۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
ساخت سردیس ۲۳ نفر از مفاخر همدان

مدیرعامل سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان از برگزاری نخستین سمپوزیوم مفاخر و مشاهیر همدان خبر داد و گفت: سردیس ۲۳ نفر از مفاخر همدان ساخته می‌شود.

به گزارش ایمنا، حسین خانجانی اظهار کرد: با توجه به اینکه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین مفاخر و مشاهیر زیادی را در خود پرورانده است بر آن شد تا داشته‌های خود را بروز دهد زیرا ارج نهادن به بزرگان و مشاهیر در قالب شعار نمی‌گنجد.

وی با تاکید بر اینکه داشته‌های همدان به لحاظ علمی، فرهنگی و ادبی باید معرفی شده و کهن بودن همدان را به رخ جهانیان بکشد، افزود: بر این اساس سازمان منظر و فضای سبز شهری قرار شد مطالعاتی داشته باشد و به مفاخر علمی و فرهنگی شهر همدان از قبل سده ۱۳۰۰ بپردازد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان با بیان اینکه انتخاب آثار و هنرمندان طی چند مرحله انجام شد، تصریح کرد: کارشناسان پس از طی مراحلی به اطلاعات ۲۳ نفر از مفاخر و مشاهیر همدان دست یافتند و تاییدیه‌ها گرفته شد.

وی با بیان اینکه مرحله بعدی کار فراخوان تصویرسازی مشاهیر بود تصریح کرد: در مرحله بعد فراخوان شد که هنرمندانی که می‌توانند این تصاویر را به سردیس تبدیل کنند، اعلام آمادگی کنند که ۸۰ نفر معرفی شدند.

خانجانی با بیان اینکه در نهایت هیأت داوران ۳۰ نفر را برای ساخت سردیس مشاهیر همدان انتخاب کرد افزود: با انتخاب هنرمندان مقرر شد آنها ماکت‌های مفاخر و مشاهیر را با اطلاعات اولیه‌ای خودشان کسب می‌کنند ساخته و فیلم و عکس آن را به هیئت داوران ارسال کنند.

وی تصریح کرد: پس از ارسال فیلم و عکس ماکت از سوی هنرمندان سرانجام ۲۳ ماکت برگزیده شد و قرار شد سردیس‌ها با ارتفاع یک متر و ۱۰ سانت و یک متر ۲۰ سانت با عرض ۶۰ سانتی‌متر را بسازند.

مدیرعامل سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان با بیان اینکه مفاخر و مشاهیر همدان باید بیش از این به جامعه معرفی شود، گفت: خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، عین‌القضات همدانی، بوعلی‌سینا، باباطاهر، عراقی همدانی و بدیع‌الزمان همدانی از جمله مشاهیری هستند سردیس آنها ساخته خواهد شد.

وی در خصوص نصب این سردیس‌ها نیز گفت: فعلاً مکان نصب آنها مشخص نیست هرچند چندین گزینه مطرح است و در حال بررسی آنها هستیم، اما نهایی نشده است.

منبع: فارس

کد خبر 479430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.