب دستگاه‌های QRکُد پرداخت کرایه تاکسی الکترونیکی می‌شود و در ادامه الکترونیکی شدن پرداخت کرایه اتوبوس را پیگیری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه با همکاری سازمان سرمایه گذاری شهرداری در حال انجام است و اگر مشکلی ایجاد نشود سال آینده پرداخت کرایه تاکسی در شهر کرمانشاه الکترونیکی خواهد شد.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه از پیگیری بیمه رانندگان تاکسی خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه از سال ۱۳۹۳ پرداخت ۵۰ درصد سهم دولت از حق بیمه رانندگان تاکسی قطع شد و عملاً این افراد در حال حاضر تمام مبلغ بیمه را خودشان پرداخت می‌کنند.

وی به طرح برخورد با مسافربرهای شخصی هم اشاره کرد و افزود: این مسئله دغدغه مهم رانندگان تاکسی شهر است، چرا که بحث معیشت آنها در میان است و از طرفی این مسئله موجب نگرانی‌هایی در بحث امنیت مسافران است و برای همین برخورد با مسافربرهای شخصی به صورت ویژه در دستور کار سازمان حمل و نقل شهری قرار دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 480182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.