تائید اولین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در همدان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بعد از دریافت جواب تست‌های ارسال شده به تهران، نتیجه یک مورد با تایید ابتلای قطعی فرد به کرونای انگلیسی به دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام شد.

محمد طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به این که چند نمونه مشکوک از ابتلا به کرونا انگلیسی در همدان برای آزمایش به تهران ارسال شده بود، اظهار کرد: بعد از دریافت جواب تست‌های ارسال شده، نتیجه یک مورد با تأیید ابتلای قطعی فرد به کرونا انگلیسی به دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام شد و با تأیید اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا انگلیسی در این استان زنگ خطر ابتلا به این ویروس در همدان به صدا درآمد.

وی ادامه داد: تاکنون ۴ نوع جهش یافته از ویروس کرونا در جهان شناسایی شده است که نوع نخست و خطرناک‌ترین آن ویروس انگلیسی است و شاخص سرایت‌پذیری این ویروس ۰.۴ بیشتر از کرونا ویروس ووهان است و طبق مطالعات انجام شده، میزان سرایت و مرگ‌ومیر این نوع ویروس ۵۰ تا ۷۰ درصد نسبت به کرونا معمولی بیشتری است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: نوع انگلیسی کرونا بیش از یک ماه پیش از طریق مرزها وارد کشور شد و با توجه به این که این نوع بیماری‌ها تنفسی و عفونی هستند ورود آن به داخل کشور متصور بود، همچنین نوع دیگری از ویروس کرونا در اواخر ژانویه ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی دیده شد که تاکنون وارد ایران نشده است و نوع سوم نوع برزیلی بوده که پس از آزمایش یک زن در فرودگاه ژاپن کشف شد.

وی با توضیح این که ویروس کالیفرنیایی نیز به تازگی شناسایی شده است، تصریح کرد: تفاوت این چهار گونه ویروس در میزان و سرعت انتقال و انتشار آن بوده که نتایج تحقیقات نشان دهنده بالا بودن سرعت انتشار کرونا انگلیسی نسبت به سه ویروس دیگر است و دوره نقاهت یا کمون کرونا معمولی ۳ تا ۱۰ روز و در کرونا انگلیسی این زمان زیر ۷۲ ساعت طول می‌کشد و علائم مطرح برای کرونا انگلیسی از جمله تب، تنگی نفس، خستگی و علائم گوارشی در کودکان و جوانان بیشتر و شدیدتر است.

طاهری با بیان این که ویروس کرونا انگلیسی، یک ویروس عفونی و تنفسی است و قدرت سرایت بالایی دارد، افزود: ابتلا به این نوع ویروس و شدت و ضعف بروز علائم آن در افراد مختلف بر اساس نوع ژنتیک، سن و داشتن بیماری زمینه‌ای متفاوت بوده، اما با این وجود علائم کرونا انگلیسی بسیار شدیدتر، با طیف اثر وسیع‌تر و دوره کمون کوتاه‌تر از سایر ویروس‌ها است.

وی در خصوص لزوم پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس با جهش انگلیسی، گفت: مهمترین راه برای ورود ویروس به بدن قطرات تنفسی است که این وضعیت معمولاً در تماس‌های نزدیک رخ می‌دهد و حضور نیافتن در تجمع‌ها و استفاده از ماسک اصلی‌ترین فاکتور جلوگیری از ابتلا به کرونا انگلیسی است.

کد خبر 479473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.