افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در باغ‌ گل‌ها

آیین بهره‌برداری از مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در اصفهان که به همت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ایجاد شده، در مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل‌ها آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» ظهر امروز _یکشنبه ۱۷ اسفندماه ۹۹_ با حضور شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای شهر، مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان با صرف اعتباری افزون بر ۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری دارای سازه‌ای گنبدی شکل (ژئودزیک) است که بارهای وارده را از طریق اعضای خطی بر تکیه گاه‌های این گنبد منتقل می‌کند و تمامی اعضا در آن در تنش مستقیم (کشش یا فشار) قرار دارند.

«سازه ژئودزیک» مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان با قطر ۳۰ متر در سطح زمین و به مساحت ۷۰۰ مترمربع و ارتفاع ۲۰ متر است.

از پوششی نازک (از جنس پلاستیک یا فلز) برای گنبد و تبدیل آن به یک فضای محدود استفاده شده است، سقف‌های گنبدی (ژئودزیک) از لحاظ فیزیکی بهترین مقاومت را در مقابل نیروی خارجی مثل بادهای شدید یا امواج سهمگین آب دارند که از قابلیت‌های منحصر به فرد این سازه‌ها می‌توان به پوشش دهانه‌های بزرگ با ویژگی‌های جلوه‌زیبا، وزن کم، سادگی تولید و سرعت نصب نام برد.

هدف از احداث گلخانه، تکمیل کلکسیون گیاهی و افزایش تنوع گونه‌های گیاهی مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل‌ها و افزایش جاذبه گردشگری است.

مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان واقع در باغ گل‌ها با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال آماده شده است، تعداد گیاهان استفاده شده در این مجموعه ۳۰۰ گونه گیاهی از جمله انواع میوه‌های گرمسیری شامل: آناناس، انبه، آواکادو، پاپایا، قهوه، کاکائو، گواوا، وانیل، انواع درختان و درختچه‌های زینتی گرمسیری شامل: ابوتیلون، تاتوره درختی، تکوما، شیشه شور، فردوسی، کاملیا، مورینگا، انوع نخل مانند نخل راپیس، نخل کوکوس و انواع گیاهان علفی برگ زینتی و گل‌دار شامل: ارکیده، آکمئا، بیلبرژیا، پدیلانتوس، استرلیتزیا، کالاته آ، کریپتانتوس است.

آبنمای صخره‌ای با سنگ‌های طبیعی به ارتفاع هشت متر، سیستم پایدار سرمایش و گرمایش با استفاده از گرمای زمین و بهره‌مندی از روش‌های سنتی، اجرای بستر خاک با استفاده از روش‌های علمی و نتایج آزمایش‌های آب و خاک، آبیاری گیاهان با استفاده از روش‌های هوشمند و سیستم تهویه و کنترل دما و رطوبت به صورت هوشمند از جمله این جلوه‌ها است.

افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در باغ‌ گل‌ها

مجموعه گیاهان گرمسیری باغ گل‌ها یک دانشکده کشاورزی است

«قدرت الله نوروزی» شهردار اصفهان در این آئین اظهار کرد: هنرمندان، دانشگاهیان و فرهیختگان در کنار اعضا شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری برای افتتاح این مجموعه حضور دارند که این هم افزایی بین طبیعت و اندیشه‌های نیک را به فال نیک می‌گیریم.

وی افزود: از ماه‌ها قبل قطار «هر یکشنبه، یک افتتاح» حرکت خود را آغاز کرده و هر هفته در یک ایستگاه خدمت، ارزش و کالایی را تقدیم مردم می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری، گفت: از تمامی کسانی که باغ گل‌ها را در سال‌های گذشته ایجاد کردند و این ارزش را به اصفهان افزودند و زمینه‌ای به وجود آوردند که همه از این فضای زیبا بهره ببرند و کسانی که تاکنون در شرایط خشکسالی آن را نگهداری کردند قدردانی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کلکسیون باغ گل‌ها با راه اندازی مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری تکمیل شد و فضایی برای استفاده کنندگان در عرصه‌های علمی، آموزشی و تفریحی فراهم شده است.

نوروزی از مجموعه گیاهان گرمسیری به عنوان یک دانشکده کشاورزی یاد کرد و افزود: این مکان تنها محل رفت و آمد افراد نیست، بلکه محلی برای سیاحت، آموزش و فرهنگ سازی است.

وی ادامه داد: مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری باغ گل‌ها یک مجموعه ارزشمند برای هنرمندان و تمام افرادی است که می‌خواهند خدا را بهتر بشناسند چرا که نگاه به آفریده‌های خداوند باعث می‌شود بیش از پیش به قدرت الهی پی ببریم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این مجموعه باید درختانی با شرایط آب و هوای استوایی و گرمسیری کاشته شود، اظهار کرد: در این مجموعه نباید گیاهان غیر حاره‌ای و متناسب با فضاهای معمولی و عادی کاشته شود زیرا فضا به گونه‌ای طراحی شده که افراد هنگام ورود به آن احساس ورود به مناطق گرمسیری را داشته باشند.

وی از اعضای شورای اسلامی شهر که در بررسی مصوبات و انجام نظارت‌ها و همچنین از مدیرانی که در حوزه بزرگ شهرداری برای خدمت سر از پا نمی‌شناسند، قدردانی کرد و گفت: اگر امروز شاهد انقلاب عمرانی در شهر هستیم و وعده‌ها به موقع محقق می‌شود به واسطه تلاش بی وقفه خادمان مردم در شهرداری است.

افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در باغ‌ گل‌ها

مجموعه گیاهان گرمسیری، ظرفیت جدید گردشگری در اصفهان است

«علیرضا نصراصفهانی» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این آئین اظهار کرد: هنر خلقت خداوند، در گونه‌های متنوع و مختلف گل متبلور شده و برای کسانی که به آن نظاره می‌کنند، زمینه خداشناسی را فراهم می‌کند؛ بدین سبب شکوهی که به واسطه تنوع گل‌ها در باغ گل‌ها ایجاد شده، آن را به باغ خداشناسی تبدیل کرده است.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری باغ گلهای اصفهان تصریح کرد: با ایجاد این مجموعه که با تلاش شهردار، معاونت خدمات شهری شهرداری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، منطقه چهار شهرداری و سازمان عمران به سرانجام رسید، ظرفیتی دیگر بر جاذبه‌های کلانشهر اصفهان اضافه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در این مدت تنوع افتتاحیه‌ها را برای اصفهان در قالب برنامه «هر یکشنبه یک افتتاح» شاهد هستیم و شأن حضور اعضای شورای شهر در این برنامه‌ها جهت قدردانی از خادمان مردم در شهرداری است.

وی اقدامات معاون خدمات شهری شهردار اصفهان را حاصل تجربه چندین ساله وی دانست که مجدانه این تجارب را یکجا در شهر هزینه می‌کند و تصریح کرد: یکی از محاسن دوره فعلی مدیریت شهری استفاده از توانمندی بانوان و مشارکت زنان خردمند در حوزه مدیریت شهری، نظیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری است که اقدامی ستودنی است.

افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در باغ‌ گل‌ها

مطالبه ۱۵ ساله شهروندان در باغ گل‌ها محقق شد

«فروغ مرتضایی‌نژاد» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در ادامه اظهار کرد: انگیزه داشتن گلخانه گرمسیری از ۱۵ سال پیش در شهر وجود داشت و اقدامات نیمه کاره ای نیز در این راستا انجام شده بود، اما با توجه به اینکه این پروژه از مطالبات شهروندان بود اهتمام جدی برای تحقق آن از سال ۹۷ آغاز و مقدمات اولیه صورت گرفت.

وی افزود: انواع گیاهان گرمسیری در این گلخانه جمع آوری شده تا یک فضای آموزشی، علمی و مفرح را برای تمام افراد داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای استفاده از فضای گلخانه‌ای سازه ویژه‌ای طراحی و مورد تصویب شورای سازمان پارک‌ها و هیئت مدیره آن قرار گرفت، افزود: با توجه به اینکه قرار بود در این مجموعه سطوحی پیش بینی شود که گونه‌های گرمسیری را به خوبی پوشش دهد برای اجرای آن از سازمان عمران شهرداری کمک گرفتیم و خوشبختانه با همت و تلاش این سازمان سازه مورد نظر با استحکام بالا اجرا شد.

وی ادامه داد: این گلخانه محیطی گرم، مرطوب و با دمای بالا دارد و همه موارد و نکات به صورت علمی مورد توجه قرار گرفته است.

مرتضایی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ گونه انواع درختان و گل‌های گرمسیری و گیاهان فضای سبز گرمسیری (آپارتمانی) در این مجموعه استفاده شده است.

وی با بیان اینکه برخی از گونه‌های این مجموعه از شهرهای هرمزگان، خوزستان و دزفول تهیه شده است، گفت: سیستم سرمایشی و گرمایشی همچنین سیستم آبیاری این مجموعه به صورت هوشمند تعبیه شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: کودکان و دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی و سایر شهروندان از این مجموعه زیبا دیدن کنند و مورد استقبال و رضایت شهروندان قرار بگیرد.

کد خبر 479523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.