نوشیدنی‌های داغ متهم ابتلا به سرطان معده/بلوط میوه سلامتی

خطر قند و شکر قهوه‌ای برای بیماران دیابتی، پوکی استخوان سالمندان و نکات تغذیه‌ای، بلوط میوه سلامتی، خواص خرما و توصیه‌هایی درباره مصرف آن، ۵ خاصیت سبزیجات نارنجی رنگ و نوشیدنی‌های داغ متهم ابتلا به سرطان معده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، اظهار کرد: یکی از بیماری‌هایی دوران سالمندی پوکی استخوان است که برای همه سالمندان بالای ۶۵ سال و زنان بالای ۵۰ سال که مصرف استروژن ندارند مکمل Ca توصیه می‌شود.

لشکر بلوکی با بیان درمان گیاهی در این زمینه، افزود: دم کرده روزانه یک فنجان مریم گلی که حاوی استروژن است از کاهش کلسیم در بافت استخوان پیشگیری می‌کند. همچنین می‌توان یک قاشق دسرخوری بزرگ تخم کتان تازه کوبیده شده میل کرد.

وی تصریح کرد: مصرف کافی شیر و لبنیات کم چرب، انواع کلم و گل کلم تحرک بدنی منظم و گرفتن نور آفتاب محافظ استخوان‌ها است، مصرف فراوان گوشت و نمک موجب افزایش دفع کلسیم و تسریع در پوکی استخوان می‌شود. هر ۴ خانم بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر ۸ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر از بیماری پوکی استخوان رنج می‌برند.

نوشیدنی‌های داغ متهم ابتلا به سرطان معده/بلوط میوه سلامتی

خواص خرما و توصیه‌هایی درباره مصرف آن

خرما از جمله خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی است و آگاهی از روش مناسب مصرف آن می‌تواند در بهره‌مندی بیشتر از خواص این خوردنی مفید تأثیر داشته باشد. خرما به عنوان یک میان وعده، سرشار از انرژی است که می‌توان به صورت روزانه مصرف کرد و دارای میزان بالایی کالری است.

وجود مقدار قابل توجهی از فیبر، این خوراکی را به گزینه مناسبی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش تبدیل کرده است، فرد برای مدت طولانی احساس گرسنگی نداشته باشد، خرما به عنوان بهترین میان وعده سالم عمل می‌کند و حتی می‌توان آن را قبل از خواب مصرف کرد.

از تأثیر خرما در کمک به از بین بردن کرم‌های روده‌ای گرفته تا پاکسازی اندام‌های حیاتی و بهبود سلامت قلب و کبد می‌توان بهره برد و بهتر است صبح زود مصرف شود تا انرژی مورد نیاز تأمین شود. خرما در کاهش وزن، درمان یبوست، کمک به سلامت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت مغز و قلب و حتی جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا انواع مختلف سرطان یا سایر بیماری‌های مزمن مؤثر است.

خرما برای افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت نیز مؤثر است زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد و دارای پلی فنول زیادی همراه با چندین ماده مغذی و ترکیبات دیگر است که به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

بلوط میوه سلامتی

درختان بلوط از نظر دارویی و سایر جنبه‌های دیگر از دیرباز مورد توجه و اهمیت فراوان بوده‌اند. در نخستین منابع طب سنتی ایران از خواص درمانی بلوط در درمان زخم معده اشاره شده است. به طور کلی اهمیت درمانی درختان بلوط بیشتر مربوط به تاننی است که در اعضای مختلف آنها از جمله میوه‌ها فراهم می‌شود. تانن یک نام کلی برای گروهی از مواد است که جز یکی از کلاس‌های مهم متابولیت‌های ثانویه در گیاهان محسوب می‌شوند.

در مطالعات انجام شده بر روی قسمت‌های مختلف شامل: پوست تنه، پوست میوه و برگ و میوه، مشخص شد که اثر ضد میکروبی پوست تنه، پوست میوه و برگ مشابه یکدیگراست و بیشترین تأثیر مربوط به میوه بلوط بوده و بیشترین خاصیت ضد میکروبی را داراست.

این فعالیت ضد باکتریایی به خاطر وجود تانن‌های موجود در بلوط است، اختلاف در خاصیت ضد میکروبی قسمت‌های مختلف گیاه نیز می‌تواند به دلیل وجود مقادیر متفاوت این ترکیب در آنها باشد. تانن ها اثرات بازدارندگی عمومی بر روی پروتئین‌ها مانند آنزیم‌ها و گیرنده‌ها دارند و به همین دلیل اثرات میکروب‌کشی ویروس کش، کرم کش، ضد التهابی و بند آورنده خون دارند.

نوشیدنی‌های داغ متهم ابتلا به سرطان معده/بلوط میوه سلامتی

خطر قند و شکر قهوه‌ای برای بیماران دیابتی

رژیم شناس و متخصص تغذیه با اشاره به اینکه قند و شکر قهوه‌ای از ساکاروز تشکیل شده‌اند و برای بیماران دیابتی خطرساز هستند، اظهار کرد: شکر قهوای و سفید هر دو از یک منبع تأمین می‌شوند، در واقع شکر قهوه‌ای از نی شکر یا چغندر قند استخراج می‌شود و حاوی مادی به نام ملاس است که این ماده باعث رنگ تیره شکر می‌شود.

شهاب اولیایی، افزود: شکر قهوه‌ای مقداری ویتامین و مواد معدنی را به خود اختصاص داده است. در واقع در وزن مساوی شکر قهوه‌ای کم کالری‌تر و کم قندتر از قند سفید است. همچنین حاوی مقداری کلسیم، آهن و پتاسیم است.

این مشاور تغذیه، تاکید کرد: در بعضی مواقع این تبلیغات انجام می‌شود که شکر قهوه‌ای برای قندخون مناسب است، اما این باور کاملاً غلط و خطرساز برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود. در واقع مزیت شکر قهوه‌ای نسبت به سفید، فقط داشتن برخی مینرال‌ها و مواد معدنی است. اما برای افراد دیابتی مصرف هر دو نوع شکر توصیه نمی‌شود. این بیماران می‌توانند با تشخیص و نظر پزشک مقداری از قند ساده را مصرف کنند.

وی اظهار کرد: افراد دیابتی اگر گاهی اوقات تمایل به مصرف مواد شیرین دارند، می‌توانند از فرآورده‌های حاوی قندهای مصنوعی یا رژیمی استفاده کنند، بیماران دیابتی دقت کنند حتی در مصرف قندهای رژیمی و مخصوص دیابت هم نباید افراط داشته باشند.

نوشیدنی‌های داغ متهم ابتلاء به سرطان معده

فوق‌تخصص خون و سرطان در خصوص با عوامل خطر ابتلاء به سرطان معده، اظهار کرد: سابقه خانوادگی، مصرف سیگار، قلیان و تریاک، مصرف مقدار زیاد نمک، گوشت قرمز به ویژه گوشت کباب شده، خامه پرچرب به مقدار زیاد و نوشیدنی‌های داغ، از جمله چای داغ که مصرف آن در مناطق شمالی کشور بسیار رایج است، از جمله عوامل خطر ابتلاء به سرطان معده است.

حسین عمارلو درباره سرطان معده، افزود: سرطان معده، مرگ‌بارترین سرطان در ایران است که بیشتر در ناحیه کاردیای معده بروز می‌کند و سالانه بیش از ۱۰ هزار مورد جدید در کشور به سرطان معده مبتلا می‌شوند و پیشگیری از ابتلاء به سرطان معده مهم‌ترین عامل کاهش فوت ناشی از این بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه سن ابتلاء به سرطان معده در ایران نسبت به دنیا، ۱۰ سال جوان‌تر است، به طوری که دلیل عمده بروز این بیماری از ۵۰ سالگی آغاز می‌شود، گفت: ابتلاء به میکروب «هلیکوباکتر پیلوری» در بروز سرطان معده مؤثر است اما به تنهایی کافی نیست و باید عوامل خطر دیگری نیز وجود داشته باشند و ۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان معده آلوده به این میکروب هستند.

۵ خاصیت سبزیجات نارنجی رنگ

هویج، کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین از سبزیجات نارنجی رنگی هستند که برای سلامتی مفید هستند، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که روزانه دست کم یکی از این سبزیجات نارنجی خوش رنگ را میل کنید.

سبزیجات نارنجی: مقابله با سرطان سینه

اسید رتینوئیک یکی از مشتقات ویتامین A محسوب می‌شود که به وفور در هویج و سیب‌زمینی شیرین وجود دارد. پژوهش‌ها نشان داده است که این اسید با علائم اولیه‌ی سرطان سینه مقابله می‌کند. (البته در مورد سرطان‌های پیشرفته، تأثیر چندانی ندارد).

نوشیدنی‌های داغ متهم ابتلا به سرطان معده/بلوط میوه سلامتی

سبزیجات نارنجی، منبع بتاکاروتن

بتاکاروتن سیستم دفاعی بدن و قدرت بینایی را تقویت می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده است زمانی که برخی از سبزیجات با اندکی روغن سرخ می‌شوند میزان بتاکاروتن آن‌ها چند برابر می‌شود. در واقع هویج تفت داده شده در اندکی روغن حاوی ۶۳ درصد و کدو تنبل تفت داده شده حاوی ۵۳ درصد بتاکاروتن بیشتری است.

سبزیجات نارنجی رنگ؛ دوستدار قلب شما

به همراه غذا چند عدد هویج خام (در سالاد و …) میل کنید و از میزان آلفا و بتاکاروتن موجود در آن بهره ببرید. این آنتی‌اکسیدان با آسیب‌هایی که از طریق اکسیژن به بدن وارد می‌شود مبارزه می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند میزان بالای این عناصر باعث کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.

سبزیجات نارنجی رنگ؛ دوستدار چشمان شما

کدو تنبل و هویج حاوی دو رنگدانه‌ی گیاهی «لوتئین» و «زاگزانتین» هستند که از آب مروارید چشم پیشگیری می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که مواد غذایی حاوی این رنگدانه‌ها را بیشتر مصرف می‌کنند (یعنی ۶۷۱۶ میکروگرم در روز)، ۱۸ درصد کمتر از بقیه‌ی افرادی که روزانه ۱۱۷۷ میکروگرم مصرف دارند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سبزیجات نارنجی رنگ، سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کنند

ویتامین B۶ موجود در این سبزیجات باعث می‌شود که سیستم دفاعی بدن پادتن‌های بیشتری تولید کند که با بیماری‌ها مقابله می‌کند. سیب‌زمینی شیرین پخته شده ۲۵ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B۶ را تأمین می‌کند.

کد خبر 480024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.