۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
حقی که از تالشی‌ها سلب شده است

گسترش شهرنشینی، وسعت فضاهای شهری و همچنین فشار برای ایجاد مسکن بیشتر، تغییراتی بر سطح زمین و محیط طبیعی ایجاد کرده، چنان که امروز کمبود فضای سبز به مهم‌ترین مشکلات شهرها تبدیل شده است البته یکی از معیارهای سنجش و تعیین شهرهای پایدار برخورداری از حداقل سرانه فضای سبز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهروندان در میان آپارتمان‌های چند طبقه گرفتار شده‌اند و به سختی می‌توانند از تنگای زندگی مدرن شهری بیرون بیایند، همه آن‌ها دنبال روزنه‌ای هستند به بیرون، جایی به نام «فضای سبز» که در آن با درختان، گیاهان، چمن‌زار و بوی خوش گل‌ها، روزگار طی کنند.

بسیاری از مدیران در شهرها برای دوری از شلوغی و آلودگی شروع به گسترش فضای سبز و ایجاد اماکن تفریحی برای شهروندان کرده‌اند، زیرا به خوبی می‌دانند ساخت و سازهای بی‌رویه آرامش و سلامتی روحی و روانی انسان‌ها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. شهروندان شهر توریستی و گردش‌پذیر تالش در استان گیلان سال‌هاست که از چنین امکاناتی محرومند و مدیران شهری هنوز نتوانسته‌اند انتظارات آنها را برآورده کنند. انگار داستان پرتکرار کمبود فضای سبز در تالش پایانی ندارد و شهروندان آن همچنان از شرایط پارک‌ها و نبود مراکز تفریحی در این شهر گلایه مند هستند.

«علی مهرابی» از شهروندان شهر تالش در این باره می‌گوید: شهرداری به وضعیت پارک‌ها و فضای سبز شهری تالش رسیدگی نمی‌کند، ساختار پارک‌ها قدیمی بوده و نزدیک خیابان‌های پرتردد و شلوغ شهر احداث شده است، محصور نیست و در زمان حضور خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان، امنیت بسیار کمی دارد.

وی می‌افزاید: امروزه زندگی ماشینی شهروندان را در فضاهای آپارتمانی محدود کرده و بیش از پیش ایجاد محیط‌های مناسب برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها به ویژه کودکان لازم و ضروری است، اما در سال‌های گذشته مدیران شهری در تالش امکانات مناسبی برای شهروندان فراهم نکرده اند.

این شهروند تالشی با تاکید بر اینکه فضای سبز، گلکاری و درختان پارک‌ها وضعیت خوبی ندارد، می‌گوید: مدیریت شهری در سال‌های گذشته علاوه بر اینکه پارک مناسبی احداث نکرده، پارک‌های قدیمی را نیز بازسازی و نوسازی نکرده است.

مهرابی تاکید می‌کند: شهر گردش‌پذیر تالش همیشه از داشتن پارکی با فضایی مناسب و استاندارد محروم بوده و در زمان حضور گردشگران در این شهر، فضای سبز موجود، جوابگوی نیاز شهروندان و مسافران نیست.

«محمد حسین زاده» دیگر شهروند تالشی با گلایه از ساختار و وسعت بسیار کم پارک‌های این شهر می‌گوید: امکانات پارک این شهر متعلق به چندین سال قبل است امروز بیشتر پارک‌ها نیازمند بازسازی و نوسازی است.

وی می‌افزاید: بسیاری از پارک‌های شهر تالش در دسترس شهروندان نیست به همین دلیل پاتوق معتادان متجاهر شده و برای استفاده خانواده‌ها شرایط مناسبی ندارد.

این شهروند تالشی خاطرنشان می‌کند: یکی از دغدغه اصلی بسیاری از والدین ایجاد مکانی امن با امکانات مناسب برای تفریح و سرگرمی کودکان آنها است.

حسین زاده تاکید می‌کند: با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان در آپارتمان زندگی می‌کنند و در آن فضای مناسبی برای بازی کودکان وجود ندارد، شهرداری باید در هر محله‌ای پارک و اماکن بازی مناسب برای کودکان ایجاد کند تا شهروندان بدون دغدغه و با آرامش خاطر در آن به بازی و تفریح بپردازند.

محدودیت برای اجرای پروژه‌های ایجاد فضای سبز

گلایه شهروندان در حالی مطرح می‌شود که «شهرام غنی‌زاده»، شهردار تالش در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در محدوده شهر فضای کافی و مناسب برای احداث پارک و توسعه فضای سبز وجود ندارد و شهرداری فقط می‌تواند در حاشیه و حریم رودخانه طرح فضای سبز را اجرا کند که آب منطقه‌ای با اخذ حکم تخریب از مراجع قضائی اقدام به تخریب آن می‌کند و در این بین منابع قابل توجهی از بیت المال از بین می‌رود چنان که چندسال پیش شهردار وقت پارک "مادر" را در حاشیه رودخانه احداث کرده بود که با شکایت آب منطقه‌ای از شهرداری، پرونده در دادگستری همچنان در جریان است.

وی با بیان اینکه شهرداری سال‌ها پیش ۳۰ هکتار از اراضی سیاهداران را از منابع طبیعی برای احداث سورتمه ریلی دریافت کرده بود که بعدها به ۷۰ هکتار افزایش یافت، ادامه می‌دهد: اکنون در حال انعقاد قرارداد با منابع طبیعی برای دریافت دو هزار هکتار از اراضی پارک سیاهداران هستیم و احداث امکانات تفریحی و رفاهی همچون تله کابین، پیاده راه، پیست، دوچرخه سواری، کلبه‌های سنتی و کافی شاپ در آن پیش بینی و این طرح‌ها در قالب کتابچه‌ای آماده شده است.

شهردار تالش تاکید می‌کند: اگر دو هزار هکتار از اراضی پارک سیاه‌داران به شهرداری تالش واگذار شود سرانه فضای سبز شهری به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وی از پارک شهر، سیاه‌داران، مادر، کرگانرود و بانوان به عنوان پارک‌های مناسب و مورد رضایت شهر تالش نام می‌برد و می‌گوید: شهرداری در بوستان‌های قدس، امام خمینی (ره) و کودک، فضای مناسبی برای بازی کودکان فراهم کرده است.

غنی زاده با بیان اینکه در دهه فجر سال گذشته پارک «سیدنیکی» بهره‌برداری شد و در اختیار شهروندان این محله قرار گرفت، می‌گوید: برای دسترسی آسان معلولان، دو پارک بانوان و کرگانرود این شهر با احداث رمپ، مناسب سازی شده است.

کرونا نفس سرمایه‌گذاری در شهر را به شماره انداخته است

وی می‌گوید: از اسفندماه سال گذشته تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا پارک‌ها، بوستان‌ها و مراکز تفریحی تالش بسته شده و متأسفانه شهروندان نمی‌توانند از آنها استفاده کنند که در چنین شرایطی هیچ فردی حاضر به سرمایه گذاری برای ایجاد امکانات بازی و تفریحی برای کودکان نیست.

شهردار تالش با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهری تالش برای هر نفر بیش از هفت متر است، خاطرنشان می‌کند: در سال جاری حدود هفت هزار جعبه انواع گل‌های فصلی همچون بنفشه، مینا، میمونی، قرنفل، میخک، آلاله، شقایق، جعفری، ناز و همیشه بهار و همچنین یک هزار و ۸۰۰ اصله نهال و ۳۰۰ اصله درخت زینتی از گونه‌های بومی همچون برگ انجیری، برگ گنجشکی، عنبر سائل، افرا و توسکا در پارک‌ها و فضای سبز شهر تالش توسط پیمانکار طرف قرداد با شهرداری کاشته شده است.

وی اضافه می‌کند: شهرداری تالش مالکیت دو گلخانه در خیابان‌های تختی و معلم را در اختیار دارد که در سال دو بار در آن بذرپاشی می‌شود.

غنی‌زاده یادآور می‌شود: آبیاری روزانه فضای سبز شهر تالش از خردادماه آغاز شده و تا شهریورماه ادامه پیدا می‌کند و هر روز از ساعت ۱۷ عصر تا شش صبح با استفاده از دو دستگاه کامیون خاور به صورت سنتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه چمن‌زنی فضای سبز و پارک‌ها نیز از روزهای پایانی اسفندماه آغاز شده و به صورت هفتگی انجام می‌شود، می‌افزاید: شهرداری درختان شهر را سه الی چهار بار در طول سال هرس و سالی دو الی سه بار فضای سبز شهری را سمپاشی می‌کند.

توسعه فضای سبز در شورای پنجم بدون مصوبه

«بهروز علی بابایی» عضو شورای شهر تالش نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در زمینه توسعه فضای سبز و احداث اماکنی برای بازی کودکان در دوره پنجم شورا مصوبه‌ای نبوده است و اعضای شورا برای انجام چنین اقداماتی هیچ‌گونه انگیزه‌ای ندارند.

وی تصریح می‌کند: سال گذشته سرمایه گذار به تالش آمد تا در پارک سیاه داران امکانات تفریحی زیپ لاین و پل معلق را احداث کند و مطالعات زمین شناسی آن را انجام داد و دفترچه طرح را نیز آماده کرد، اما در صحن شورا فقط سه رأی آورد و چهار عضو دیگر به آن رأی منفی دادند.

این عضو شورای شهر تالش گلایه شهروندان از کمبود فضای سبز و اماکن بازی برای کودکان را بحق می‌داند و خاطرنشان می‌کند: شهردار تالش حدود یک ماه پیش، احداث بلوار برای زیباسازی سیما و منظر شهری را با مبلغی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان به شورا پیشنهاد داد، اما متأسفانه چهار نفر از اعضای شورا به این طرح نیز رأی منفی دادند.

وی با تاکید بر اینکه امکانات و منابع لازم برای احداث فضای سبز و اماکن تفریحی برای شهروندان تالش وجود دارد، اما با بینش فکری و نگرشی که برخی از اعضای شورای شهر دارند نمی‌توان در این راستا اقدامات مثبتی انجام داد، تاکید می‌کند: ملاحظات سیاسی در درون شورای شهر تالش بسیار پررنگ و تأثیرگذار است و این مسئله را در اکثر مصوبات شورا به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

کد خبر 479329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.