تمرکز اصفهان بر افزایش اعتبار عمرانی در حاشیه شهر

روزنامه ایران در گزارشی به پدیده حاشیه‌نشینی در کلانشهر اصفهان پرداخته است.

به گزارش ایمنا، در بخش‌هایی از این گزارش آمده است:

آمارها از حاشیه نشینی ۵۰۰ هزار ساکن اصفهان در اطراف این کلانشهر خبر می‌دهد. آنها یا از پاکستان، سوریه، عراق، ترکیه و افغانستان آمده‌اند یا از بیکاران استان‌های کم برخورداری چون چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و استان‌های جنوبی کشور هستند.

حاشیه نشینی حاصل بسیاری از مؤلفه‌ها از جمله توزیع نامتوازن منابع اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و … در مناطق مختلف کشور و استان‌ها است. توزیع نامتوازن منابع باعث سرازیر شدن جمعیت به سمت شهرها شده و با توجه به گرانی زمین در مناطق مرغوب شهر، جمعیت مهاجر چاره‌ای جز رانده شدن به حاشیه شهر ندارند. در اثر این پدیده، مردمانی با فرهنگ‌های گوناگون گردهم جمع شده‌اند که نتیجه آن گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی و انواع بزهکاری‌ها و مسائل دیگر است.

زینبیه، حصه، دارک، جوی‌آباد، مفت‌آباد و… از جمله مناطق حاشیه نشین اصفهان است که حکایت از زندگی با کمترین امکانات و خدمات رفاهی در محله‌های حاشیه‌ای سومین کلانشهر ایران را دارد. یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین محله‌های حاشیه‌ای اصفهان زینبیه است. این منطقه از یک خیابان بسیار طویل با تعداد زیادی فرعی تشکیل شده است که در آن افرادی با قومیت‌های مختلف و با پوشش محلی را می‌توان در آنجا مشاهده کرد.

حصه نیز در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان هم از همه قومیت‌های ایرانی و حتی کشورهای پاکستان، سوریه، عراق، ترکیه و افغانستان بدون هیچ چارچوبی مهاجرانی را در دل خود جای داده که نه فقط از قوانین شهرنشینی پیروی نمی‌کنند بلکه باعث ایجاد یک ساختار شهری ناهنجار نیز شده‌اند.

آنچه مسلم است لزوم پیش‌بینی راهکارهایی است که نتیجه آن از شدت آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها کاسته و امکانات متوازن زندگی را کم‌کم برای مردم این مناطق فراهم کند؛ موضوعی که مسئولان به آن پاسخ می‌دهند.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه تاکنون ۹ منطقه حاشیه‌ای و ۴۰۰ نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان شناسایی شده است، گفت: این مناطق به لحاظ برخورداری از امکانات و دریافت خدمات در مقایسه با مناطق کم برخوردار دیگری که در حاشیه شهر نیستند در حاشیه قرار دارند. موقعیت نامناسبی دارند و در حال حاضر شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق هستیم.

کوروش محمدی با اشاره به اینکه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در حاشیه شهرهای اصفهان زندگی می‌کنند، افزود: بیش از چهار دهه است که شاهد حاشیه نشینی و گسترش روزبه روز این معضل هستیم و تاکنون اقدام خاص پیشگیرانه یا ساماندهی آن صورت نگرفته است. همین امر باعث شده که امروز شاهد حاشیه نشینی جمعیتی بالغ بر نیم میلیون که ۱۲۰ هزار خانوار را تشکیل می‌دهند، باشیم.

وی با بیان اینکه در شورای پنجم بر دو محور محرومیت زدایی و افزایش اعتبار عمرانی تمرکز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی این مناطق را افزایش داده‌ایم تا با احداث مراکز فرهنگی، هنری و ایجاد باشگاه و مراکز تفریحی در کاهش محرومیت زدایی گام‌های مثبتی بتوانیم برداریم.

وی به راه‌اندازی دفاتر تسهیلگر اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون چهار دفتر تسهیلگری به‌منظور کاهش مشکلات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی محله‌های حاشیه‌ای راه‌اندازی شده تا با استفاده از ظرفیت‌های محلی این معضلات برطرف شود و سطح کمی و کیفی زندگی مردم نیز ارتقا یابد. این دفاتر طی سه سال گذشته طبق دستورالعمل وزارت کشور در مناطق حاشیه‌نشین راه‌اندازی شده است. یکی از اهداف این دفاتر، افزایش دانش و آگاهی شهروندان و احقاق حقوق شهروندی است.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این دفاتر سعی شده است تا با بهره‌گیری از افراد بومی تا حد زیادی رفتارهای دستوری دولتی حذف شده و توانایی‌های ویژه افراد محلی مدنظر قرار گیرد تا احساس امنیت، خودباوری و حس دلسوزی نسبت به محل زندگی و تعلق خاطر در آنان ایجاد شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر اصفهان با تأکید بر اینکه یکی از اهداف این دفاتر کاهش آسیب‌های اجتماعی و پویایی بیشتر شهروندان این مناطق است، عنوان کرد: توجه به حاشیه نشینی در کلانشهر اصفهان نیازمند یک برنامه‌ریزی جدی است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به ایجاد مراکز کارآفرینی اشاره کرد که با به‌کارگیری افراد بومی در این مناطق نه تنها تعلق خاطر در این افراد ایجاد می‌شود بلکه باعث چرخه اقتصادی و درآمدزایی و در نتیجه کاهش فقر و گسترش فرهنگ می‌شود.

این مسئول مناطقی از شمال شرق، شرق، جنوب شرق و جنوب غرب را از جمله منطقه‌هایی دانست که بیشترین تمرکز حاشیه نشینی در آنها وجود دارد. او تأکید کرد: راه ساماندهی و کنترل مناطق حاشیه‌ای با برنامه‌های خیریه‌ای همچون تهیه غذا و پوشاک درست نمی‌شود. این فعالیت‌ها تنها آثار گذرایی دارد که در درازمدت آثار مخرب آن کمتر از خود حاشیه نشینی نیست.

محمدی بها دادن و توجه به توانایی‌های افراد بومی، توسعه و راه‌اندازی مراکز فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در این مناطق را راهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها دانست و مطرح کرد: این تصور بسیار اشتباهی است که با توزیع مواد غذایی و پوشاک توسط مراکز خیریه گام مثبتی در جهت کاهش فقر و آسیب اجتماعی برداشته می‌شود. ضروری است که رویکرد دولت و حاکمیت و نگرش دولتمردان نسبت به کمک یارانه‌ای و… تغییر کند تا ما شاهد کاهش چنین آسیب‌هایی باشیم.

پیشتر رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفته بود: ابتدای دوره پنجم شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های شورا روی حاشیه‌نشینی مطالعه‌ای انجام داد و در نتیجه مشخص شد هرچه در این زمینه هزینه کنیم، بازهم پدیده حاشیه‌نشینی ازبین نمی‌رود بلکه باید به‌جای مقصد، در مبدأ با این پدیده مبارزه کنیم.

کوروش خسروی با بیان اینکه تقریباً ۷۰ درصد از ساکنان مناطق حاشیه‌نشین اصفهان افرادی هستند که از شهرستان‌های استان به‌دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری و تأمین هزینه معیشت خود دست به مهاجرت زده‌اند، افزود: در سال ۹۶ برآورد شد که اگر سالانه یکهزار میلیارد تومان برای مناطق مهاجرفرست بازار فروش ایجاد شود، تقریباً ریشه مهاجرت از این مناطق به مرکز استان خشکانده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال ۹۶ شورای شهر مصوبه‌ای را گذراند که براساس آن، شهرداری مکلف به ایجاد بازار برای محصولات مناطق مهاجرفرست شده بود؛ بازار بعثت نیز برای این امر اختصاص یافته و اکنون نیز با کمک استارتاپ‌هایی که فروش مناطق محروم را برعهده دارند، این امر دنبال شده است.

خسروی تأکید کرد: هرچه بازار فروش محصولات شهرستان‌هایی مانند سمیرم، فریدن، خور و نائین فراهم شود، خود به خود مهاجرت‌ها کاهش پیدا می‌کند. بنابراین نیاز است این امر در تصمیم‌گیری‌های استان مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 479445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.