عقب‌نشینی اروپایی

ابعاد سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، سیگنال‌های مثبت کشورهای اروپایی به ایران، فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان و انتخاب دبیرکل جدید اعتماد ملی از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه -۱۶ اسفندماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «بازتاب گسترده جهانی سفر پاپ به عراق» به بررسی ابعاد سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق پرداخت و نوشت: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در سفری تاریخی و چهار روزه به عراق رفته است تا این سفر فتح بابی در راستای نزدیکی ادیان و مذاهب به یکدیگر باشد. پاپ پیش از سفر به عراق در یک کلیپ درباره سفر خود به عراق گفته است: من به‌عنوان یک «زائر صلح» به عراق می‌آیم و به دنبال اخوت و آشتی هستم. پاپ فرانسیس که در ابتدا با استقبال مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق مواجه شده و در نخستین ملاقات با او به گفت‌وگو پرداخته، قرار است امروز با آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف دیدار کند و پس از آن نیز با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیدار کند. شایان ذکر است حضور پاپ در عراق با استقبال بسیاری از گروه‌ها و مردم مواجه شده و بازتاب‌های زیادی داشته است.

عراقی‌ها برای استقبال از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان تمام بغداد را آذین بسته و با بنرهای منقش به چهره پاپ و تابلوها و پلاکاردها از حضور وی استقبال کرده‌اند. در بنرهای نصب‌ شده در سطح شهر عکس‌هایی از آیت الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان در کنار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیده می‌شود که نشان‌ دهنده وجود صلح و دوستی میان دو دین بزرگ جهانی هستند. حضور پاپ در عراق و سخن زرین امیرالمومنین(ع) روی بنر استقبال: مردم دو دسته‌اند یا هم‌کیش تو هستند یا همنوع تو. دولت عراق برای نخستین‌بار از مسیر فرودگاه بغداد تا مقر اقامت پاپ را نیروی امنیتی مستقر کرده و در طول مسیر حرکت کاروان پاپ، پرچم‌های واتیکان و پلاکاردهای بزرگ به نشانه خوشامدگویی برای او نصب کرده است. هر چند که سفر پاپ در شبکه‌های اجتماعی عراق هم بازتاب‌هایی متفاوت داشت و کاربران عراقی از زوایای مختلفی به این سفر پرداخته‌اند، ازجمله به‌عنوان مثال شماری از مردم عراق دولت را که طی روزهای اخیر به پاکسازی و زیباسازی خیابان‌های بغداد اهتمام داشته مورد انتقاد قرار دادند و خواستار چنین تلاش‌هایی در تمام مدت سال شدند.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان با گذشتن بیش از یک سال محدودیت‌های کرونایی برای یک سفر ۳ روزه جمعه در میان تدابیر شدید امنیتی و مقررات منع ورود به بغداد، وارد عراق شد. سفر پاپ به عراق همزمان شده با تدابیر منع تردد سه‌روزه که در طول مدت اقامت پاپ در عراق برقرار است و همزمان دولت عراق تدابیر گسترده امنیتی برای این سفر تدارک دیده است. استاندار نجف اشرف نیز اعلام کرده که مسئولیت پوشش امنیتی سفر شنبه پاپ به نجف و ملاقاتش با آیت الله العظمی سیستانی، با ترکیب مشترک نیروهای الحشدالشعبی و نیروهای امنیتی عراق خواهد بود و این نیروها از هم‌اکنون وارد مرحله عملیاتی شده‌اند. هرچند برخی رسانه‌ها این سفر را چهار روزه اعلام کرده‌اند اما خبرگزاری رسمی واتیکان مدت آن را ۳ روز اعلام کرده است. پاپ در بدو ورود به عراق در پای پلکان هواپیما در فرودگاه بغداد مورد استقبال مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر قرار گرفت، درحالی‌ که گروهی از مقام‌های رسمی، مذهبی و فرهنگی نیز حضور داشتند.

عقب نشینی اروپایی

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «عقب نشینی اروپایی» به بررسی سیگنال‌های مثبت کشورهای اروپایی به ایران پرداخت و نوشت: پس از چند روز اخبار نگران کننده درباره پرونده هسته‌ای ایران روز پنج شنبه تحولات مثبتی در این رابطه رخ داد. در حالی که قرار بود سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در حمایت از آمریکا قطعنامه‌ای توبیخی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کنند، با تلاش‌های دیپلماتیک از این اقدام صرف نظر کردند.

به گزارش فرارو، ایالات متحده آمریکا هم از موضع تازه تروئیکای اروپا حمایت کردند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه پنجشنبه گفت که عقب‌نشینی کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام با «حمایت کامل» واشنگتن صورت گرفته است.

اما این که چرا سه کشور اروپایی از پیشنهاد خود عقب نشینی کردند، به مذاکرات ایران و آژانس بازمی گردد. مدیرکل آژانس در گزارشی که به شورای حکام ارائه کرد از عدم پاسخگویی تهران به سوالات آژانس درباره مواد اتمی اعلام نشده در برخی سایت‌های قدیمی عمیقاً ابراز نگرانی کرده بود.

این گزارش به نوعی بهانه اروپا و آمریکا برای طرح قطعنامه توبیخی علیه ایران بود. ایران نیز به شدت با این قطعنامه مخالفت و تهدید کرد که اگر این اقدام صورت گیرد، توافق اخیر ایران و آژانس درباره نظارت‌ها به برنامه هسته‌ای را مورد بازنگری قرار می‌دهد. واکنش تند ایران به صدور قطعنامه، اروپا و آمریکا و البته آژانس را نگران کرد. نهایتاً بر اساس اخبار منتشر شده ظاهراً ایران پذیرفته است که به ابهامات و سوالات آژانس پاسخ دهد.

کاظم غریب آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در بیانیه ای تاکید کرد در مورد دو مکان آژانس فقط حدود دو ماه است که نتایج تجزیه و تحلیل و سوالات مرتبط را به ایران ارائه کرده است. این تحلیل‌ها در حال حاضر تحت ارزیابی و بررسی توسط ما با هدف ارائه پاسخ‌های لازم به آژانس است. غریب آبادی همچنین درباره ّبزرگنمایی غیرضروری و نگرانی‌های ساختگی هشدار داد.

رافائل گروسی هم دراین‌باره گفت: «در نتیجه مشاوره‌های فشرده‌ای که با ایران داشتم؛ این کشور سرانجام از ابتکار من استقبال کرد و پذیرفت که در تلاشی متمرکز و نظام‌مند با هدف روشن کردن برخی مسائل مشارکت کند.»

گروسی افزود ماه میلادی آینده (آوریل)، برگزاری یک جلسه فنی با ایران، در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم دراین‌باره گفت: «مدیر کل آژانس، گروسی، طرحی را برای پرداختن ایران به مسائل پاسخ‌داده‌نشده در خصوص برنامه هسته‌ای خود ارائه کرد. سه کشور اروپایی با حمایت کامل ایالات متحده آمریکا به این تصمیم رسیدند که بهترین روش برای حمایت از ابتکار مدیر کل، پیش نبردن پیش‌نویس قطعنامه در نشست شورای حکام است.»

عقب نشینی اروپایی

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «اصولگرایان منتظر انتخابات ۱۴۰۰ هستند؟» به بررسی فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان پرداخت و نوشت: اعضای اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام با دلایل گوناگون مشغول وقت‌کشی در رابطه با تعیین تکلیف لوایح FATF هستند تا منتظر نتایج انتخابات ۱۴۰۰ بماند؛ از این‌رو علی مطهری معتقد است که وقتی تندروها به قدرت برسند هم FATF تصویب می‌شود هم با آمریکا رابطه خواهند داشت. به گفته مطهری آنها وقتی خودشان مسئول تامین نان و آب مردم باشند مجبور می‌شوند برای رفع مشکلات اقدامی بکنند و برای حل FATF و برجام و حتی رابطه با آمریکا گامی بردارند اما امروز که بایدن دولت آمریکا را به دست گرفته و شرایط تغییر کرده است بر آن نظر نیستم و معتقدم که بهتر است در ایران یک دولت معتدل روی کار بیاید. او پیش از این هم گفته بود اگر دولت دست اصولگرایان بود این لوایح را تصویب می‌کردند. شاهد این مدعا هم تناقض رفتار اصولگرایان در مقایسه واکنش‌های آنها در دولت احمدی‌نژاد و روحانی است.

در دوره احمدی‌نژاد نگرانی خاصی از پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی نبود اما به یکباره در دولت روحانی به بحرانی لاینحل تبدیل شد. اصولگرایان مدعی هستند پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی مانع دور زدن تحریم خواهد شد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز جمعه گفته اعتقاد ما بر این است تحریم‌ها به دو لایحه FATF ارتباط خاصی پیدا نمی‌کند و تصویب این لوایح موجب کم‌شدن بار فشار مالی و ارزان‌تر شدن هزینه تعاملات تجاری با کشورهای خارجی خواهد بود.

محمود واعظی همچنین درباره اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه مجمع منتظر اسناد مکتوب دولت در رابطه با FATF است، گفته: «بحث ما در مجمع دو لایحه پالرمو و CFT است که در مجمع تشخیص ماند، نه صرفاً FATF. این دو لایحه برای روابط بانکی، شفافیت و مقابله با پولشویی حتی در ایران بسیار مهم است. وقتی این لایحه تبدیل به قانون شود، قدرت بانک مرکزی و دولت برای اجرای شفافیت و جلوگیری از پولشویی بیشتر می‌شود. این دو لایحه می‌تواند مقداری بار فشارهای مالی را بر روی ما کم کرده و تعامل ما را با کشورهای خارجی ارزان‌تر کند و در نتیجه مردم برای کالاها قیمت ارزان‌تری پرداخت می‌کنند».

او افزود: «دولت برای حضور فعال وزیران ذی‌ربط در مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی کامل دارد و وزیران امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، نفت و رئیس کل بانک مرکزی و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در جلسات چندساعته حضور داشتند و اگر باز هم لازم باشد در این نشست‌ها شرکت می‌کنند تا به سوالات و ابهامات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ دهند».

لازم به توضیح است که با درخواست رئیس‌جمهوری از مقام معظم رهبری و تأیید ایشان، این دو لایحه بار دیگر در مرحله بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته‌ است که قرار بود تا پایان اسفند تکلیف این لوایح مشخص شود اما محسن رضایی دبیر مجمع هفته گذشته اعلام کرد بررسی نهایی و نتیجه‌گیری درباره این لوایح به جلسه فروردین مجمع موکول شده است. با توجه به روند به تأخیر انداختن جلسه بررسی این لوایح در صحن مجمع و بهانه تعطیلی‌های فروردین بعید به نظر می‌رسد اراده جدی برای تعیین تکلیف کردن این لوایح وجود داشته باشد و باید منتظر نتایج انتخابات ۱۴۰۰ ماند.

عقب نشینی اروپایی

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر ««اعتماد ملی» به سوی آینده» به بررسی انتخاب دبیرکل جدید اعتماد ملی پرداخت و نوشت: اعضای ارشد حزب اعتماد ملی بالاخره پس از استعفای دبیرکل این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب؛ در نشست روز گذشته شورای مرکزی، نسبت به انتخاب دبیرکل جدید اقدام کردند و بر این اساس، با اکثریت آرا در حالی به الیاس حضرتی برای پذیرش سمت دبیرکلی اعتماد کردند که او طی سال‌های اخیر در قامت قائم‌مقام دبیرکل اعتماد ملی فعالیت می‌کرد. فعالیتی که با توجه به شرایط خاص حاکم بر زیست سیاسی_اجتماعی مهدی کروبی و اینکه او در حصر خانگی به‌سر می‌برد، عملاً به پیگیری امور مربوط به اختیارات و وظایف دبیرکل نیز تسری یافته و درنتیجه او عملاً مسؤولیت دبیرکلی اعتماد ملی را نیز عهده‌دار بود.

حالا اما تحولی دیگر در رأس حزب اعتماد ملی رقم خورده است؛ آن‌هم به دلیل اصرار و پافشاری مهدی کروبی بر کناره‌گیری از سمت دبیرکلی حزب اعتماد ملی. اصراری که البته در سه نوبت نخست با واکنش منفی شورای مرکزی «اعتماد ملی» مواجه شد اما مهدی کروبی برای چهارمین‌بار و با تاکید بر اینکه علت اصرارش حفظ تشکیلات این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب است، خواسته‌اش مبنی بر کناره‌گیری از دبیرکلی اعتمادمی را تکرار کرد. دبیرکلی که البته از ابتدای مسیر نیز علاوه بر این سمت حقوقی، به عنوان «پدر معنوی» حزب نیز شناخته می‌شده و حالا اگرچه دیگر دبیرکل «اعتماد ملی» نیست اما همچنان «پدر معنوی» این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب هست.

علت استعفای مهدی کروبی از دبیرکلی اعتماد ملی اما هرچه بود، مسائل درونی این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب نبود و درنهایت علتی بیرونی باعث شد که کروبی این‌طور بر خواست خود مبنی بر کناره‌گیری از دبیرکلی اعتماد ملی اصرار کند، چراکه از چندی پیش، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حاضر به تأیید صلاحیت کروبی و البته برخی دیگر از اعضای ارشد اعتماد ملی همچون اسماعیل گرامی‌مقدم، حسین کروبی و رحیم ابوالحسنی نشد. از اینجا بود که دعوای حقوقی و البته سیاسی میان اعتماد ملی و وزارت کشور دولت حسن روحانی آغاز شد و همزمان با پیگیری‌های حقوقی اعتماد ملی در این راستا و شکایت از تصمیم عجیب کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و البته اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های سیاسی-رسانه‌ای اعضای ارشد اعتماد ملی در اعتراض به این تصمیم، مهدی کروبی، دبیرکل حزب نیز دست به قلم شد و از حصر خانگی خطاب به قائم‌مقام و شورای مرکزی «اعتماد ملی»، خواستار پذیرش استعفای خود شد تا مبادا آنچه مخالفت و فشار برخی نهادها برای خارج کردن حزب از مسیر خود عنوان شد، به نتیجه برسد و در شرایطی که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور دولت روحانی حاضر به تأیید صلاحیت چند چهره شاخص اصلاح‌طلب در حزب «اعتماد ملی» نیست، مبادا کلیت این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب نیز با مشکلاتی اساسی روبه‌رو شود.

این اتفاق اما درپی تدبیر کروبی با چهارمین درخواست استعفای دبیرکل رنگ واقعیت به خود نگرفت و روز گذشته خبر آمد علاوه بر موافقت با استعفای کروبی از دبیرکلی «اعتماد ملی»، شورای مرکزی این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب به الیاس حضرتی به عنوان دبیرکل جدید «اعتماد ملی» رأی داده و از این پس باید الیاس حضرتی را «دبیرکل اعتماد ملی» بنامیم و مهدی کروبی را «پدر معنوی اعتماد ملی.» اما آنچه همزمان با انتشار خبر استعفای مهدی کروبی از سمت دبیرکلی و انتخاب الیاس حضرتی به عنوان دبیرکل جدید روی خروجی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری رفت، متن نامه استعفای کروبی بود. نامه‌ای که کروبی در آن ضمن تاکید بر اینکه علت استعفایش، بقای تشکیلات اعتماد ملی است و نیز اینکه همواره کنار دیگر اعضای این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب خواهد بود.

عقب نشینی اروپایی

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «آقای پاپ! آیا می‌دانید سلیمانی و ابومهدی که به دست آمریکا کشته شدند ناجی مسیحیان و کلیساها بودند» نوشت: هواپیمای «پاپ فرانسیس» رهبر مسیحیان کاتولیک جهان روز جمعه در فرودگاه بین‌المللی بغداد فرود آمد. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور پس از پیاده شدن پاپ از هواپیما، از او استقبال کرد. این ورود در حالی است که تصاویری در رسانه‌های اجتماعی عراق دست به دست می‌شود که مردم و مقاومت عراق ضمن خوش‌آمدگویی با پاپ، با این تصاویر می‌گویند سرداران شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و یارش «ابومهدی المهندس» در بحران تروریسم و اشغال، حافظ کلیساها و مسیحیان بودند.

همچنین در این تصاویر بر شهادت سردار سلیمانی که میهمان عراقی‌ها بود، به دست اشغالگران آمریکایی تأکید شده است. در برخی از طرح‌های گرافیکی جالب و تأثیرگذار کاربران عراقی در آستانه ورود پاپ به بغداد، با اشاره به تعطیلی و تصرف کلیساهای عراق در زمان ورود داعش به عراق و انتشار تصویر مشهور دست از تن جدا شده سردار دل‌ها، نوشته شده: «دستی که صدای زنگ‌های کلیسا را به صدا درآورد این دست بود.»
حمله علیه اشغالگران به احترام پاپ تعطیل می‌شود

همزمان گروه عراقی «سرایا اولیا الدم» پنجشنبه شب با صدور بیانیه‌ای استقبال خود از سفر پاپ به عراق را اعلام کرد. به گزارش تسنیم، این گروه تازه تأسیس اعلام کرد هرگونه عملیات نظامی خود در عراق را تا زمانی که پاپ در این کشور حضور دارد، متوقف می‌کند. باید یادآور شد که این گروه نوبنیادِ مقاومت عراقی همان گروهی است که مسئولیت حملات راکتی چندی پیش به پایگاه آمریکایی در اربیل (کردستان عراق) را که به زخمی شدن چند اشغالگر آمریکایی منجر شد، به‌عهده گرفته است.

«لوئیس رافائل اول ساکو» پاتریارک بابل کلدانیان و رئیس‌کلیسای کاتولیک کلدانی، پیش‌تر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه خبر داده بود که پاپ فرانسیس در سفر خود به عراق، با آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق دیدار می‌کند. این نخستین بار در سال‌های اخیر است که دو شخصیت برجسته تشیع و مسیحیت دیدار مستقیم دارند. شکل این سفر نیز قابل توجه است؛ سفر پاپ به عراق برای ملاقات با مرجعیت اتفاقی مهم است و عمق نفوذ معنوی مرجعیت شیعه را بازنمایی می‌کند.

عقب نشینی اروپایی

کد خبر 479367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.