۹۵۴۰ میلیون سفر در طول ۲۲ سال فعالیت متروی تهران

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران گفت: در طول ۲۲ سال فعالیت متروی تهران ۹۵۴۰ میلیون سفر در متروی تهران انجام شده که این رقم معادل بیش از ۱۱۹ برابر جمعیت کشور است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران، تقوی نژاد با تبریک فرا رسیدن بیست و دومین آغاز به کار و بهره‌برداری متروی تهران گفت: حمل و نقل شهری مسافران، عامل مهمی در زندگی روزمره مردم بوده و سفر بهینه با سامانه‌های حمل ونقل همگانی و خصوصی باید دارای شاخص‌هایی چون ایمنی سفر، آسایش مسافر، سرعت جابجایی مسافر، ارزانی سفر، سفر پاک (به لحاظ اثرات زیست محیطی)، سهولت دسترسی، کاهش زمان انتظار و اتلاف وقت مسافران، با بررسی شاخص‌های عملکردی و خدماتی سامانه حمل و نقل ریلی متروی تهران و حومه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، آثار و تبعات فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و زیست- محیطی بهره‌برداری از متروی تهران و حومه مورد بررسی و محاسبه قرار گرفته است. ملاحظه می‌گردد که آثار اقتصادی بهره‌برداری از متروی تهران و حومه به تنهایی بیش از سرمایه‌گذاری اولیه برروی ساخت تونل و ایستگاه و خرید تجهیزات ثابت و متحرک بوده است.

وی در خصوص نقش برنامه‌های فرهنگی در به وجود آمدن آثار اقتصادی مترو افزود: با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در قالب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری با محوریت مسافران در ۱۰ سال گذشته شاهد ارتقای سطح فرهنگ شهروندی و استفاده صحیح مسافران از سامانه حمل و نقل مترو و به تبع آن کاهش هزینه‌های بسیاری بوده‌ایم. به همین منظور و جهت تشریح آثار اقتصادی استفاده از مترو در قالب کتیبه‌های فرهنگی با عنوان "۲۲ سال حمل و نقل سبز" به شرح صرفه‌جویی در هزینه مواردی هم‌چون مصرف سوخت، استهلاک و لوازم یدکی خودرو، خسارت تصادفات، تعمیر و نگهداری معابر شهری، بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا و وقت مسافران اشاره شده است.

تقوی نژاد در تشریح آمار صرفه‌جویی‌های انجام شده توضیح داد: در طول ۲۲ سال فعالیت متروی تهران ۹۵۴۰ میلیون سفر در متروی تهران انجام شده که این رقم معادل بیش از ۱۱۹ برابر جمعیت کشور است. همچنین ۵۹۲۸ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده است که معادل ۱۳۴۷۲۷ تانکر سوخت می‌باشد. در زمینه صرفه‌جویی درهزینه‌های مربوط به استهلاک و لوازم یدکی خودرو با رقم ۷۳,۲۳۱ میلیارد ریال مواجه هستیم که معادل هزینه خرید ۶۰۵۲۱ دستگاه خودور است و به مقدار ۲۹,۳۰۹ هزار میلیارد ریال در خصوص خسارت تصادفات صرفه‌جویی شده که این رقم نیز معادل هزینه ساخت ۱۷۳ کیلومتر آزاد راه می‌باشد.

وی ادامه داد: فعالیت ۲۲ ساله مترو هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری را به میزان ۳۲۳,۴۹۷ میلیارد ریال کاهش داده است که معادل هزینه خرید ۱۹۰۳۰ دستگاه اتوبوس است. همچنین ۴۴,۵۶۳ هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی زمینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا به دست آمده است که معادل هزینه ساخت ۱۰ بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی است و ۳۰۲۶ میلیون ساعت در وقت مسافران صرفه‌جویی شده است که این رقم نیز معادل بیش از ۱۰ روز عمر شهروندان کلان شهر تهران است.

کد خبر 479548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.