از توهین به واعظی تا اعتراض به رفتارهای قالیباف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مطلب به بررسی اظهار نظرها، تذکرات و بخشی از فعالیت‌های جنجالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته می‌پردازیم:

دولتمردان اگر سخن نگویند، مردم نمی‌گویند که لال هستند!

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولتمردان متخصص ایجاد التهاب و نابسامانی در بازار ارز هستند و بهتر است از اظهارات غیرکارشناسانه خود دست بردارند.

وی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، گفت: رئیس دفتر رئیس‌جمهور در روزهای اخیر و در اظهاراتی غیرکارشناسی و البته درست، گفت که خودمان قیمت دلار را بالا و پایین می‌آوریم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی افزود: آقایان دولت به ما پاسخ دهند که می‌خواهند با قیمت دلار چه کاری کنند و قرار است چه بلایی بر سر مردم بیاورند؟ دولتمردان نباید صحبت‌های نسنجیده کنند و اگر سخن نگویند، مردم نمی‌گویند که لال هستند و آنان نباید بدون مشورت حرفی بزنند.

نیک‌بین ادامه داد: دولتمردان بگویند که از التهاب در بازار دلار چه چیزی به دست می‌آورند؟ زمانی که درآمد دولت با دلار و خرجشان با ریال است، مشخص است که با قیمت دلار بازی می‌کنند.

وی گفت: جالب است که پس از اظهارات «واعظی» درباره قیمت ارز، نوبخت و همتی این مسائل را تکذیب کردند اما صحبت‌های رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نشان‌دهنده آن است که قیمت دلار دست دولت است و بهتر است که آنان با اظهارات نسنجیده و غیرکارشناسانه خود، بازار را به هم نریزند.

لوایح چهارگانه FATF مصداق قاعده نفی سبیل است

روح الله عباسپور، نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی درباره نامه بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس به آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رد لوایح FATF خبر داد.

وی با اشاره به آیه نفی سبیل قرآن کریم، گفت: هر قرارداد و توافقنامه‌ای که باعث شود غیرمسلمان و بیگانه بر مسلمان تسلط پیدا کند باید مانع از آن شد.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه لوایح چهارگانه FATF مصداق قاعده نفی سبیل است، زیرا این قراردادها یک قرارداد استعماری است و باعث می‌شود که یک کشور مسلمان مطیع تحت اوامر کشورهای بیگانه شود از این رو در حال فشار آوردن به ایران هستند تا این لوایح تصویب شود.

عباسپور با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف است، تصریح کرد: امروز ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای از آیت الله آملی لاریجانی درخواست کردند که در جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح FATF را رد کرده و مانع از تصویب شدن آن شوند.

پذیرش FATF، لو دادن راه دور زدن تحریم‌هاست

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی چهارشنبه -۱۳ اسفندماه- مجلس در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بحث لوایح چهارگانه موسوم به لوایح FATF، شامل اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی و پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم بود. با تأیید لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکی از این لوایح چهارگانه تأیید شورای نگهبان را دریافت کرد و مابقی منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی افزود: در این مدت مباحث مختلفی گفته شد و نامه‌ای هم آقای رئیس جمهور به رهبر معظم انقلاب نوشتند و در آن عنوان کردند ما نمی‌توانیم پول مربی سابق تیم فوتبال و یا پول خرید واکسن را جابجا کنیم یا اینکه همکاری نکردن مالی کشورها به میان آمده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سه راه حل پیش روی ما است. یکی پذیرش، یکی پذیرش مشروط و یکی رد آن می‌باشد. اگر بخواهیم FATFرا بپذیریم به معنای لو دادن راه‌های دور زدن تحریم است.

نیکزاد تصریح کرد: ما همه می‌دانیم که بدون هیچ تقصیری از سوی استکبار همواره مورد تحریم قرار گرفتیم و این امر دموکرات یا جمهوری خواه نمی‌شناسد حتی می‌توان گفت که دموکرات‌ها بیش از جمهوری خواهان بر جمهوری اسلامی به ناحق تحریم را تحمیل کردند. پس ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم. اما پذیرش مشروط گزینه دوم است. سوال این است که آیا داعش پولی که از فروش نفت سوریه به دست می‌آورد چمدانی جابجا می‌کرد؟ همه می‌دانیم این چنین نیست. رژیم‌های مرتجع منطقه که از داعش حمایت می‌کردند آیا به FATF که پذیرفته بودند پایبند شدند؟ خیر چنین چیزی نبود.

وی تاکید کرد: اگر بگوییم FATF را به طور مشروط بپذیریم، شدنی نیست. دنیا آن را مشروط قبول نمی‌کند پس این گزینه نیز کنار می‌رود. بنده به عنوان خادم مردم عرض می‌کنم این کار برای مردم ایران هیچ عایدی نخواهد داشت. ما در یکسال گذشته که آن را نپذیرفتیم مگر تراکنش مالی به مشکل برخورد؟ در لایحه بودجه که فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را پیش بینی کرده بودند صحبتی ازFATF در میان نبود. هرچند که در این مقطع نیز بالغ بر یک میلیون بشکه نفت، سرجمع جمهوری اسلامی ایران توانسته نفت بفروشد.

مجلس به ریاست قالیباف، به پادگان تشبیه شد

در جلسه علنی روز سه شنبه و در جریان بررسی تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش هزینه‌ای، محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز، که به‌عنوان مخالف پیشنهادی قصد صحبت داشت، در ابتدا خواستار بیان تذکری شد و در ادامه صباغیان خطاب به قالیباف اظهار کرد: آقای قالیباف بگذارید حرفم را بزنم. یک رویه‌ای ایجاد کرده‌ایم که پیشنهاد دهنده باید در جایگاه هیئت‌رئیسه حاضر شده و نامش را بنویسد و به شما بگوید تا اجازه طرح پیشنهاد را بدهید. این ذلت و خواری نمایندگان است که باید به شما التماس کنند.

وی افزود: از طرف دیگر یک رویه‌ای ایجاد کرده‌اید که پیشنهاد نمایندگان را از سیستم حذف می‌کنید. این مجلس دفعه اولی نیست که در آن بودجه بررسی می‌شود، آقای قالیباف اینجا مجلس است و پادگان نظامی نیست. همه ما نماینده مردم هستیم، شما هم نماینده مجلس هستید و نماینده برتر نیستید. همه باید به وظایف نمایندگی‌مان عمل کنیم.

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای قالیباف شما در مجلس یک حزب تشکیل داده‌اید که کسی نمی‌تواند حرف بزند، یک فراکسیون برای خود تشکیل داده‌اید. آئین‌نامه هم به‌درستی اجرا نمی‌شود. شما یک نماینده مثل سایر نمایندگان هستید. باید اجازه دهید که ما صحبت کنیم. شما فقط مجری مجلس شورای اسلامی هستید». «شرق» پیش‌تر در گزارشی با عنوان رئیس یا فرمانده به همین تعارض نقشی قالیباف در مجلس اشاره کرده بود.

سلیمی: اگر FATF صادق است اطلاعات ترور شهید سلیمانی را ارائه کند

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی نوبت سوم ۱۲ اسفند مجلس با استناد به بند ۵ اصل سوم قانون اساسی گفت: در خصوص FATF باید گفت که بر اساس کنوانسیون حقوق معاهدات وین حق شرط در این نوع قراردادهای بین‌المللی نافذ نیست، برخی که ادعای حقوقدانی می‌کنند می‌دانند کنوانسیون وین مادر کنوانسیون‌ها بوده و در سال ۶۹ مصوب شده و امکان حق شرط در آن وجود ندارد، اگر FATF صداقت دارد و بنای آن مبارزه با تروریست است، بسم‌الله، اطلاعات کسانی که شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده را ترور کردند را در اختیار ما بگذارند پس چرا ساکت هستند؟

وی افزود: اگر بر این باور هستند، اطلاعات تروریست‌هایی که امروز در دامن خودشان حضور دارند و شهید بهشتی و مطهری را ترور کردند را در اختیار ما قرار دهند، خودشان اعلام کردند که بن سلمان، خاشقچی را ترور کرده است، اما چه برخوردی با عربستان داشتند؟

سلیمی ادامه داد: این نشان می‌دهد که این سازمان‌ها ساخته شده‌اند برای اینکه به ما فشار بیاورند، مصر حق شرط قائل شد اما آنها نپذیرفتند، امروز مجلس در یک فضای مناسب طی یک بیانیه فنی و حقوقی از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرد که تحت تأثیر فشارهای رسانه‌ها قرار نگیرند، مگر آقای ظریف در مجلس نگفتند که تضمینی در این خصوص نمی‌دهد؟ وقتی ایشان تضمین نمی‌کند آقای رئیس جمهور هم تضمین نمی‌کند، وقتی خودشان برای باز شدن فضا و تسهیل مبادلات بانکی در صورت پیوستن به FATF تضمینی ندارند چه ضرورتی دارد که ما سکوت کنیم؟

وی تصریح کرد: آقایان می‌گفتند به دلیل نپیوستن به FATF امکان انتقال پول برای خرید واکسن وجود ندارد اما چرا چند روز قبل این پول را انتقال دادند، این تناقض‌ها برای چیست؟

کد خبر 479474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.