مقررات درباره تخلف ماشین سازی چه می‌گوید؟

نبرد مرگ و زندگی سبزهای اصفهان و تبریز اگر چه چندان برخوردهای بحث برانگیز داوری نداشت، اما حضور یک بازیکن اضافی در تیم ماشین‌سازی و بازی کردن این تیم برای دقایقی با 12 بازیکن، اتفاق نادری در تاریخ لیگ برتر بود که موضع قانون در مواجه با آن، برای بسیاری از هواداران فوتبال مجهول است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدار حساس ذوب‌آهن و ماشین‌سازی اگر چه با برد سبزپوشان اصفهانی همراه بود اما حضور ۱۲ بازیکن تیم تبریزی برای دقایقی حاشیه‌ساز شده است. ابتدا نیمه دوم در حالی که قرار بود بهمن سالاری جای خود را به آیدین قهرمانی بدهد اما هر دو بازیکن در زمین ماندند تا یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ لیگ برتر در فولادشهر رقم بخورد.

مجید محافظت کار، دستیار مجتبی حسینی خیلی زود متوجه تعداد غیر طبیعی بازیکنان ماشین شده و آن را به اطلاع کمک داور چهارم می‌رساند تا او نیز با انتقال موضوع اعتراض نیمکت ذوبی‌ها به داور وسط باعث شد تا روح الله شریفی دستور به توقف بازی داده و به شمارش تعداد نفرات حاضر در زمین بکند. به این ترتیب داور متوجه این اشتباه شد و بلافاصله بازیکن را از با کارت زرد جریمه و او را به بیرون از زمین منتقل کرد.

هر چند مجموع این اتفاقات چیزی کمتر از سه دقیقه به طول انجامید، اما ذوبی‌ها معتقدند یار اضافی ماشین سازی جلو یکی از حملات‌شان را گرفته است. آئین نامه مقرراتی سازمان لیگ نیز به طور دقیق چنین موضوعی را پیش بینی نکرده ولی آنچه مشخص است تخلفی که سهو یا عمد از سوی شاگردان پاشازاده صورت گرفته، احتمالاً به زودی توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بررسی خواهد شد.

حکم کمیته انضباطی برای این تخلف، معمولاً سه هیچ است!

در همین خصوص نوذر رودنیل، مدرس داوری و ناظر سابق فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: اگر داور هر زمان متوجه شود تیمی با ۱۲ بازیکن بازی کرده، بازی در آن زمان غیر قانونی است. باید ببینیم این بازیکن اضافی چقدر بازی کرده که این مدت غیرقانونی خواهد شد. صدور حکم در خصوص این مورد بر عهده کمیته انضباطی است اما معمولاً مسابقه سه هیچ خواهند کرد.

این پیشکسوت داوری با اشاره به زوایا مختلف قانون برای حضور ۱۲ بازیکن، اظهار کرد: ممکن است تیمی با ۱۲ بازیکن بازی کرده ولی گلی رد و بدل نشود؛ این فاکتوری جداگانه دارد و مسئولان برگزاری می‌نویسند که آن تیم برای مدت فلان دقیقه با یک نفر اضافی در زمین بوده است.

وی افزود: چنانچه تیم ۱۲ نفره گل بزند و داور پیش از شروع مجدد بازی متوجه حضور بازیکن اضافه شود، گل مردود شده و از جایی که ضربه زده شد، ضربه آزادی غیر مستقیم بر علیه آن اعلام می‌شود. حالا اگر تیم مقابل که ۱۱ نفر دارد گل بزند و بازی را شروع کرده و چه شروع نکرده باشیم، گل قبول است.

رودنیل در پاسخ به ادعا ذوبی‌ها مبنی بر اینکه جلوگیری یار اضافی ماشین سازی از یکی از حملات این تیم، خاطرنشان کرد: قانون همه چیز را در این خصوص باز کرده و این صحبت کار را سخت‌تر می‌کند. در اینجا باید ضربه آزاد غیر مستقیم از همان نقطه برای ذوب‌آهن اعلام می‌شده است.

کد خبر 479682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.