تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را دریابید/ما از کرونا سودی نبردیم

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با برشمردن مهمترین آسیب های وارده به تولید کنندگان تجهیزات پزشکی، خواستار چاره اندیشی مسئولین شد.

به گزارش ایمنا، مجید روحی، با تاکید بر ضرورت حل مشکلات واحدهای تولیدی آسیب دیده از دوران شیوع کرونا تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار آسیب‌ها و خسارات جانی و مالی فراوان، ضربه مهلکی به همه کسب و کارها از جمله شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی وارد کرده است.

وی ادامه داد: بر خلاف اینکه عموم مردم تصور می‌کنند که کرونا بر رونق صنعت تجهیزات پزشکی افزوده، واقعیت این است که به استثنا تجهیزات و ملزومات حوزه کرونا، سایر فعالان اقتصادی در حوزه تجهیزات پزشکی به شکل منفی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند.

روحی افزود: متأسفانه وعده‌های مسئولین مبنی بر حمایت از واحدهای آسیب دیده ناشی از کرونا، به شکل ملموس و مؤثر محقق نشده است و آقایان فراموش کرده‌اند که دو صد گفته چون نیم کردار نیست!

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، در خصوص مهمترین آسیب‌های وارده به تولید کنندگان حوزه‌های غیر کرونا گفت: تخصیص امکانات بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی و کاهش بستری‌های غیر کرونایی؛ تمرکز کامل دستگاه‌های دولتی به موضوع کرونا و واحدهای کرونایی و غفلت از مشکلات سایر تولیدکنندگان؛ ابلاغ بخشنامه‌ها و خلق قوانین یک شبه بدون پشتوانه و متضاد با جهش تولید؛ طولانی‌تر شدن پروسه ثبت سفارش مواد اولیه و اجزا و قطعات خطوط تولید و در نتیجه وقفه در تولید؛ رسوب مواد اولیه و اجزا و قطعات در گمرک و تأخیر بانک مرکزی در دادن کد تخصیص؛ بلاتکلیف ماندن تخصیص ارز و تغییرات کدهای تخصیص در برخی موارد و طرح موضوع پرداخت مابه التفاوت؛ کاهش حجم تجارت خارجی و کسری تراز تجاری؛ افزایش هزینه‌های حمل بار داخلی و خارجی به دلیل کاهش تعداد پروازها؛ کاهش درآمد شرکت‌ها از یک سو و افزایش ۴۳ درصدی حقوق، مزایای و حق بیمه پرسنل؛ تعدیل نیرو برای کاهش هزینه‌های سربار در واحدهای غیر فعال یا نیمه فعال اصلی‌ترین چالش‌هایی است که ما در ماه‌های گذشته با آن رو به رو بودیم.

به گفته روحی، باوجود این حجم از مشکلات ضروری است مسئولین با تشکیل کارگروه‌های ویژه، به حل مشکلات واحدهای تولیدی آسیب دیده بپردازند و در این میان، مسلماً تشکل‌های حوزه تولید تجهیزات پزشکی و نمایندگان آنها با توجه به ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان می‌توانند نقش مؤثری به ویژه در تبیین و تدوین راهکارهای اجرایی ایفا کنند.

وی ادامه داد: نیاز است پیش از ابلاغ و اجرای مصوبات و آئین نامه‌هایی که مستقیماً با تولید سرو کار دارند، از نظرات تخصصی و مشورتی این تشکل‌ها استفاده شود تا از سیاست گذاری‌های غلط و خلاف مسیر حمایت از تولید و در نتیجه اثرگذاری منفی و مخرب تا حد امکان کاسته شود؛ چرا که بارها شاهد بوده‌ایم عدم مشورت با بخش خصوصی و ابلاغ بخشنامه‌های آنی و خلق الساعه، ضرر و زیان و خسارات جبران ناپذیری به تولید وارد کرده است. از سوی دیگر ابطال این بخشنامه‌ها نیز بسیار زمانبر است؛ از این رو اتلاف هزینه فراوانی در پی خواهد داشت و گاهی جبران خسارات وارده به تولید تا سال‌ها قابل احصاء نخواهد بود.

روحی تاکید کرد: ما تا حد امکان تلاش کردیم با برگزاری جلسات مختلف با مسئولین، ایجاد ارتباط مستقیم با دستگاه‌های مختلف از جمله ریاست جمهوری، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و … و نیز با انتشار بیانیه‌ها و تعامل با رسانه‌ها ضمن آگاه سازی مسئولین، در رفع معضلات تولیدکنندگان به نحو شایسته بکوشیم ولی واقعیت این است که بسیاری از تلاش‌ها بلاتکلیف باقی مانده است.

وی با اشاره به برخی راهکارها گفت: برای کمک به تولیدکنندگان حوزه غیر کرونا، تأمین بخشی از نقدینگی واحدهای تولیدی با پرداخت مطالبات معوق آنها از مراکز درمانی و سپس تدوین و اجرا بسته‌های حمایتی بلاعوض جهت تأمین نقدینگی و راهکارهای بخشش، تعویق و تقسیط دریافت بدهی‌های معوقه و ارائه تسهیلات ویژه توسط نهادها و وزارت‌خانه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت بهداشت، وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه، گمرک، سازمان امور مالیات و سایر نهادهای مربوطه باید هرچه زودتر در دستور کار قرار گیرد

روحی اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، دولت برای جلوگیری از تعدیل نیرو و همچنین تشویق تولیدکنندگان، بخشی از هزینه‌های حقوق، بیمه و مالیات پرسنل را تقبل می‌نماید و از این طریق از تولیدکنندگان در دوره شیوع کرونا حمایت می‌نماید. اعطای وام‌های بدون بهره یا کم بهره به واحدهای تولیدکننده نیز می‌تواند از دیگر راهکارهای حمایتی دولت باشد.

به گفته روحی، اگر این حمایت‌ها صورت نگیرد، پس از مهار کرونا، شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی خواهیم بود. ما به عنوان نماینده تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، مدت‌ها است که نسبت به این عواقب هشدار می‌دهیم و امیدواریم مسئولین، صدای تولیدکنندگان را بشنوند و هرچه سریع‌تر شاهد رفع مشکلات تولید کنندگان باشیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 479281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.