سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق برای تضمین صلح

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

زخمی شدن غیرنظامیان در عملیات جدید ائتلاف سعودی علیه پایتخت یمن

جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی صبح یکشنبه چند حمله را به یک اردوگاه نظامی الصیانه شمال صنعا و نیز پنج حمله به محله النهضه و دو حمله به جبل عطان در جنوب یمن انجام دادند.

شبکه المسیره نیز گزارش داد، در موج جدید حملات ائتلاف سعودی - آمریکایی به صنعا چهار غیرنظامی از جمله دو کودک در دو منطقه النهضه و عطان در پایتخت زخمی شدند.

وزارت بهداشت یمن نیز اعلام کرد، سه غیرنظامی زخمی شده نیز در این حملات به بیمارستان منتقل شدند.

دکتر نجیب القباطی، سخنگوی وزارت بهداشت یمن گفت، تعداد زخمی‌ها احتمالاً افزایش یابد چراکه آمبولانس‌ها اقدام به انتقال زخمی‌ها در محل‌های مورد هدف کرده‌اند.

پیش از این ائتلاف متجاوز عربی مدعی سرنگون کردن ۱۰ پهپاد انصارالله در مأرب شده بود.

اما ائتلاف سعودی اعلام کرده است: این ائتلاف یک "عملیات نظامی ویژه" و حملات هوایی "دردناکی" را علیه انصارالله یمن آغاز کرد.

ائتلاف سعودی تاکید کرد، این عملیات توانمندی‌های انصارالله در صنعا و تعدادی از استان‌ها را هدف قرار می‌دهد.

دفع حمله داعش در جنوب سامرا

تیم رسانه‌ای حشد شعبی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، گروهی از اعضای باقی مانده گروه تروریستی داعش به منطقه تل الذهب از توابع منطقه «یثرب» در جنوب سامراء حمله کردند. در بیانیه مذکور همچنین آمده است، تیپ ۴۱ حشد شعبی حمله باقیمانده‌های داعش را دفع و داعشی‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

ولیعهد اردن: قدس خط قرمز ما است

حسین بن عبدالله الثانی، ولیعهد اردن در گفتگویی تلویزیونی اظهار کرد: موضعگیری‌های ما نسبت به مسائل عربی به ویژه مساله فلسطین که موضوع محوری ما است، همواره ثبات هستند، قدس برای خاندان هاشمی یک مساله شخصی و خط قرمز هر شهروند اردنی است.

الحسین درباره زندگی نظامی خود اظهار کرد: من در ارتش ولیعهد نیستم بلکه فقط یک ستوان یکم هستم مثل باقی افسران.

ولیعهد اردن در ادامه این مصاحبه تلویزیونی درباره پدرش عبدالله دوم، پادشاه این کشور گفت: پدرم قبل از هر چیز یک نظامی است و مدت طولانی را در ارتش خدمت کرد و سلسله مراتب نظامی را پشت سر گذاشت و درجه‌ها و موقعیت‌های فرماندهی را تجربه کرد تا اینکه با درجه ارتشبد فرمانده عملیات ویژه شد.

او با اشاره به اینکه عبدالله دوم از دو ویژگی جدیت و مهربانی با هم برخوردار است گفت: "همواره شاهد هستم که چگونه شخص پادشاه در شرایط سخت جدی و در موقعیت‌های انسانی مهربان است و تصمیمات لازم را در وقت مناسب خود می‌گیرد و من خوش شانس هستم که از او یاد می‌گیرم."

ولیعهد اردن در پایان گفتگو نیز به تمامی نیروهایی که در راه مبارزه با کرونا در اردن در تلاش هستند، درود فرستاد و به آنها افتخار کرد.

حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن خاطرنشان کرد، یگان پهپادی نیروهای انصار الله یمن پنجشنبه هدف مهمی را در پایگاه «ملک خالد» در «خمیس مشیط» عربستان با استفاده از پهپاد «قاصف k۲» هدف قرار داده است و با دقت به هدف اصابت کرد.

یحیی سریع همچنین عنوان کرد، این عملیات در واکنش به تشدید تجاوز و تداوم محاصره یمن توسط دشمنان این کشور انجام شده است.

ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان پیش‌تر مدعی انهدام یک فروند پهپاد متعلق به نیروهای انصار الله یمن شده بود.

از سوی دیگر، یحیی سریع در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: یگان موشکی یمن صبح پنجشنبه به لطف خداوند متعال، شرکت سعودی آرامکو در شهر جده را با موشک بالدار «قدس ۲» هدف قرار داد که دقیقاً به هدف برخورد کرد.

وی همچنین گفت: عملیات مذکور در چارچوب پاسخ طبیعی و قانونی علیه تداوم محاصره و تجاوز علیه ملت عزیز یمن صورت گرفت.

هیئتی از فلسطین به لاهه می‌رود

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین از مقدمه چینی‌ها برای سفر به لاهه برای دیدار با دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به منظور بررسی گام‌ها در خصوص آغاز تحقیقات پیرامون جنایت‌های جنگی احتمالی رژیم صهیونیستی خبر داد.

مالکی تصریح کرد: در دیدار با دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، در خصوص گام‌های آتی بعد از تصمیم این دیوان جهت آغاز تحقیقات در مورد جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی و زمان آغاز گام‌های عملی و همچنین اقدامات مطلوب از سوی طرف فلسطینی و زمان حضور هیئت‌های نخست دیوان کیفری بین‌المللی برای مقدمه چینی آغاز تحقیقات مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در انتظار برای تعیین زمان مناسب این سفر هستیم تا چنین گامی تکمیل شود.

وزیر خارجه فلسطین تاکید کرد: تماس‌های مداوم با دفتر دادستان کل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ادامه دارد.

المالکی افزود: ما در حال حاضر در مرحله ارزیابی امور و تدوین طرح و استراتژی کاملی برای چگونگی همکاری با دیوان هستیم و اینکه در راستای چه مکانیزم‌ها و تجاربی باید فعالیت کنیم و چگونه هیئت خود در لاهه را تقویت کرده و اینکه قوانین محلی خود را توسعه دهیم تا با منشور رم پیرامون آغاز تحقیقات در سطح دادگاه‌های محلی فلسطین و دیگر امور همخوانی داشته باشد.

سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان امروز در میان بدرقه برهم صالح، رئیس جمهوری عراق سفرش به این کشور را خاتمه داده و از فرودگاه بین‌المللی بغداد راهی واتیکان شد.

همچنین پاپ قبل از ترک عراق در سالن تشریفات با برهم صالح نشستی برگزار کرد و مراسمی رسمی برای خداحافظی با ایشان برگزار شد.

رئیس جمهور عراق پس از مراسم بدرقه پاپ در توئیتی نوشت: با پاپ پس از سفرش به عراق به عنوان مهمانی عزیز خداحافظی کردیم. حضور ایشان پیام‌آور صلح و محبت است و ایشان در دل‌های همه ملت عراق جاودان می‌ماند.

وی در سفرش به عراق که از روز جمعه شروع شد با مقامات بلندپایه سیاسی عراق و نیز آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

حملات خمپاره‌ای شورشیان به شمال غرب حماة سوریه

گروه شورشی مستقر در حومه ادلب با خمپاره‌هایی شهرک جورین در شمال غرب استان حماة را هدف قرار دادند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد، یک مقام در فرماندهی پلیس حماة گفت، افراد مسلحی که در اطراف شهر جسر الشغور در حومه جنوبی ادلب مستقر هستند با خمپاره منازل موجود در شهرک جورین را هدف گرفتند.

این منبع افزود: این حملات خسارات مادی بر منازل و تأسیسات دولتی برجای گذاشت.

گروه‌های مسلح عضو گروه جبهه النصره در چندین روستا و شهرک در حومه ادب مستقر هستند و به طور پیوسته به روستاهای امن مجاور حمله می‌کنند که منجر به تلفات و خساراتی می‌شود.

موضع آیت‌الله سیستانی درباره عادی سازی با رژیم صهیونیستی واضح است

لؤی الیاسری، استاندار نجف خاطرنشان کرد، موضع آیت الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان در خصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی واضح است و صحبت کردن در مورد آغاز عادی سازی روابط از نجف، «غیر مسئولانه» است.

وی در ادامه افزود، آیت الله سیستانی مسیر را بر روی ترویج‌کنندگان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بست و سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به نجف، نشان دهنده اهمیت داخلی و خارجی این شهر است.

الیاسری همچنین تصریح کرد، آیت الله سیستانی و پاپ فرانسیس در خصوص مسائل مهم مربوط به منطقه با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

استاندار نجف در پایان اظهار داشت، آیت الله سیستانی تنها متعلق به شیعیان نیست.

مأرب در کنترل کامل ارتش یمن

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی سه شنبه توانستند شهر مأرب را به طور کامل محاصره کنند و فاصله چندانی با ورود به شهر ندارند.

به گفته منابع نیروهای انصارالله یمن طی ساعات گذشته وارد درگیری‌های شدیدی علیه نیروهای ائتلاف متجاوز عربی در جبهه شمال شرقی مأرب شدند. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند جبهه "النضود" را به طور کامل پاکسازی کنند و به سمت پادگان متجاوزان در منطقه "البیرق" پیشروی کنند.

نیروهای صنعا با توپخانه و موشک پادگان البیرق را مورد هدف قرار دادند.

به گفته منابع اکنون ارتش و کمیته‌های مردمی به طور کامل مأرب را محاصره کرده‌اند.

آمریکا: تمامی گزینه‌ها درباره افغانستان روی میز است

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در ایمیلی به خبرگزاری آناتولی گفت: همه گزینه‌ها همچنان روی میز هستند. این اظهارات پس از آن مطرح شد که ظاهراً نامه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان توسط خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان منتشر شده است.

در این نامه ظاهراً بلینکن هشدار داده بود که اگر آمریکا بخواهد طبق تاریخ توافق شده میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و جنبش طالبان همه نیروهای خود را تا اول مه از افغانستان خارج کند، اوضاع امنیت در این کشور وخیم می‌شود و طالبان سریعاً دست به تصرف‌های قلمرویی می‌زند.

بلینکن در این نامه گفته است: بسیار صریح و شفاف با شما صحبت می‌کنم تا شما نیز فوریت و ضرورت صحبت‌های من در رابطه با اقدامات جمعی شرح داده شده در این نامه را درک کنید.

وی تاکید کرد که آمریکا پیشنهادی را برای کاهش خشونت‌ها به مدت ۹۰ روز آماده کرده تا مانع طالبان از انجام حملات بهاره شود و فضای دیپلماتیکی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی میان دولت کابل و طالبان ایجاد کند.

طالبان هفته گذشته به محض ورود زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان به قطر مذاکرات در خصوص این برنامه را با وی از سر گرفت.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا صحت و اعتبار این نامه را تأیید نکرد و گفت، آمریکا هرگز درباره مکاتبات با رهبران خارجی صحبتی نمی‌کند. اما وی افزود: سفر خلیل‌زاد بیانگر ادامه دیپلماسی آمریکا در این منطقه است.

کد خبر 479978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.