والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندان چه نقشی دارند؟

یک روانشناس و مشاور کودک و نوجوان، گفت: در آموزش آنلاین بیشترین اوقات دانش‌آموز در خانه و در کنار والدین سپری می‌شود، رفتارها و اقدامات پدر و مادر می‌تواند نقش به سزایی در انجام تکلیف و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز داشته باشد.

مریم ستایش مهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص عدم رغبت برخی کودکان برای انجام تکالیف درسی در آموزش آنلاین، اظهار کرد: ادعای عجیبی نیست اگر بگوییم در اکثر اوقات زندگی با شنیدن واژه «تکلیف» در خود احساس اجباری را تجربه کردیم که خواهان رهایی از این احساس پرتنش بودیم، در عوض به محض شنیدن واژه «بازی و تفریح» گل از گلمان شکفته شده و منتظر رسیدن نوبت برای بازی بودیم.

وی اضافه کرد: بر اساس نظریه انتخاب "گلاسر" نیاز به تفریح و آزادی، ۲ نیاز از ۵ نیاز اصلی هر فردی است که برای رفع آن نیاز به حرکت واداشته می‌شود، این نیازها از فردی به فرد دیگر در حال تغییر است، بنابراین کودکی ممکن است نیاز به تفریح و یا آزادی بیشتری داشته باشد و در کودکی دیگر این نیاز کمتر دیده شود.

این روانشناس و مشاور کودک و نوجوان تصریح کرد: حضور این نیازها در انسان با اعمال اجبار و تکلیف از سوی دیگران در او در تضاد است، به عبارتی می‌توان گفت فرد در تلاش برای دوری از تکلیف و اجبار و پناه بردن به تفریح و آزادی است، بنابراین ما می‌توانیم به عنوان پدر و مادر با آگاهی از نیازها و علاقه‌مندی‌های کودک در مسیر رشد و ارتقای او نقش مؤثری داشته باشیم، برای مثال می‌توانیم از طریق بازی و تفریح، کودک را علاقه‌مند به انجام تکالیف درسی کنیم.

وی افزود: با ورود درس و تکلیف به دنیای مطلوب و لذت‌بخش دانش‌آموز و تبدیل آن به عنوان بازی و سرگرمی، دیگر مشق و تکلیف برای دانش‌آموز آزاردهنده نخواهد بود، بلکه او با شوق و علاقه درونی به آن روی می‌آورد.

لزوم همراهی والدین با فرزندان در آموزش آنلاین

ستایش‌مهر در خصوص تشویق بچه‌ها به انجام تکالیف درسی در آموزش آنلاین، اضافه کرد: در آموزش آنلاین بیشترین اوقات دانش‌آموزان در خانه و در کنار والدین سپری می‌شود، بنابراین رفتارها و اقدامات پدر و مادر می‌تواند نقش به سزایی در انجام تکلیف و پیشرفت تحصیلی آن‌ها داشته باشد، والدین می‌توانند اقداماتی را برای بهتر کردن شرایط فراهم کنند تا فرزندان تمایل بیشتری به انجام تکالیف خود داشته باشند، از جمله این موارد می‌توان به همراهی کردن والدین با فرزندان خود و فراهم آوردن محیطی آرام هنگام شروع کلاس درسی در محیط خانه اشاره کرد.

وی اضافه کرد: والدین می‌توانند برای جلوگیری از احساس تنهایی در دانش‌آموز مانند یک همکلاسی یا مربی تسهیل‌گر در کنار فرزند خود به آموزش مشغول شوند، با همراهی والدین دانش آموز در هنگام آموزش احساس تنهایی کمتری دارد و فرصتی فراهم می‌شود تا والدین پاسخگوی سوالات و ابهامات دانش‌آموزان باشند.

این مشاور کودک و نوجوان با اشاره به لزوم ارتباط‌گیری والدین با فرزندان، گفت: والدین قبل از درخواست از فرزندان به خصوص نوجوانان باید ارتباط خوبی با آنها برقرار کنند، داشتن ارتباط دوستانه با نوجوان می‌تواند عاملی کلیدی در حرف شنوی فرزندان باشد و در این شرایط فرزندان رغبت بیشتری برای انجام تکالیف خود خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه گاهی لازم است والدین با تلنگر زدن و بیدار کردن وجدان و اخلاق در نوجوان مانع از اقدام او به تقلب در انجام تکالیف و امتحانات شوند، تصریح کرد: والدین می‌توانند فرزندان را تشویق به تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کنند و در آن به تقسیم تکالیف درسی خود بپردازند و هر دانش آموزی مسئول انجام یکی از دروس شود و آن را در گروه به اشتراک بگذارد.

کودک را مجبور به انجام تکلیف در وقت محدود نکنیم

ستایش‌مهر با توضیح اینکه والدین باید کودکان محصل خود را تشویق کنند تا آن‌ها تکالیف خود را بهتر انجام دهند، خاطرنشان کرد: برای دانش‌آموزان کوچک‌تر نیز می‌توان با قرار دادن تشویق‌هایی مانند انجام بازی‌ها یا تماشای فیلم‌ها و کارتن‌های مورد علاقه کودک در او رغبت بیشتری برای انجام تکالیف مدرسه ایجاد کرد، علاوه بر این می‌توان با ایجاد رقابت بین فرزند خود و دوستان و همکلاسی‌ها، انرژی و سرزندگی را جایگزین سستی در انجام تکالیف آنلاین قرار داد، گاهی والد و کودک به نوبت در انجام برخی از تکالیف کمک کنند، یک بار والد به کودک دیکته بگوید و مرتبه بعدی کودک به والد، اینگونه کودک اشتیاق بیشتری برای انجام تکالیف خود خواهد داشت و کمتر احساس خستگی می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید کودک را مجبور به انجام تکلیف در وقت محدود کنیم، افزود: والدین باید اجازه دهند، کودک نیز در تعیین وقت برای انجام تکالیف خود بتواند مشارکت و تصمیم‌گیری داشته باشد، به طور مثال می‌توان از کودک پرسید می‌خواهد قبل از بازی یا بعد از بازی تکالیفش را انجام دهد، گاهی هم نیاز است برای تشویق کودک به انجام تکالیف، او را امیدوار به آینده‌ای کنیم که در انتظارش است و رسیدن به آن آینده رویایی را به انجام تکالیف کنونی مدرسه گره بزنیم.

این مشاور کودک تصریح کرد: تکالیف زیاد مدرسه منجر به خستگی زیاد در بسیاری از کودکان می‌شود و بهتر است گاهی والدین با کودک همدلی کرده و به او حق دهند که از انجام این همه تکلیف خسته و کلافه شود.

کد خبر 479468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.