ماموریت مریخ نورد پشتکار در مریخ چیست؟

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: نام مأموریت جدید ناسا که مریخ‌نورد پشتکار بخشی از آن را بر عهده دارد، Mars 2020 است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا سال ۲۰۳۲، نمونه‌هایی از خاک مریخ به زمین آورده شود.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مریخ‌نوردهایی (Rover) که بر سطح مریخ فرود می‌آیند، می‌توانند بر سطح آن حرکت کنند، در حالی که سطح نشین یا مریخ نشین، تنها می‌تواند در مکان ثابتی بر سطح مریخ فرود بیاید.

وی افزود: مریخ‌نورد می‌تواند در سطح سیاره تغییر مکان بدهد و با توجه به ماموریت‌هایی که دانشمندان برای آن در نظر می‌گیرند، حرکت‌های لازم را بر سطح سیاره هدف انجام دهد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: ربات‌های مریخ‌نورد به خصوص مریخ‌نورد Perseverance، از سنگین‌ترین ربات‌هایی هستند که بر سطح مریخ فرستاده شده‌اند. این مریخ‌نوردها ابعادی مشابه یک خودرو دارند و وزن آنها می‌تواند از یک تا چند تن متغیر باشد.

ماموریت مریخ نورد پشتکار در مریخ چیست؟

عملکرد ربات‌های مریخ‌نورد چگونه است؟

بارونی تصریح کرد: این ربات‌ها دوربین‌های مختلفی برای پایش، کنترل محیط و عکسبرداری‌های از سطح سیاره مریخ دارند و دارای بازوهای مختلفی هستند که تحرک‌پذیری خاصی به ربات می‌دهد و می‌تواند کارهای مختلفی را با استفاده از این بازوها انجام دهد.

وی ادامه داد: این ربات‌ها یک آزمایشگاه سیار، دانشگاه یا یک شهرک علمی بزرگ محسوب می‌شوند که بر سطح سیاره دیگری فرود می‌آید و ابزارهای سنجشی مختلفی در حوزه‌های فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی دارند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: مریخ‌نورد Perseverance می‌تواند از سطح مریخ نمونه‌برداری کند، نمونه را مورد مطالعه قرار دهد و اطلاعات و نتایج حاصل از آنالیز این نمونه‌ها را برای دانشمندان سیاره زمین ارسال کند.

بارونی خاطرنشان کرد: از شاخصه‌های مهم دیگر مریخ‌نورد پشتکار(Perseverance)، وجود یک پهباد هلیکوپتر مانند است که برای اولین بار قصد دارد در جو مریخ پرواز کند. این پهباد تحرک پذیری و پتانسیل فوق‌العاده زیادی دارد و می‌تواند در آینده خبرها و اطلاعات بیشتری از سیاره مریخ در اختیار دانشمندان قرار دهد.

وی با بیان این که سیاره مریخ جوی نازک‌تر از زمین دارد، اضافه کرد: مریخ‌نورد پشتکار متناسب با ویژگی‌های جو این سیاره ساخته شده است. بنابراین این ربات پرنده یک هلیکوپتر ساده نیست، بلکه یک پهباد مختص سیاره مریخ است.

ماموریت مریخ نورد پشتکار در مریخ چیست؟

طول عمر مریخ‌نورد پشکار چقدر است؟

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: مریخ‌نوردها برای انجام فعالیت‌های خود از باتری‌های مختلفی استفاده می‌کنند. امروزه استفاده از باتری‌های اتمی برای مریخ‌نوردها رایج شده است که از انرژی و مولدهای هسته‌ای استفاده کرده و طول عمر بالاتری نسبت به مولدهای خورشیدی دارند.

بارونی افزود: این مریخ نوردان با فناوری‌های پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند و معمولاً بیشتر از زمانی که دانشمندان برای آنها در نظر گرفته‌اند می‌توانند کارکرد مفید داشته باشند.

وی اضافه کرد: فناوری‌های پیشرفته این امکان را برای دانشمندان فراهم می‌کند تا زمان مأموریت ربات‌ها را تمدید کنند و بتوانند با استفاده از آنها کارهای مختلفی انجام دهند. زمانی که دانشمندان به این نتیجه برسند که نیاز است رباتی با فناوری بالاتر بر سطح مریخ وجود داشته باشد، پروژه قبلی که به وسیله ربات دیگری در حال انجام بود تعطیل می‌شود.

ماموریت مریخ نورد پشتکار در مریخ چیست؟

آیا نمونه خاک مریخ به زمین می‌رسد؟

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: دانشمندان قصد دارند در آینده نمونه‌ای از خاک سیاره مریخ را به زمین بیاورند. مریخ‌نورد پشتکار بخشی از این مأموریت را انجام خواهد داد، اما به تنهایی نمی‌تواند ارسال نمونه را به زمین انجام دهد بلکه در این فرآیند کار نمونه برداری (انتخاب و تجزیه و تحلیل نمونه‌های مناسب و دارای ارزش علمی بیشتر) را انجام می‌دهد.

بارونی ادامه داد: این مریخ‌نورد نمونه‌ها را آماده می‌کند تا طی مأموریت‌های آتی این نمونه‌های جمع آوری شده با ابزارهای دیگر از سطح سیاره مریخ به سمت زمین ارسال شود.

وی تصریح کرد: نام مأموریت جدید ناسا که مریخ‌نورد پشتکار بخشی از آن را بر عهده دارد، Mars 2020 است که به چند بخش تقسیم می‌شود و مراحل مختلفی دارد. مراحل بعدی این مأموریت طی سال‌های آینده انجام می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا سال ۲۰۳۲ نمونه‌هایی از خاک مریخ به زمین آورده شود.

ماموریت مریخ نورد پشتکار در مریخ چیست؟

ارسال خاک مریخ به زمین چه مزایایی دارد؟

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان این که این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: انجام این کار از منظر انگیزشی و روانی و پیشرفت بشر می‌تواند بسیار جذاب باشد، زیرا نمونه خاک از سیاره‌ای که تا کنون انسان حتی پا روی آن نگذاشته است، به سطح زمین آورده می‌شود.

بارونی افزود: علاوه بر این ارسال نمونه خاک مریخ به زمین برای انجام پروژه‌های بعدی و به خصوص سفر انسان به این سیاره می‌تواند امیدوارکننده باشد و این سیاره را به ساکنان زمین بشناساند.

وی تاکید کرد: آوردن خاک مریخ به زمین از منظر علمی نیز حائز اهمیت است، زیرا زمانی که نمونه‌هایی از خاک سیاره در اختیار باشد، بدون معطلی می‌توان آزمایش‌ها و تحلیل‌های لازم را انجام داد. مأموریت‌های مریخ به دلیل مشکلات مالی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، تنها هر دو سال یک بار انجام می‌شود.

کد خبر 479672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.