تغییر کاربری فضای سبز در باغبادران ممنوع شد!

شهردار باغبادران گفت: در گذشته تغییر کاربری به حدی در این شهر رونق داشته که امروز به یک مطالبه تبدیل شده است و مقاومت در برابر تغییر کاربری‌ها برای مدیریت شهری باغبادران هزینه‌های بسیاری در برداشته است.

حجت الله امینی در حاشیه آئین کاشت نهال در شهر ساحلی باغبادران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کاشت نهال از جمله مصادیق حسنات و صدقه جاریه است که ریشه در آموزه‌های دین و تاریخ ایران زمین دارد چرا که ثمره درخت همیشگی و برای نسل‌های مختلف است و نگاه به سرسبزی درختان باعث ایجاد نشاط و سرزندگی در انسان می‌شود.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا اهمیت حفظ سلامت برای تک تک شهروندان بیش از پیش نمایان شد و نباید این نکته را فراموش کرد که آلودگی هوا یکی از مباحثی بوده که سال‌ها است سلامت نسل‌های مختلف را نشانه گرفته و با غرس نهال می‌توان در مسیری گام برداشت که باعث تضمین سلامتی شهر و شهروندان شود.

شهردار باغبادران با بیان این که وجود فضای سبز شاداب شهری، کیفیت زندگی شهروندان را افزایش خواهد داد، اضافه کرد: درختان در تأمین سلامت و نشاط جامعه نقش کلیدی دارند و رفتار انسان‌ها با طبیعت در پایداری این نشاط و سرزندگی از اهمیت دوچندانی برخوردار است و هرچه شهروندان با درختان حسن رفتار داشته باشند بخشی از فرهنگ شهروندی را به نمایش می‌گذارند.

وی عنوان کرد: انبوه درختان در بیشه زارهای شهر نشان از درک و فرهنگ بالای شهروندان و دوستی آنها با فضای سبز دارد و این مسئله سبب شده باغبادران علی رغم فقر فضای سبز عمومی شهری همواره میزبان گردشگران بسیاری باشد.

امینی با بیان این که سرانه فضای سبز این شهر ساحلی با جمعیت شهر همخوانی ندارد، یادآور شد: در خصوص وضعیت فضای سبز شهری باغبادران گلایه‌های بسیاری وجود دارد چرا که اگر باغات و بیشه زارهای خصوصی نبود این شهر یکی از فقیرترین شهرهای ایران در زمینه فضای سبز عمومی به شمار می‌آمد.

وی متذکر شد: وقتی به طرح هادی باغبادران در نسخه‌های مختلف مراجعه می‌شود شاهد هستیم که در سال‌های گذشته قسمت‌های زیادی از فضای سبز شهر حذف شده و به کاربری‌های دیگر اختصاص یافته است.

شهردار باغبادران افزود: با توجه به آسیب‌هایی که به واسطه حذف و تغییر کاربری فضای سبز شهری به سرانه فضای سبز شهروندان وارد شده است در طول فعالیت خود حتی با یک مورد تغییر کاربری فضای سبز عمومی به فضای مسکونی و تجاری موافقت نشده است.

وی تصریح کرد: در گذشته تغییر کاربری به حدی در این شهر رونق داشته که امروز به یک مطالبه تبدیل شده است و مقاومت در برابر تغییر کاربری‌ها برای مدیریت شهری باغبادران هزینه‌های بسیاری را در بر داشته است.

امینی ادامه داد: در سال گذشته همزمان با هفته منابع طبیعی پلاک‌کوبی درختان شهر باغبادران و احداث گلخانه شهرداری در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم در مسیر حفظ و توسعه فضای سبز شهری گام برداریم و امروز با همت کارکنان فضای سبز شهرداری ۶۳ هزار نشای گل و بوته در گلخانه شهرداری به ثمر نشست که صرفه‌جویی اقتصادی بالایی همراه داشته است.

احداث گلخانه بزرگ شهر

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته با احداث دو پارک شهری بیش از یک هکتار به فضای سبز شهر افزوده شده و برای سال ۱۴۰۰ در راستای افزایش سرانه فضای سبز شهروندان و دستیابی به هوای پاک تدابیر مختلفی از جمله احداث گلخانه بزرگ شهر اتخاذ شده است.

امینی عنوان کرد: زمین مورد نیاز احداث گلخانه شهر باغبادران به مساحت ۱۵ هزار مترمربع تملک شده و امیدواریم زودتر به بهره برداری برسد چراکه آب و خاک شهر باغبادران مناسب فعالیت‌های گلخانه‌ای است و می‌تواند بخشی از اقتصاد شهر و شهرداری را پوشش دهد.

وی با بیان این که بخشی از درآمد شهروندان باغبادران متکی به زراعت چوب است، گفت: گاهی شنیدن صدای اره و قطع درختان نگرانی شهروندان را رقم زده و تماس‌هایی را با شهرداری دارند، اما باید گفت بخشی از درآمد شهروندان به زراعت چوب است و در راستای رعایت حقوق آنان کمیسیون آئین نامه ماده ۷ در شهرداری فعال شده است.

شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: در طول یکسال گذشته در زمان صدور مجوز قطع درخت از همه کشاورزان تعهد گرفته شده ظرف یکسال اقدام به کاشت نهال به جای درخت قطع شده کنند و خوشبختانه طی ماه‌های اخیر بالغ بر دو هکتار از اراضی که در گذشته قطع درخت در آنها رخ داده بود در راستای زراعت چوب مجدداً درختکاری شد که این مسئله نشان از رسیدن به نقطه اشتراک و درک جایگاه حقیقی فضای سبز در بین شهروندان و مدیریت شهری دارد.

کد خبر 479602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.