جامعه شناسی شهری با الگوی مدرن

میثم سفرچی حامی طبقات محروم جامعه و پیشتاز نسل جدید جامعه شناسان بود که درد مردم را داشت و در جهت تحقق عدالت اجتماعی در توزیع خدمات عمومی و زیرساخت‌های شهری تلاش بسیار می‌کرد.

به گزارش ایمنا، میثم (زین‌العابدین) سفرچی ۱۲ آذرماه سال ۱۳۶۱ در تهران به دنیا آمد. وی در رشته ریاضی فیزیک دیپلم گرفت و مدرک کارشناسی خود را در رشته پژوهشگری اجتماعی از دانشگاه تهران دریافت کرد. در ادامه کارشناسی ارشد خود را در رشته جامعه شناسی از دانشگاه تهران گرفت و مقطع دکترا را نیز در همین رشته در دانشگاه تهران به پایان رساند. عنوان رساله وی در مقطع دکترا، "تجاری سازی و مصرف گرایی، تحول فضا و فرهنگ شهری در تهران" بوده است.

میثم سفرچی اوایل اسفندماه سال جاری پس از یک دوره کوتاه بیماری در حالی که در اوج فعالیت‌های کاری و پژوهشی خود بود از دنیا رفت. همکاران و دوستان میثم سفرچی که از نزدیک با او کار کرده و در ارتباط بوده‌اند می‌گویند که وی جزو معدود جامعه شناسانی بوده که از متن جامعه و واقعیت‌هایش به داده و اطلاعات می‌رسیده است. آنان معتقد هستند که سال‌ها باید دانشجو تربیت شود تا جامعه شناسی ایران چون او را به خود ببیند. مرحوم سفرچی پیشتاز نسل جدید جامعه شناسان در مواجهه با مسائل جامعه بود، او جامعه شناسی بود که حیات اجتماعی خود را وقف طبقات محروم کرده بود. امیر شفیعی از دوستان مرحوم میثم سفرچی و مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به مناسب درگذشت وی یادداشتی را در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است:

هفته گذشته میثم (زین‌العابدین) سفرچی دانش‌آموخته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران چشم از جهان فرو بست. دغدغه علمی و عملی وی رویارویی با نابرابری بود و همه پژوهش‌های وی از منظر انتقادی و اقتصاد سیاسی روابط گروه‌های اجتماعی و سیاستگذاری عمومی را در عرصه‌های مختلف شهری، فرهنگی و توسعه تحلیل می‌کرد. چه در پژوهش پایانی دوره ارشد خود که وقایع قتل‌های سریالی پاکدشت را پس از گذشت بیش از یک دهه از ختم پرونده آن با اعدام بیجه، از منظر قربانی‌شناختی برای نخستین بار تحلیل کرد و نشان داد چگونه جامعه مقتولان تحت تأثیر سلسله مراتب طبقاتی و اجتماعی موجود در مراحل و شرایط مختلف توسط کلیه اجزای بخش عمومی از دولت در تأمین رفاه تا نیروی انتظامی در ثبت و رسیدگی به درخواست‌هایشان، نادیده گرفته شده‌اند (منتشر شده در شماره ۴۳ نشریه مطالعات جامعه‌شناختی)؛ چه در انجام پژوهشی در ارتباط با اثر روابط طبقاتی در فرهنگ شنیداری و علاقه به موسیقی مرتضی پاشایی (مجله روایت شماره ۴) و چه در رساله دکتری خود که ارتباط سیاست‌های شهری و فرهنگ را به مثابه فرآیندهای نابرابر ساز در شهر تهران تحلیل کرده است.

فعالیت‌های میثم سفرچی محدود به پژوهش نمی‌شد. وی که برای انجام مطالعات در یکی دو سال گذشته به مناطقی از سیستان و بلوچستان سفر داشت و گزارش‌هایی از نابرابری شدید در آن منطقه را به رشته تحریر درآورده بود، به همراه تنی چند اقدام به نوسازی مدرسه‌ای در روستایی در حاشیه چابهار کرده بود تا همانگونه که در عرصه نظری در رویارویی با نابرابری فعال و پیشتاز بود در کردار و عمل خود نیز این مهم را دنبال کند.

فعالیت‌های جدی علمی و عملی وی تازه در مرحله نشر و گسترش بود که دور فلک و دست طبیعت به آن فرصت نداد. فقدان وی بی‌گمان مایه حسرت برای جامعه علمی کشور است. خبرگزاری ایمنا ضمن ادای احترام و تسلیت به بازماندگان وی با بازنشر مصاحبه‌ای که با ایشان داشته است، یاد وی را گرامی می‌دارد.

کد خبر 479504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.