آقای قالیباف، مجلس پادگان نظامی نیست!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه ۱۲ اسفند

جلسه علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه ای در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

پورابراهیمی: مجلس پیگیر احقاق حقوق سهامداران به ویژه در استان هاست

محمدرضا پور ابراهیمی در تذکری در جریان جلسه علنی نوبت اول سه شنبه مجلس با اشاره به تصمیم دولت به استناد مصوبه شورای عالی بورس در راستای برگزاری مجامع استان‌های کشور بیان کرد: امروز ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای سهام عدالت هستند که حدود ۶۰ درصد آنها روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. بر اساس این مصوبه برای حدود ۳۰ میلیون نفر تصمیم‌گیری خواهد شد و این در حالی است که اقدام شورای عالی بورس برخلاف سیاست‌های کلی و همچنین مغایر با قانون تجارت است.

وی گفت: این اقدام به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست از این رو از وزیر اقتصاد دعوت شده در جلسه فوق‌العاده‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور یابد و در این راستا توضیحات لازم را بیان کند. باید حقوق مردم رعایت شود زیرا حدود ۴۵ درصد از دارندگان سهام عدالت نتوانسته‌اند اقدام به ثبت‌نام کنند تا در این مجامع شرکت کنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: دولت باید پاسخ دهد چرا رویکرد سیاسی به سهام عدالت در استان‌ها نشان می‌دهد؛ در واقع رویکرد جریان دولتی، اقتصاد سیاسی را در استان‌ها دنبال می‌کند . رئیس مجلس باید به این موضوع وارد شود تا آن را با دقت بررسی کنیم.

صباغیان: آقای قالیباف، مجلس پادگان نظامی نیست

در جلسه علنی صبح سه‌شنبه و در جریان بررسی تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش هزینه‌ای، محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز که به عنوان مخالف پیشنهادی قصد صحبت داشت در ابتدا خواستار بیان تذکری شد. محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به او گفت که این موضوع تبدیل به رویه‌ای شده است که نمایندگان در ابتدای صحبت‌های خود یک تذکر را بیان می‌کنند و از صباغیان خواست که توضیحاتش را در بیان مخالف پیشنهاد بیان کند.

در واکنش، صباغیان خطاب به قالیباف اظهار کرد: آقای قالیباف بگذارید حرفم را بزنم یک رویه‌ای ایجاد کرده‌ایم که پیشنهاد دهنده باید در جایگاه هیات رییسه حاضر شده و نامش را بنویسد و به شما بگوید تا اجازه طرح پیشنهاد را بدهید. این ذلت و خواری نمایندگان است که باید به شما التماس کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر یک رویه‌ای ایجاد کرده‌اید که پیشنهاد نمایندگان را از سیستم حذف می‌کنید این مجلس دفعه اولی نیست که در آن بودجه بررسی می‌شود، آقای قالیباف اینجا مجلس است و پادگان نظامی نیست همه ما نماینده مردم هستیم، شما هم نماینده مجلس هستید و نماینده برتر نیستید، همه باید به وظایف نمایندگی‌مان عمل کنیم.

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای قالیباف شما در مجلس یک حزب تشکیل داده‌اید که کسی نمی‌تواند حرف بزند، یک فراکسیون برای خود تشکیل داده‌اید آیین‌نامه هم به درستی اجرا نمی‌شود شما یک نماینده مثل سایر نمایندگان هستید باید اجازه دهید که ما صحبت کنیم شما فقط مجری مجلس شورای اسلامی هستید.

صباغیان با فریاد صحبت‌هایش را بیان می‌کرد که همین فریادها و جمع شدن تعدادی از نمایندگان دور صندلی او برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرده بود، به گونه‌ای که تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبت‌های او با صدای بلند اعتراض می‌کردند.

امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از نمایندگانی که اطراف صباغیان جمع شده بودند خواست که او را به آرامش دعوت کنند.

صباغیان در ادامه‌ صحبت‌هایش اظهار کرد: هیات رییسه حق حذف هیچ پیشنهادی را ندارد و باید طبق آیین‌نامه عمل کند اگر مشکل در تعداد زیاد پیشنهاد است تدبیری بیندیشید نه این‌که آنها را حذف کنید. انتظار ما از رییس مجلس شورای اسلامی اجرای آیین‌نامه است.

آزادی خواه: نباید صداهایی از مجلس بیرون رود که منجر به آسیب شود

احد آزادی خواه در جریان جلسه علنی سه شنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، در تذکری شفاهی، بیان کرد: هیچ کس حق ندارد بگوید که من نسبت به سایرین نماینده‌تر هستم زیرا همه اختیار دارند و می‌توانند نسبت به مسائل اظهارنظر کنند. بر اساس ماده (۲۰) آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس قوه مقننه وظایف هفت‌گانه مشخصی دارد که باید ان ها را انجام دهد.

وی گفت: آقای صباغیان نماینده فعال و متدینی هستند، اما همه ما باید بدانیم امروزه از سوی افراد مختلفی مجلس شورای اسلامی مورد حمله قرار می‌گیرد، مجلس شورای اسلامی از سوی رهبر انقلاب به عنوان مجلس انقلابی نامگذاری شد و این در حالی است  که برخی تلاش می‌کنند برخلاف نظر ایشان مجلس را جلوه دهند. مجلس انقلابی با تصویب قانون اقدام راهبردی در مقابل تحریم‌های ظالمانه لرزه بر تن دشمنان و استکبار ایجاد کرد و دولت نیز مجبور به پذیرش اجرای این قانون شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم برای مردم جان می‌دهد لذا نباید صداهایی از این مجلس بیرون رود که سبب آسیب شود؛ اینکه گفته شود مجلس شبیه پادگان است، درست نیست. مجلس انقلابی مدال نوکری مردم را بر گردن دارد که این امر نشان می‌دهد این مجلس شبیه پادگان نظامی نیست اینکه عده‌ای در هر مقامی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند و اظهارنظر نادرست دارند، اقدام ناصحیحی است زیرا رسماً برای ضدانقلاب سوژه درست می‌کند.

وی تاکید کرد: همگان شاهد هستند نمایندگان از ساعت ۷ صبح در مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شوند و ۱۰ شب به خانه‌هایشان می‌روند و برای انجام وظایفشان هیچ منتی بر سر مردم ندارند؛ بدون شک از مدیریت آقای قالیباف تشکر می‌کنیم.

انتقاد ۲ نماینده از اعتراض صباغیان به عملکرد قالیباف و هیئت رییسه مجلس

سید جلیل میرمحمدی میبدی در جریان جلسه علنی نوبت اول سه شنبه مجلس در اخطاری با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس، بیان کرد: از بیگانگان ننالم که هر چه با من کرد آشنا کرد؛ بنده عذرخواهی می‌کنم به دلیل توهین و تهمتی که به ریاست مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد. از روز اول شکل‌گیری مجلس به فرمایش مقام معظم رهبری و مدال افتخار مجلس انقلابی تهمت‌ها و حاشیه‌ها علیه مجلس شکل گرفت و به هر طریقی که توانستند علیه مجلس استفاده کردند. باورمان نمی‌شد که خودمان به خلاف و به شکل تهمت علیه مجلس صحبت کنیم، بنده از نمایندگان سوال می‌کنم اگر بخواهیم چند نماینده شاخص که بیشترین تذکر، بیشترین طرح‌ها و بیشترین تریبون را در اختیار دارند را نام ببرند، از آقای صباغیان نام نمی‌برند؟

وی گفت: بنده از صحبت‌های آقای صباغیان در خصوص وجود مجلس پادگانی انتقاد دارم. افرادی چنین صحبتی می‌کنند  که بیشترین تریبون را در اختیار داشته و بیشترین تذکر را داده‌اند؛ از این رو صمیمانه از رئیس مجلس عذرخواهی می‌کنم. اینکه می‌فرمایند در مجلس نماینده‌تر نداریم، سوال من این است اگر رئیس مجلس به وظایف خودش عمل کند، نماینده‌تر می‌شود؟ این چه حرفی است که می‌زنید؟ وظایف زیادی بر عهده هیأت رئیسه است البته به نحوی هم این مجلس انقلابی پادگان است و آن اینکه همه ما سرباز نظام هستیم و به سرباز بودنمان افتخار می‌کنیم. بنده مجدداً از رئیس مجلس به خاطر توهین‌هایی که به ایشان شد، عذرخواهی می‌کنم.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در تذکری در جریان جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به مجلس یازدهم تاکید کرد: مجلس چشم و گوش مردم است، در مجلس فعلی آزادترین اظهارات انجام می شود، تریبون مجلس برای همه باز است، چه کسی در مجلس قصد صحبت داشته و تریبون از آن گرفته شده است؟ از این آزادتر، آزادترین مجلس در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد. البته همه می دانیم مجلس یازدهم قبل از این که آغاز شود، مورد هجمه بود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه تصریح کرد: از ۳ اسفند ۹۸ تخریب مجلس فعلی به صورت سازماندهی شده شروع شد و خبرسازی های جعلی و دروغ های رسانه ای پشت سر هم آغاز شد. برخی اوقات انتقاداتی بر مجلس وارد است، اما هیات رئیسه با جان و دل انتقادات را می پذیرد، اما برخی حرف ها که خلاف است و واقعیت ندارد، خواهش می کنم که بیان نکنید، واقعیت این است که از این مجلس آزادتر ما سراغ نداریم، مجلسی که هر کسی اظهارنظر و نکته ای دارد آن را آزادانه بیان می کند.

سعیدی: سوخت‌بری نه یک اختیار بلکه یک اجتناب تاریخی است

معین الدین سعیدی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: تورم کشورهایی مثل سوریه و  افغانستان که سالهاست جنگ داخلی را تجربه می‌کنند از ایران کمتر است. بعد از پرواز مرغ از سفره‌های مردم، نوبت به میوه رسید تا تبدیل به یک رؤیای دست نیافتنی بشود.

نماینده مردم چابهار در مجلس با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در مورد کولبری گفت: تا وقتی که هیچ زیرساخت اقتصادی و توسعه‌ای در مرزهای سیستان و بلوچستان ایجاد نکرده‌ایم سوخت‌بری نه یک اختیار بلکه یک اجتناب تاریخی است. 

وی خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سری به بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان بزنید تا فاجعه را درک کنید. نمایندگان هر گاه نام استان سیستان و بلوچستان مطرح شده؛ جانانه از آن دفاع کرده‌اند، اما فاصله‌های تاریخی به گونه‌ای است که دیگر ید طولا کافی نیست باید ید بیضا داشت. 

چهارشنبه ۱۳ اسفند

 جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه ای در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

انتقاد یک نماینده مجلس از برنامه حذف دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی

سید البرز حسینی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی اظهار کرد: مجلس این روزها درگیر بودجه و دولت هم درگیر ستاد مبارزه با همه‌گیری کرونا است. تذکر من این است که دولت و مجلس از وضعیت معیشتی مردم در پایان سال، غفلت نکند. قیمت‌ها آزاردهنده است و کسی مسئولیت این ماجرا را بر عهده نمی‌گیرد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در انتقاد از برنامه حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی گفت: زیرساخت کافی این موضوع فراهم نیست و برای مردم مشکلات زیادی را به وجود آورده آورده است. در بسیاری از مطب‌ها زیرساخت تهیه نسخه الکترونیکی وجود ندارد. نرم افزار پذیرش بین بیمارستان، مراکز درمان، داروخانه‌ها و  تأمین اجتماعی اتصال همزمان ندارند.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: معاش مردم خدابنده از راه کشاورزی است. تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار در ادوات کشاورزی ایجاد رانت کرده است. همچنین کمبود نهادهای تولیدی مثل کود شیمیایی و بذر، قیمت بالای نهاده‌های دامی، قیمت بالای سوخت و قیمت پایین دام زنده و محصولات کشاورزی زندگی کشاورزان را به هم ریخته است.

خضریان: امیدوارم مسائل خبرنگاران در سال ۱۴۰۰ برطرف شود

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نوبت سوم جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: خبرنگاران ما بسیار نجیب و از خودگذشته هستند. با آنکه رسانه دارند و می‌توانند از این ابزار جهت پیگیری مطالبات صنفی خودشان استفاده کنند، این کار را نمی‌کنند. اصحاب رسانه‌های مختلف شبانه روز در مجلس هستند و تصویب بودجه ۱۴۰۰ را پوشش می‌دهند.

خضریان افزود: از رئیس مجلس درخواست می‌کنم که به مطالبات این خبرنگاران رسیدگی کنند. ان‌شاءالله مسائل استخدامی، رفاهی و مالی این قشر به بهترین نحو ممکن برای سال ۱۴۰۰ برطرف شود.

وی از زحمات نیروهای خدماتی ساختمان قوه مقننه نیز تشکر و تقدیر کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ادامه تأکید کرد: همه نمایندگان از زحمات در مجموعه خانه ملت و زحمات خبرنگاران صداوسیما و خبرگزاری‌ها تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله محبت این عزیزان را جبران کنیم.

روح الامینی: کسری پرداختی در حقوق و مزایای پرسنل دستگاه سلامت ۲۰ هزار میلیارد تومان است

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت: با توجه به کم کردن ۱۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات وزارت بهداشت، کسری پرداختی فقط در حقوق و مزایای پرسنل دستگاه سلامت نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: افرادی که امروز فرمودند و  تعهد و تاکید بر چرخش چرخ زندگی و سانتریفیوژها دارند، توجه کنند که چرخ نظام سلامتی نیز بچرخد، با توجه به دستور مقام معظم رهبری درخصوص اجرای تعرفه های پرستاری، متاسفانه کمیسیون تلفیق و دولت منابعی در این زمینه پیش بینی نکردند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: همچنین با توجه به استخدام ۵۳ هزار نفر در رسته های بهداشتی، درمانی و پرستاری در بودجه سال آینده، چه منابعی پیش بینی شده است؟باید به یاد داشته باشیم که که کرونا تمام نشده و بیش از ۳۰۰ نفر از عزیزان کادر درمان در راه مبارزه با کرونا شهید شدند، لازم است در زمینه مسافرت ها در تعطیلات پیش رو، علاج قبل از وقوع در نظر گرفته شود و مردم را به لحاظ روحی و روانی معطل نکنیم و با وسواس، پیشگیری لازم بشود.

روح الامینی گفت: درخواست داریم شرکت های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی که واگذار شدند تعهدات و تکالیف قانونی خود را درخصوص ایثارگران عملی کنند.

وی گفت: همچنین لازم است ۱+۵ و فرجام نافرجام برجام را کنار بگذاریم و به واقعیت همکاری با ۲۵ کشور همسایه توجه کنیم و با نگاه به ۱+۲۵ با همت جوانان و بخش خصوصی رونق بازارهای مرزی را مورد توجه قرار دهیم.

احمدی بی‌غش: مجلس مدیریت مدبرانه می‌خواهد

محمود احمدی بی غش در تذکری در جلسه علنیچهارشنبه مجلس گفت: دیروز تنش و دلخوری کوچکی در جلسه علنی مجلس به وجود آمد. خوب است شما (رئیس مجلس) که انسان فهیمی هستید علتش را پیگیری کنید. این اتفاق معلولی بود که علتی داشت. آن برادر قصد اهانت نداشت. همه ما به شما علاقه‌مندیم و نباید از انتقاد ناراحت شویم همانطور که شما هم نشدید.

وی افزود: از چند روز گذشته در گوشه و کنار صحن مجلس عده‌ای از نحوه رفتار یکی از اعضای هیات رئیسه که بر اساس سلیقه از پیشنهادات می‌گذشت، ناراضی بودند.

احمدی بی‌غش یادآور شد: امروز چهار بار یا بیشتر من نفر اول اخطار و تذکر بودم اما به من می‌گفتند باید بگویی تذکرت در دستور است یا نه. نماینده براساس آیین‌نامه داخلی مجلس حق و حقوقی دارد.

وی با بیان اینکه مجلس مدیریت مدبرانه می‌خواهد، گفت: روز گذشته نیز در شیفت شب از برخی از اعضای هیات رئیسه رفتار خلاف آیین‌نامه سر زد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: سعی شده آیین‌نامه رعایت شود. گاهی فرصت تذکر نبوده، اگر اشکالی بوده ببخشید.

مالکی: آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال ایجاد مشکلات جدیدی برای ایران است

فدا حسین مالکی در جلسه علنی عصر چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: شایعاتی مبنی بر توقف انتقال خط لوله آب از دریای عمان به خراسان ار طریق سیستان و بلوچستان وجود داشت که پیگیری‌ها و سوال‌های ما از وزراء ما را به پاسخ رساند که خوشبختانه این پروژه به قوت خود باقی است.

نماینده مردم زاهدان با بیان این که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، گفت: ما از قوم‌ها، زبان‌ها و سلایق مختلفی هستیم. بعضی از مسائل مطرح شده در مجلس، جالب نیست. نظر شخصی من این است که هر گاه از استان‌های محروم حرف می‌زنیم، همه باید با هم متحد باشیم. مثلا اگر نام خوزستان برده می‌شود، همه نماینده‌ها باید برای بهتر شدن وضع این منطقه تلاش کنند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: بخش دیگری از وحدت در مقابل دشمن پیش می‌آید. آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال ایجاد مشکلات جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران است. وحدت کلمه، تنها راه مقابله با توطئه است.

کد خبر 479229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.