"شهروند دیپلمات" طرحی برای اعتلای اصفهان/ ۲۵۰ ایده در مرحله غربالگری

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: فروردین ماه سال آینده نشستی بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه سن پترزبورگ برگزار می‌شود تا اتفاقات علمی خوبی بین دانشجویان و استادان در راستای اعتلای شهر رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان حجتی شامگاه گذشته (دوشنبه) در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» با اشاره به توسعه روابط بین‌الملل و دیپلماسی شهری، اظهار کرد: شهرها در دنیا یکی از بازیگران سیاست خارجه و دیپلماسی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه یکی از زیر فصل‌های دیپلماسی عمومی، دیپلماسی شهری است، تصریح کرد: شهرداری‌ها به نمایندگی از شهرها با سایر شهرها وارد مبادلاتی می‌شوند که به «خواهرخواندگی‌ها» یا عضویت در شبکه‌های بین‌المللی مرسوم است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: شهرهای دنیا از نظر خدمت‌رسانی به ذی‌نفعان درجه یک (شهروندان خودشان) با هم رقابتی ندارند، اما به لحاظ ایجاد جایگاه بهتر در سطح دنیا و جذب گردشگر با هم رقابت دارند که در این راستا دیپلماسی شهری می‌تواند به شهرها کمک کرده و در جذب سرمایه‌گذاران و استفاده از تجربیات هم مؤثر باشد.

وی افزود: وقتی شهرها در زمینه خدمت‌رسانی به شهروندان خود رقابتی با یکدیگر نداشته باشند، به خوبی می‌توانند با یکدیگر تبادل تجربیات کنند و این تبادل تجربه برای شهرداری‌ها به عنوان نهادهایی که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سنگین از جمله مترو بازگشت اقتصادی طولانی‌مدت داشته و اجرای این پروژه‌ها بیشتر توجیه اجتماعی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

حجتی با بیان اینکه می‌توان از پتانسیل سایر شهرهای جهان برای جذب گردشگر و اتفاقات اقتصادی استفاده کرد، گفت: شهرداری اصفهان از دیپلماسی شهری به سمت دیپلماسی شهروندی پیش رفته است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها به نمایندگی از یک شهر، پیمان‌های خواهرخواندگی را امضا می‌کنند یا وارد شبکه شهرهای جهانی می‌شوند، تصریح کرد: شهرداری اصفهان به جای محصور کردن این مفهوم به شهرداری، درصدد استفاده از ظرفیت بزرگی به نام «شهروندان شهر» برآمد، زیرا شهروندانی در اصفهان ساکن هستند که توانمندی‌ها و ارتباطات بین‌المللی بالایی دارند و بخشی دیگر از شهروندان اصفهانی ساکن در شهرهای خواهرخوانده اصفهان یا سایر شهرهای جهان هستند که به میزان ارتباطات و تجربیات خود فرصت‌هایی را شناسایی کرده و توانمندی‌هایی دارند که باعث می‌شود در ارتباطات بین‌المللی اثر بخشی بالایی داشته باشیم.

دیپلماسی عمومی ابزاری مناسب برای کمک به دیپلماسی شهری

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: به عنوان مثال دانشجوی اصفهانی که دو سال در شهر کوالالامپور زندگی کرده و با فرصت‌ها و نقاط قوت آن شهر آشنا شده، به خوبی می‌داند در چه زمینه‌هایی می‌توان پیوند بین دو شهر اصفهان و کوالالامپور را برقرار کرد از این رو انتظار می‌رود پیشنهادات خود را ارائه کند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی رسمی برای ارتباطات بین دولت‌ها و دیپلماسی عمومی یا زیر فصل آن «دیپلماسی شهری» به ارتباطات بین مردم اشاره دارد، گفت: دیپلماسی عمومی می‌تواند ابزار خوبی برای کمک به دیپلماسی شهری باشد، البته در طرح شهروند دیپلمات نیز تمام اقدامات در چارچوب وزارت امور خارجه به عنوان متولی ارتباطات بین‌المللی انجام می‌شود.

حجتی خاطرنشان کرد: طرح شهروند دیپلمات پس از اعلام، مورد استقبال وزارت امور خارجه قرار گرفت و ابتکار شهرداری اصفهان در این زمینه به عنوان پایلوت قلمداد شد تا در آینده وارد شهرهای دیگر شود.

وی با اشاره به اولویت‌های طرح شهروند دیپلمات، گفت: شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر نگاه ویژه به کشورهای منطقه و همسایه از جمله افغانستان به عنوان کشوری سرشار از فرصت، داشته است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: پیرو مذاکرات انجام شده و همکاری سفارت ایران در ازبکستان به زودی شاهد امضای قرارداد خواهرخواندگی شهرهای اصفهان و سمرقند خواهیم بود.

پر فروغ شدن روابط خواهرخواندگی اصفهان با دیپلماسی شهری

وی با بیان اینکه احیای ارتباطات کم‌سو، بین اصفهان و شهرهای خواهرخوانده از جمله اولویت‌های دیپلماسی شهری اصفهان بوده است، تصریح کرد: روابط اصفهان با تعدادی از شهرهای خواهر خوانده از جمله بارسلونا، فلورانس و کوالالامپور کم سو شده بود، اما از مهرماه ۹۸ تا تیرماه ۹۹ با استفاده از فضای کرونایی و دیپلماسی بحران همچنین تبادل تجربیات و انجام سایر اقدامات، روابط پُر فروغ شد.

حجتی با اشاره به برگزاری وبینار اخیر بین شهرداران اصفهان و فلورانس (خواهرخوانده ایتالیایی اصفهان)، اظهار کرد: این جلسه نیز نتایج خوبی داشت و مقرر شد جشنواره هنر اصفهان و فلورانس به صورت مجازی برگزار و تجربیات فلورانس در زمینه تراموا به اصفهان منتقل شود.

وی با بیان اینکه اصفهان و فلورانس به عنوان شهرهایی با سابقه دیرینه و طولانی در تاریخ جهان مطرح هستند، ادامه داد: شهر فلورانس همچون اصفهان، شهری با سابقه فرهنگی، تاریخی، گردشگری و هنری است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری با رعایت تمام ضوابط و در چارچوب تمام قوانین جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه به دنبال اعتلای شهر اصفهان است، گفت: در طرح شهروند دیپلمات علاوه بر حوزه‌های فرهنگی، مباحث اقتصادی نیز با توجه به تمایل به جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه همه تجار استان، دانشگاهیان، ورزشکاران، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای که در یکی از شهرهای کشورهای دیگر دارای کانال ارتباطی قوی باشند، می‌توانند در طرح شهروند دیپلمات مشارکت داشته باشند، خاطرنشان کرد: با اعلام فراخوان این طرح، از ابتدای دی ماه تا پایان بهمن ماه سال جاری ۲۵۰ طرح و ایده دریافت شده که در مرحله غربالگری و بررسی اولیه است تا پس از آن تیم داوری با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، دانشگاه‌های اصفهان و اتاق بازرگانی بررسی نهایی را برای شناسایی طرح‌های مؤثر و مفید انجام داده و به اهداف نهایی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی دست یابیم.

ایده‌های مؤثر، نهالی در مسیر توسعه شهر

حجتی اظهار امیدواری کرد طرح‌ها و ایده‌های مؤثر طرح شهروند دیپلمات در سال ۱۴۰۰ همچون جوانه روییده و تبدیل به نهالی در مسیر توسعه شهر شود.

وی با اشاره به دستاوردهای دیپلماسی شهری در سال‌های اخیر برای اصفهان، گفت: تجربیات خوبی شهرداری اصفهان را به سمت شهروند دیپلمات پیش برد که از جمله این موارد می‌توان به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس از طریق ارتباط با انجمن دوستی ایران و فرانسه، همچنین حضور در دو نمایشگاه کشور چین در شرایط کرونایی بدون اعزام نفرات و با هزینه‌ای بسیار اندک اشاره کرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: در شرایط کرونا از تجربیات سایر شهرها استفاده کرده و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دادیم، همچنین دو محموله کمک‌های بهداشتی از شهر فرایبورگ و یک محموله از شیان چین دریافت کردیم و علاوه بر آن یک محموله کمکی نیز از طرف فرایبورگ در مرحله ارسال است.

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان با پیوستن به سازمان WEGO، سازمان شهرهای هوشمند جهان و شبکه شهرهای آموزش محور یونسکو در مسیری مطلوب برای رسیدن به اهداف خود قرار گرفته است.

حجتی خاطرنشان کرد: فروردین ماه سال آینده نشستی بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه سن پترزبورگ برگزار می‌شود تا اتفاقات علمی خوبی بین دانشجویان و استادان در راستای اعتلای شهر رقم بخورد.

کد خبر 480101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.