ملاقات برای صلح

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که در سفری به عراق انجام داد، در رویدادی تاریخی، با آیت‌الله سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان عراق دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدار پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی که تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرد، بخصوص آنکه پاپ قبل از سفر خود به بغداد، اعلام کرده بود که این سفر را به عنوان «زائر» صلح انجام می‌دهد.

این جلسه خصوصی که در اقامتگاه آیت الله سیستانی در نجف، یکی از کهن‌ترین و با سابقه‌ترین پایگاه‌های علمی و فقهی شیعه برگزار شد، حدود ۵۰ دقیقه به طول انجامید. این رویداد بدون حضور نمایندگان رسانه‌ها رخ داد که آیت‌الله سیستانی در آن تأکید کرد که دولت عراق مسئول حفظ جان و امنیت مسیحیان این کشور است.

واتیکان این جلسه را نشانه حسن‌نیت طرفین دانست و اعلام کرد که پاپ فرانسیس ابتدا توسط پسر آیت‌الله سیستانی مورد استقبال قرار گرفته است؛ دفتر آیت‌الله علی سیستانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «در این ملاقات درباره چالش‌های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبه‌روست و نقش ایمان به خداوند و پایبندی به ارزش‌های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفت‌وگو و تبادل نظر شد.» طبق این بیانیه، در این دیدار در مورد مسئله فلسطین و اشغال سرزمین‌های این کشور توسط رژیم صهیونیستی نیز گفت‌وگو شده است.

تأکید بر تلاش برای رفع رنج‌های بسیاری که انسان‌ها در سرزمین‌های گوناگون متحمل شده‌اند و ظلم و سرکوب فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی‌های اصلی و فقدان عدالت اجتماعی بخصوص در منطقه که دچار جنگ و خشونت و تحریم اقتصادی و آوارگی‌های اجباری به‌ویژه در سرزمین فلسطین هستند از دیگر محورهای مهم سخنان آیت‌الله سیستانی در دیدار پاپ بود.

پاپ فرانسیس پیش‌تر علاقه خود برای دیدار با رهبران سایر مذاهب و ادیان را اعلام کرده است. وی دو سال پیش نیز، هنگام بازدید از ابوظبی، با امام شیخ احمد الطیب، مسجد الازهر مصر، ملاقات کرد که در این دیدار، طرفین یک مانیفست صلح را امضا و آن را «سندی برای برادری انسان» توصیف کردند. در آن دیدار که بین رهبر کلیسای کاتولیک و یک شخصیت اهل سنت برگزار شد، طرفین خواستار پایان «نفرت، خشونت، افراط گرایی و تعصب کور» به نام دین شدند.

پاپ همچنین روز شنبه در مراسمی دیگر در شهر «اور» که به اعتقاد مسیحیان، محل تولد حضرت ابراهیم خلیل الله، پدر ادیان یهودی، مسیحی و اسلام است، شرکت کرد. پاپ فرانسیس در مورد هدف از انجام این رویداد هم گفته که «به دنبال نشان دادن این نکته است که دین باید در خدمت صلح و اتحاد بین همه فرزندان خدا باشد.»

با این همه، این سفر از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست آنکه به تازگی چند بمب‌گذاری انتحاری در عراق انجام شده و امنیت جان پاپ فرانسیس در عراق نیز با اما و اگر همراه بود و دوم آنکه از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان تاکنون، پاپ فرانسیس به هیچ سفری نرفته بود؛ با این‌حال پاپ برای مقابله با آنچه خشونت در جهان خوانده، تصمیم گرفت به عراق برود.

وی پیش از سفر خود گفته بود که سفر به بغداد را به‌عنوان زائر صلح انجام داده و تلاش می‌کند بتواند صلح و آشتی را به عراق بازگرداند یا دست‌کم برای رسیدن به آن تلاش کند.

این پیام با توجه به شرایط موجود در عراق که با درگیری‌های مذهبی ظاهراً حل‌نشده‌ی دست‌به‌گریبان است، بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و از دیگر سو، برخی از تحلیلگران خاورمیانه بر این نکته تأکید می‌کنند که این دیدار می‌تواند بر سیاست‌های داخلی عراق نیز تأثیر بگذارد.

پاپ قصد داشت از شدت درگیری بین ادیان جلوگیری کند

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سفر پاپ فرانسیس به عراق ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد؛ زیرا این اتفاق یک سفر ساده نبوده و از مدت پیش طراحی شده بود؛ به ویژه اینکه در حاشیه این سفر، پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی نیز دیدار کرد.

به گفته وی، یکی از اهداف سفر پاپ فرانسیس به عراق، آشتی بین ادیان و اقوام مختلف در جهان است؛ زیرا هرچه در منطقه خاورمیانه درگیری بین مذاهب و ادیان رخ دهد، جامعه اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، پاپ فرانسیس به عنوان نماینده اروپا و جهان مسیحیت، به عراق آمد تا بتواند از شدت درگیری بین ادیان و مذاهب در عراق جلوگیری کند؛ همچنین احتمال دارد حامل پیام‌ها و راهبردهایی برای مرجعیت در عراق بوده باشد.

بیگدلی معتقد است که عراق حساس‌ترین نقطه خاورمیانه و از تنوع قومیتی و دینی برخوردار است؛ بنابراین سفر پاپ فرانسیس برای ایجاد پیوند و آرامش بین ادیان و مذاهب الهی بوده است. پاپ به خوبی می‌داند که آیت الله سیستانی در مقابله با حملات داعش به عراق و کشتار مسحیان، نقش مؤثری ایفا کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: پاپ تحت تأثیر زندگی ساده و بی آلایش آیت الله سیستانی قرار گرفت و پس از دیدار با ایشان مدعی شد که به محبوبیت آیت الله سیستانی در عراق غبطه می‌خورد.

سفر پاپ از موضعی عادلانه و انسانی صورت گرفت

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز به ایمنا، می‌گوید: اقدامات نظام سلطه از جمله آمریکا علیه منطقه و جهان اسلام، تأثیرات مخربی برای کشورهای غرب آسیا از جمله عراق داشته و خسارت‌های فراوانی ایجاد کرده است.

به گفته وی، این انتظار وجود داشت که در سفر پاپ به عراق، به این مسائل توجه شود. مقامات کلیسا به معنای ''صلح'' توجه کرده اند، اما کمتر به موضوعی به نام «صلح عادلانه» اهتمام دارند. این سفر از یک موضع عادلانه و انسانی انجام شد و امیدواریم که در پی آن، صلحی عادلانه برای مردم منطقه و به ویژه عراق حاصل شود.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، پاپ فرانسیس به دو شهر موصل و اربیل در کردستان عراق رفت که می‌توانست مانند موصل در معرض دست درازی تروریست و داعش قرار بگیرد، اما شهید حاج قاسم سلیمانی و مقاومت اسلامی و مردمی عراق مانع از این جنایت شدند.

کد خبر 479857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.