آیا توسعه فیزیکی متناسب با نیاز واقعی شهرها است؟

شهردار شیراز گفت: ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، نیاز مردم است و با توجه به این موضوع ما در مجموعه مدیریت شهری شیراز پیاده مداری و حرکت پیاده در شهر را اولویت اقدامات خود قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدر اسکندرپور در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

"ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، نیاز مردم است و با توجه به این موضوع ما در مجموعه مدیریت شهری شیراز پیاده مداری و حرکت پیاده در شهر را الویت اقدامات خود قرار داده‌ایم. در کنار اقدامات خوبی که برای توسعه زیرساخت‌ها انجام شده امروز ضروری است که به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان توجه کنیم. تمایل به سازندگی و توسعه زیرساخت‌ها پس از دوران دفاع مقدس، مدیران شهری را از کیفیت بخشی در زندگی شهرها غافل کرد و خواسته‌ای که در مردم برای توسعه فیزیکی وجود داشت، مدایران شهری را به سمت اینگونه توسعه کشاند. اما آیا توسعه فیزیکی متناسب با نیاز واقعی شهرها است و می‌تواند در درازمدت سبب ارتقای کیفی شهرها شود؟ در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، با حضور و بهره گیری از مشاوره‌های نخبگان حوزه شهرسازی و معماری، در حال اجرای پروژه‌های مختلفی در مناطق یازده گانه شهر شیراز هستیم و در اجرای این پروژه‌ها، نگاه ما این است که برای شهروندان فرصت پیاده روی، دوچرخه سواری و حضور در فضای شهر را فراهم کنیم.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پردیس سینمایی جوان و زمین چمن استاندارد در میدان کوزه گری، پیاده راه استاد شجریان (سلامت) با دارا بودن مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی مستقل، فضاهای تعاملی و نشیمن در ابتدای سال آتی که از نمونه‌های شاخص و نمودهای عینی استقرار دیدگاه انسان محوری است و پیاده راه شهید کسایی به طول ۳.۵ کیلومتر و با دارا بودن پارک‌های محله‌ای اشاره کرد. مردم برای حضور در شهر و استفاده از فضاهای شهری، مدهای مختلف حمل و نقل همچون پیاده روی، دوچرخه سواری و یا تردد با خودرو را انتخاب می‌کنند اما آیا کالبد شهرهای امروز امکان پیاده روی در همه معابر را به شهروندان می‌دهد؟ چون نگاه و رویکرد شهرسازی دهه‌های گذشته خودرو محوری و ارجحیت خودرو بر پیاده بوده، هم اکنون شاهد این مشکل هستیم و ضروری است با در پیش گرفتن رویکرد انسان محوری، شهر را برای حضور شهروندان مهیا کنیم. دیدگاه انسان محور امری در حوزه شهرسازی است و به حوزه فلسفی این رویکرد ورود نکرده‌ایم، در این دیدگاه ترجیح پیاده بر سواری و انسان بر خودرو مدنظر قرار دارد. مسابقه‌ای که در دهه‌های گذشته شروع شده که چهره شهرها را با انجام پروژه‌های صرفاً عمرانی شبیه به هم کنیم، بسیار خطرناک است. به همین دلیل شعار کاملاً حساب شده‌ای را مطرح کردیم «شیراز باید مثل شیراز» باشد و شیراز قرار نیست مثل شهرهای دیگر باشد. شیراز با داشتن داشته‌های تاریخی، شهرسازی و فرهنگی باید مثل خودش باشد".

آیا توسعه فیزیکی متناسب با نیاز واقعی شهرها است؟

آیا توسعه فیزیکی متناسب با نیاز واقعی شهرها است؟

کد خبر 479274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.