حرکت مرکز کلانشهر اصفهان به سمت آرامش و انسان‌مداری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در کمربندی‌های اطراف اصفهان سعی داشته‌ایم که تقاطع‌های غیر همسطح را احداث کنیم تا شلوغی‌ها به سمت مرکز شهر نیاید زیرا مرکز شهر باید محل آرامش باشد که پیاده راه‌های احداث شده نیز جز طرح‌هایی است که انسان مدار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود بنده خدا با حضور در برنامه تلویزیونی: «اینجا اصفهان» اظهار کرد: حوزه معاونت حمل و نقل از ارکان‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل حمل و نقل کلان و خرد می‌شود، حمل و نقل انبوه ما اقداماتی است که برای ایجاد قطار شهری و مترو انجام شده است.

وی افزود: خط یک مترو اصفهان دارای ۲۰ کیلومتر مسافت است که مسیر شمال تا جنوب این کلانشهر با ۲۰ ایستگاه را می‌پیماید و شاید این کار یکی از بهترین اقدامات زیست محیطی شهرداری اصفهان بوده است که آن را به بهره برداری رسانده و کمک کرده تا مردم بیشتر به سمت حمل و نقل پاک بروند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل پاک باعث می‌شود مردم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند، تصریح کرد: در برنامه‌های ما توسعه خط دو مترو وجود دارد، این خط از محله زینبیه آغاز و تا خمینی شهر ادامه دارد که حدود ۲۰ کیلومتر است و ۲۱ ایستگاه را در خود جای داده است.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول این خط که ۱۴ کیلومتر است در دست اجرا است که از دو جهت این طرح آغاز به کار کرده است. این طرح یکی از انسان‌مدارترین طرح‌های مدیریت شهری است که به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند و حمل و نقل پاک شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: از دو جهت تونل‌های این خط آغاز به کار کرده است و ایستگاه‌ها در دست احداث است که اگر این کار انجام شود شاهد آن خواهیم بود که یکی از ارکان مهم حمل و نقل پاک و محیط زیست پایدار خواهد بود. با توجه به آنکه شمال شهر اصفهان یک قطب جمعیتی بزرگ است، با بهره برداری از این خط شاهد رشد تعداد مسافران خواهیم بود زیرا دسترسی به مرکز شهر راحت تر خواهد شد که قطعاً با این اتفاقاً جا به جایی مسافر زیادی را خواهیم داشت.

بنده خدا با بیان اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا جابه‌جایی مترو در اصفهان به روزانه ۱۲۰ هزار مسافر رسیده بود، خاطر نشان کرد: با شیوع کووید ۱۹، تعداد مسافران به ۲۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد اما اکنون دوباره شاهد افزایشی اندک هستیم و روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار مسافر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در رابطه با جزئیات مسیر دوچرخه در شهر، گفت: ۷۷۷ کیلومتر مسیر مصوب در اصفهان داریم که در کمیسیون‌های مختلف شورای اسلامی شهر و شورای ترافیکی استان تصویب شده و این مسیر نوعی باز آفرینی سنت و منش درست گذشتگان است، پدران ما از دوچرخه زیاد استفاده می‌کردند که اکنون این سنت فراموش شده است و زندگی ما خودرو محور شده است، در همین راستا لازم بود نگاهی به گذشته شود تا دوباره این سنت احیا شود.

بنده خدا اضافه کرد: اگر بخواهیم مردم را به سمت استفاده از حمل و نقل پاک و استفاده از دوچرخه ببریم باید زیرساخت‌ها را نیز فراهم کنیم تا مردم به شکلی با این دوچرخه در شهر عبور کنند بنابراین باید بستر این اتفاق فراهم شود تا مردم به دوچرخه سواری روی آورند؛ مسیرها باید ایمن و پیوسته باشد تا مردم به انجام این کار ترغیب شوند؛ البته هنوز پروژه اصلی به اتمام نرسیده و قول داده بودیم تا پایان سال ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر را احداث کنیم که اکنون ۷۱ کیلومتر آن احداث شده است.

وی افزود: در همین راستا قسمتی از مسیرها درجه دو است و خط کشی شده است و بستگی به شرایط موجود، در آن مکان‌ها مسیر دوچرخه احداث شده است این پروژه از جاهایی شده که چالش کمتری در آن وجود داشت آغاز شد و ابتدا خیابان‌هایی که سمت چپ خیابان‌های یک طرف بود در آن مسیری احداث شد که این اتفاق باعث شد ایمنی پایین بیاید که در همین راستا برای بهبود این وضعیت اقداماتی را انجام دادیم.

بنده خدا گفت: از مردم توقع نداریم که خودروهای خود را کنار بگذارند و از دوچرخه استفاده کنند، بلکه باید ابتدا مسیرهای دوچرخه به شکلی کامل و پیوسته در شهر ایجاد شود و پس از این اتفاق باید از مردم انتظار داشت تا بیشتر از دوچرخه استفاده کنند؛ می‌توان گفت توانسته‌ایم ایده زیست پذیری را در این دوره نهادینه کنیم و شهری می‌تواند این کار را انجام دهد که انسان مدار باشد؛ آرام سازی در مرکز شهر از هدف‌های ما است تا شاهد ترافیک کمتری در هسته مرکزی اصفهان باشیم.

وی ادامه داد: در کمربندی‌های اطراف اصفهان سعی داشته‌ایم که تقاطع‌های غیر همسطح را احداث کنیم تا شلوغی‌ها به سمت مرکز شهر نیاید زیرا مرکز شهر باید محل آرامش باشد که پیاده راه‌های احداث شده نیز جز طرح‌هایی است که انسان مدار است.

کد خبر 479742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهرداد IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    4 0
    با سلام کمال تشکر را از شما سروران گرامی دارم که با احداث مسیر دوچرخه گام بسیار بلند و مهمی در راستای تندرستی و کاهش الودگی برداشتید، امیدوارم که همچنان ساخت مسیرهای دوچرخه مخصوصا ا در خیابانهای پردترد مثل شریف واقفی، جی، بزرگمهر ادامه داشته باشد، احداث مسیر در خیابانهای لاهور، امدگاه بسیار عالی و لذت دوچرخه سواری را هزار چندان کرده، در پناه حق باشید ای بزرگان ایران زمین،..
  • زمانی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    مسیرهایی دوچرخه خیلی عالیه... از همه دست اندرکاران شهرداری سپاسگزارم
  • حسین IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    شهرستان برخوار که چسبیده به اصفهان هست نباید از وجود مترو بهره مند شود؟ مردم این شهرستان خیلی ساله از سیستم اتوبوس رانی رنج میبرند لطفا رسیدگی شود، ممنون
  • مهدی IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    اقای بنده خدا یه قسمت شهر را بی ار تی گرفته یه قسمت را دوچرخه پس عملا جاده نمونده بگید مردم با هلی کوپتر برن چند کرایه دادید خیابان را ...خودتونم با دوچرخه جابجا می‌شوید ایا این کارا ترافیک را در مسیرها شدیدتر نمیکنه