پنجره دردسرساز!

اگر چه باشگاه پرسپولیس، روز یکشنبه از رفع کامل محرومیت خود از پنجره نقل و انتقالاتی نیم فصل خبر داد و قرارداد خریدهای جدید را رسما ثبت کرد اما طلبکاران این باشگاه مدعی‌اند هنوز مطالبات‌شان را دریافت نکرده‌اند و باز شدن پنجره پرسپولیس، غیرقانونی است و می‌خواهند آن را به گوش مراجع بین‌المللی برسانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش از شروع نقل و انتقالات نیم فصل پنجره پرسپولیس به دلیل بدهی بودیمیر بسته شد. مدیران پرسپولیس توانستند پول این بدهی چند هزار یورویی را به دست آورند اما همین موضوع صدای بازیکنان داخلی سابق این تیم را در آورده و باعث شد تا آن‌ها با ثبت شکایت، خواهان دریافت مطالبات بعضاً چند ساله‌شان شوند. سوشا مکانی و شایان مصلح در صدر معترضین بودند و از همان ابتدا نشان دادند قصد کوتاه آمدن از درخواست خود را ندارند.

با وجود این چند روز مانده به حضور سرخ‌پوشان در آبادان برای تقابل صنعت نفت، خبرهایی به گوش رسید که مهدی ترابی، خرید جدید پرسپولیس مشکلی برای همراهی این تیم نداشته و بالاخره از نخستین سوپرایز نیم فصل دوم سرخ‌ها رونمایی خواهد شد. با وجود امید فراوان مدیر پرسپولیس به صدور کارت بازی برای ترابی، این اتفاق رخ نداد و چند دقیقه مانده به بازی مشخص شد این مهاجم اجازه همراهی تیمش را در مصاف با طلایی‌پوشان آبادانی ندارد.

در واقع فدراسیون باز شدن کامل پنجره و صدور آیدی کارت خریدها جدید پرسپولیس را منوط به تسویه همه بدهی‌های این تیم در چند سال گذشته کرد که چیزی بین ۱۶ تا ۳۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود موضوعی که اعتراض شدید افشین پیروانی و یحیی گل محمدی را همراه داشت اما عمر حکم سئول‌نشینان جدید دوام چندانی نداشت و روز بعد، پرسپولیس از باز شدن پنجره خود توسط کمیته تعیین وضعیت فدراسیون خبر داد.

هر چند به نظر می‌رسید سرخ‌پوشان پایتخت برای باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی رضایت بازیکنان سابق‌شان را گرفته‌اند اما چند ساعتی از اعلام این خبر نگذشته بود که طلبکاران ایرانی پرسپولیس ضمن بی‌اطلاعی از کسب رضایت‌شان توسط باشگاه، باز شدن پنجره این تیم را غیرقانونی خوانده و تهدید کردند چنانچه پرسپولیس از یاران جدیدش در دیدارهای آتی استفاده کند، موضوع را به نهادهای بین‌المللی ارجاع داده و در Fifa ،AFC و CAS طرح دعوی کنند.

چندان مشخص نیست در این ماجرا حق با کدام یک از دو طرف بوده و اصلاً قوانین در نهایت رأی به حقانیت کدام صادر می‌کند؟ پرسپولیسی‌ها امیدوارند هر چه زودتر خریدهایشان را به مستطیل سبز بفرستند و در سوی دیگر، طلبکاران از تفاوتی که توسط این باشگاه بین آن‌ها و بازیکنان خارجی در پرداخت مطالبات گذاشته شده، شاکی هستند و درصدند تا با توسل به مراجع خارجی، حق و حقوق‌شان از پرسپولیس را زنده کنند. برای موشکافی این موضوع باید به قوانین موجود داخلی و بین‌المللی نگاهی بیندازیم و از زبان کارشناسان حقوقی، ماجرا را پیگیری کنیم:

پنجره دردسرساز!

تفاوت میان قوانین داخلی و فیفا، منشأ اختلافات!

در همین خصوص رسول باختر، حقوقدان ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا ماجرا را این گونه شرح می‌دهد: وقتی تصمیمی از سوی یکی از کمیته‌های فدراسیون و یا فیفا صادر شود، بازنده دعوا موظف است آن حکم را اجرا کند. اگر حکم را در بازه زمانی مشخص شده اجرا نکند، باید با وجه التزام سنگینی روبرو شود چرا که اگر این وجه التزام وجود نداشته باشد، کسی از آن‌ها تبعیت نمی‌کند. به همین علت در مقررات انضباطی داخلی و فیفا اعلام کرده‌اند اگر کسی از اجرای احکام سر باز بزند، با عواقب انضباطی روبرو شود.

او معتقد است تفاوت قوانین بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی در ایران با فیفا، باعث به وجود آمدن این اختلاف‌ها میان شاکیان و باشگاه پرسپولیس شده است. باختر می‌گوید: در گذشته مقررات فیفا این گونه بود که بعد از آن که حکمی صادر شده و در مهلت مقرر اجرا نمی‌شد، شاکی پرونده در کمیته انضباطی طرح دعوا می‌کرد و پس از رسیدگی، برای شکایت‌های بازیکنان ممکن بود حکم به بسته شدن پنجره باشگاه دهند. در مورد بازیکن‌ها بعداً ماده ۲۴ مکرر را به مقررات وضعیت و نقل و انتقال اضافه کردند و در آن ماده گفته شده دیگر نیازی نیست برای اجرا نشدن احکام کمیته‌های فیفا در خصوص انتقال بازیکنان حتماً دعوایی در کمیته انضباطی مطرح شود، بلکه به صورت اتوماتیک پنجره بسته خواهد شد.

این حقوقدان ورزشی می‌افزاید: از طرفی در قوانین ما هنوز چنین ساز و کاری وجود ندارد و همچنان مانند رویه سابق فیفا است؛ یعنی باید از مهلت حکم بگذرد تا بازیکن یا حتی مربی به کمیته انضباطی مراجعه کرده و طرح دعوا کنند تا این کمیته پس از بررسی اگر برایش محرز شود که آن باشگاه حکم را اجرا نکرده، می‌تواند دستور بسته شدن پنجره آن را صادر کند در نتیجه بسته شدن پنجره باید حتماً به این روش انجام شود و هر روش دیگری باید مطابق با قوانین جدید فدراسیون انجام شود چرا که بسته شدن خودکار پنجره بر خلاف اصول حقوقی فعلی فدراسیون است و کمیته وضعیت نمی‌تواند پنجره را ببندد.

پنجره دردسرساز!

پنجره پرسپولیس چگونه باز شد؟

با وجود تفاوت‌های میان قوانین فدراسیون و فیفا اما چه اتفاقی افتاد که در عرض کمتر از ۲۴ ساعت، فدراسیون چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای داشت و پنجره نقل و انتقالاتی سرخ‌ها را باز کرد؟ باختر پاسخ این پرسش را این چنین می‌دهد: باز شدن پنجره منوط به اجرا یکامل آن تصمیمی است که  اجرا نشدن آن موجب بسته شدن پنجره است. اکنون به نظر به قانونی در فیفا استناد می‌کنند که شرایط خاصی را برای باز شدن پنجره پیش بینی کرده است.

این حقوقدان ورزشی البته باور دارد بسته شدن یا باز شدن پنجره باید بر اساس قوانین داخلی و نه بین‌المللی باشد. او خاطرنشان می‌کند: اگر می‌خواهیم قانون جدیدی را مدنظر قرار دهیم، باید از طریق رویه و چیزی که داریم و نه آنچه که فکر می‌کنیم می‌توانیم داشته باشیم، آن را پیگیری کنیم. پیشنهادم این است که اگر دوست دارند پنجره باشگاه‌ها را به همان سبک و سیاق جدید فیفا ببندند، قوانین فعلی‌مان که واقعاً نیاز به تصحیح دارد را تغییر دهیم.

پنجره دردسرساز!

باز شدن پنجره برای فدراسیون دردسر ساز خواهد شد؟

با این تفاسیر نکته مهم در خصوص باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی سرخ‌پوشان این است که تحت هر صورت پرسپولیس تخلفی نداشته و حتی اگر فدراسیون فوتبال به اشتباه چنین تصمیمی گرفته باشد، این باشگاه تنها به حکم نهاد بالاسری احترام گذاشته و خطری تهدیدش نمی‌کند. با این حال فدراسیون به عنوان مرجع تصمیم گیرنده می‌تواند در صورت تخلف، متهم ردیف اول این پرونده لقب گیرد.

باختر در خصوص عواقب احتمالی در صورت تخلف فدراسیون در بازگشایی پرونده پرسپولیس، تصریح می‌کند: باید ببینیم عنوان مطلبی که بازیکنان طلبکار می‌خواهند از آن شکایت کنند، چیست و آیا فدراسیون واقعاً می‌توانسته چنین حکمی صادر کند یا خیر؟ اگر حکم اشتباه باشد فدراسیون می‌تواند بگوید این حکم را اشتباه صادر کرده و با توجه به آنکه غیرقانونی بود، اگر اجرایش می‌کردیم نیز کاری غیرقانونی انجام داده بودیم و به این دلیل حکم را اجرا نکرده‌ایم. از طرفی اگر به فرض حکم درست باشد نیز فدراسیون باید پاسخ بدهد که چرا تصمیم یکی از کمیته‌ها و مراجع خودش را اجرا نکرده و موجب ضرر چند بازیکن شده است که می‌تواند برای فدراسیون دردسر ساز شود!

او با بیان این که اصلاً بعید می‌داند طلبکاران پرسپولیس شکایتی را در فدراسیون ثبت کنند، می‌افزاید: با توجه به رضایتی که طلبکاران دارند و در مصاحبه‌های چند روز اخیرشان می‌توان دید که به نظر مخالفتی با مهلت سه ماهه ندارند، اصلاًً بعید می‌دانم شکایتی باشد که بخواهد در کمیته اخلاق رسیدگی شود. از طرفی چون پنجره پرسپولیس را به استناد مقررات فیفا باز کرده‌اند، به نظرم بعید است فرض محرومیت یا محکومیتی را برایشان مد نظر قرار دهیم.

به گزارش ایمنا، هر چند قوانین قدیمی و اصلاح نشده فدراسیون فوتبال شرایطی را فراهم آورده تا باشگاه‌ها بتوانند به راحتی از حق بازیکنان ایرانی‌شان گذر کنند، اما بد نیست فکری به حال این بد قولی‌ها و حقوق ضایع شده فوتبالیست‌های ایرانی بکنند تا باشگاه‌های به خود اجازه ندهند این چنین حق بازیکنان را به بازی بگیرند. از طرفی شاید مسئولان فدراسیون نیز در صدور احکام باید دقت بیشتری داشته باشند چرا که هر اشتباه و حکم غیرقانونی، می‌تواند عواقب سنگینی برای فدراسیون به همراه داشته باشد که نهایتاً نه یقه آن باشگاه، بلکه دامان فوتبال ایران را خواهد گرفت.

گزارش از: سروش فدایی خبرنگار _ سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 480120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.